Opbygning af CVR nummer
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-12-05 16:49

Jeg håber nogen herinde ved noget om det her eller ved hvor jeg kan
finde noget om det:

Er det en måde at checke om et CVR nummer er gyldigt rent formatmæssigt
ligesom man kan med CPR numre ? eller er CVR numre bare fortløbende
numre ?

Fra : Anders Christensen

Dato : 02-12-05 17:01

Man kan vel parse det op imod www.cvr.dk eller kob

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-05 03:23

Anders Christensen explained :
> Man kan vel parse det op imod www.cvr.dk eller kob

Det er desværre bare ikke gratis :/

Fra : Anders Christensen

Dato : 03-12-05 15:02

Henrik Stidsen wrote:
> Anders Christensen explained :

> Det er desværre bare ikke gratis :/

Jeg kan ikke forestille mig at det vil være et problem at tjekke op imod
cvr.dk om et cvrnummer findes eller ej, det kan lidt
scripting/programmering nok klare.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-05 15:19

Anders Christensen laid this down on his screen :
> Jeg kan ikke forestille mig at det vil være et problem at tjekke op imod
> cvr.dk om et cvrnummer findes eller ej, det kan lidt scripting/programmering
> nok klare.

Lige indtil de ændrer formatet på deres site eller lign. - f.eks.
opdager at man laver sådan noget og bliver knotne.

Fra : Holst

Dato : 02-12-05 18:17

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
>
> Er det en måde at checke om et CVR nummer er gyldigt rent formatmæssigt
> ligesom man kan med CPR numre ? eller er CVR numre bare fortløbende

Jeg tror bare, det er mere eller mindre fortløbende numre.

Men på cvr.dk kan du slå CVR-numre op.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-05 03:22

Holst has brought this to us :
> Jeg tror bare, det er mere eller mindre fortløbende numre.

Tænkte det nok :/

> Men på cvr.dk kan du slå CVR-numre op.

Skal være automatisk - og der er ikke lige interesse for at betale i
dyre domme for at få lov at bruge CVR.dk's webservice.

Fra : Benny Andersen

Dato : 03-12-05 11:49

On Sat, 03 Dec 2005 03:22:07 +0100, "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> wrote:

>Holst has brought this to us :
>
>Tænkte det nok :/

>Skal være automatisk - og der er ikke lige interesse for at betale i
>dyre domme for at få lov at bruge CVR.dk's webservice.
Tænkte så at det blot drejede sig om at filtrere lidt på 'response' af
et http post request, min et kig i koden afslører at der skal
medsendes et 8K langt, formodentligt session specifikt, name/value
par.
Så - ja det er meningen at der skal betales!!!
--
Mvh Benny Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-05 14:56

Benny Andersen formulated on lørdag :
> [...]
> et http post request, min et kig i koden afslører at der skal
> medsendes et 8K langt, formodentligt session specifikt, name/value

Det er også en usikker og arbejdskrævende metode - hvis CVR ændrer på
hvordan deres output er så skal man til at ændre sin kode, sitet det
skal bruges til skal helst mere eller mindre kunne passe sig selv.

> Så - ja det er meningen at der skal betales!!!

Og deres priser er svjv væmmeligt høje :/

Fra : Karsten Schmidt

Dato : 02-12-05 20:28

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> ligesom man kan med CPR numre ? eller er CVR numre bare fortløbende numre ?

Du kan faktisk ikke engang være sikker på det med CPR numrene mere (i
fremtiden)

http://www.cpr.dk/Index/dokumenter.asp?o=2&n=0&h=2&d=523&s=4

--
Karsten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-05 03:22

on 02-12-2005, Karsten Schmidt supposed :
> Du kan faktisk ikke engang være sikker på det med CPR numrene mere (i
> fremtiden)

> http://www.cpr.dk/Index/dokumenter.asp?o=2&n=0&h=2&d=523&s=4

Ved godt kontrolcifferet forsvinder, men det vil jo altid starte med en
gyldig dato :)

Fra : Karsten Schmidt

Dato : 03-12-05 03:33

Henrik Stidsen wrote:
> on 02-12-2005, Karsten Schmidt supposed :

> Ved godt kontrolcifferet forsvinder, men det vil jo altid starte med en
> gyldig dato :)

Det må man da håbe :P

--
Karsten

Fra : Nico de Jong

Dato : 03-12-05 08:12

Henrik Stidsen wrote:
> on 02-12-2005, Karsten Schmidt supposed :

> Ved godt kontrolcifferet forsvinder, men det vil jo altid starte med en
> gyldig dato :)

Hvis jeg ikke husker helt galt, fik jeg et cprnr da jeg kom til landet,
som sagde at jeg var født den 33. i en måned. Jeg skal ikke kunne sige
om det stadigvæk er sådan.

Nico

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-05 14:58

Nico de Jong submitted this idea :

> Hvis jeg ikke husker helt galt, fik jeg et cprnr da jeg kom til landet, som
> sagde at jeg var født den 33. i en måned. Jeg skal ikke kunne sige om det
> stadigvæk er sådan.

Var det så ikke et midlertidigt et ?

Men egentlig alligevel noget man skal tage med i overvejelserne med
mindre man vil udelukke folk med midlertidige CPR numre.

Fra : Nico de Jong

Dato : 03-12-05 15:17

Henrik Stidsen wrote:
> Nico de Jong submitted this idea :

> Var det så ikke et midlertidigt et ?
>
> Men egentlig alligevel noget man skal tage med i overvejelserne med
> mindre man vil udelukke folk med midlertidige CPR numre.

Det må de jo have været, for nu har jeg et "rigtigt" cprnr

Det der imidlertid forbavser mig, er at dem der lavede systemet i sin
tid, ikke var forudseende nok til at kunne se 40 år ud i fremtiden. Tænk
hvad vi kunne have sluppet for af problemer, hvis man havde taget hele
årstallet med, i stedet for kun 2 cifre.
Hvordan hulen skal fremtidige forskere kunne finde ud af det? I sagens
natur kan der ikke være mere end 9999 (og det endda i teori) personer
der har samme fødselsdag (dd-mm). Svjh havde personer født i 18xx et
5-tal forrest i løbenummeret. Tænk at ty til sådan nogle griseløsninger
allerede før systemet kommer i drift. Ynkeligt.

Nico

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-05 15:20

Nico de Jong explained :
> [...]
> løbenummeret. Tænk at ty til sådan nogle griseløsninger allerede før systemet

Ja det har du desværre ret i, det er ikke ligefrem et fremtidssikret
system.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 03-12-05 23:20

Nico de Jong <nico@farumdata.dk> wrote:

> Svjh havde personer født i 18xx et
> 5-tal forrest i løbenummeret. Tænk at ty til sådan nogle griseløsninger
> allerede før systemet kommer i drift. Ynkeligt.
Bytes var dyre dengang!

Fra : Nico de Jong

Dato : 04-12-05 07:37

Jens Rasmussen wrote:

> Bytes var dyre dengang!

Jeg ved det, men det var på små maskiner a la 360/25. Allerede dengang
fyldte en CPR record over 800 bytes, hvis jeg husker korrekt, så 1 byte
mere ville ikke have været et katastrofe.
Nico

Fra : Nico de Jong

Dato : 03-12-05 15:24

Henrik Stidsen wrote:
> Nico de Jong submitted this idea :
>

> Men egentlig alligevel noget man skal tage med i overvejelserne med
> mindre man vil udelukke folk med midlertidige CPR numre.

I min erfaring (programmør i snart 40 år) er det noget griseri at
"skjule" betydninger i konkrete data. Hvis man vil indikere noget
specielt, f.eks. en persons køn, så bør det ikke ligge i cprnr, men i et
specielt dertil oprettet felt.

Nico

Fra : Kim Jensen

Dato : 05-12-05 09:36

Henrik Stidsen wrote:
> Er det en måde at checke om et CVR nummer er gyldigt rent formatmæssigt
> ligesom man kan med CPR numre ? eller er CVR numre bare fortløbende numre ?

Prøv evt her:

http://www.europa.eu.int/comm/taxation_customs/vies/en/vieshome.htm

Jeg ved ikke, om der ift www.cvr.dk er flere eller færre juridiske
problemer i at scripte op mod denne service.

mvh
Kim Jensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-12-05 14:28

Kim Jensen has brought this to us :
> Prøv evt her:
> http://www.europa.eu.int/comm/taxation_customs/vies/en/vieshome.htm

Den checker så kun om nummeret er gyldigt - det kan også gå an men
ville være lækkert med hele informationen om firmaet (men jeg gider
ikke betale for det - og så må man jo tage til takke med hvad man kan
få...)

> Jeg ved ikke, om der ift www.cvr.dk er flere eller færre juridiske problemer
> i at scripte op mod denne service.

Tjaa, de stiller en SOAP service til rådighed, så vidt jeg kan se uden
"betingelser" så det burde det ikke være.

Tak for linket!

Fra : tigeren@gmail.com

Dato : 05-12-05 12:01

Check af CVR mod cvr.dk

Det ser ikke ud til der skal så meget til for at tjekke et cvr nummer
mod cvr.dk websiden.

Følgende URL virker fint for mig:
http://cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=29008397

Ingen key pairs eller noget der submittes; bare en get forespørgsel.

Men ok - der kan være noget limit der gør man ikke bare kan
forespørge flere gange i sekundet; det har de ivhertilfald haft på
den forrige side. Men det her virker fint til husbehov.

Stefan

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-12-05 16:56

Ja, f.eks. den utrolige lange svartid, der er på www.cvr.dk

Fra : Søren G

Dato : 06-12-05 10:21

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote in message
> Er det en måde at checke om et CVR nummer er gyldigt rent formatmæssigt
> ligesom man kan med CPR numre ? eller er CVR numre bare fortløbende
> numre ?

Kan et CVR nummer ikke valideres med modulus 11 ?

--
Søren

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-12-05 18:05

Søren G used his keyboard to write :

> Kan et CVR nummer ikke valideres med modulus 11 ?

Nope, ikke så vidt jeg kan regne ud.

Harald Nyborgs CVR nummer, 37783315, består i hvert fald ikke en
Modulus 11 test, den skulle i så fald have 8 som sidste ciffer. (håber
jeg har regnet rigtigt ;)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-12-05 19:59

Henrik Stidsen brought next idea :
> håber jeg har regnet rigtigt

Det har jeg så ikke...

5 er checkciffer
1 * 2 = 2
3 * 3 = 9
3 * 4 = 12
8 * 5 = 40
7 * 6 = 42
7 * 7 = 49
3 * 2 = 6
Total sum: 160
Modulus 160%11: 6
Checkciffer: 11-6 = 5

Den bestod :)

Spørgsmålet er så om det gælder for dem alle, en hurtig lille test får
det godt nok til at se ud som om det gør.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-12-05 12:48

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er så om det gælder for dem alle, en hurtig lille test får det
> godt nok til at se ud som om det gør.

Det gør det, se
http://ww2.dst.dk/Vejviser/dokumentation/times/emnegruppe/emne/variabel.aspx?sysrid=345500×path=8%7C984%7C

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-12-05 18:17

Allan Soerensen brought next idea :

> Det gør det, se
> http://ww2.dst.dk/Vejviser/dokumentation/times/emnegruppe/emne/variabel.aspx?sysrid=345500×path=8%7C984%7C

Øv, hvorfor fandt jeg ikke den da jeg søgte efter information ? :)

Men ok, nu fik jeg bikset et lille program sammen der både kan validere
og udregne et checkciffer til modulus 11 kontrol :)