Enigma maskine
Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 02-12-05 00:34

Hej!

Jeg kunne ikke lige finde bedre sted at spørge, hvis i
har et bedre forslag så sig endelig til.

Jeg læser en del om WW2 og om hvad der fandtes
af elektronik og andet maskinel på den tid, og er
blevet ret fascineret af Enigma kodemaskinen.
Der findes en del software baserede Enigmaer på nettet
og de er spændende at lege med. Men da jeg samtidig
er interesseret i mekanik og modelbygning
har jeg søgt efter om der findes tegninger over hvordan
den er bygget op, og hvis evnerne rækker til det, eventuelt bygge en.
Problemet er at jeg ikke kan hitte nogen fornuftige tegninger
over den nogen steder.

Er den mon stadig beskyttet på en eller anden måde, så ingen
kan/skal lave en ægte (kopi) Enigma ?

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 02-12-05 00:58

Hej Kaj,

> [...]
> over den nogen steder.
>
> Er den mon stadig beskyttet på en eller anden måde, så ingen

Kan nedenstående bruges?

<http://www.xat.nl/enigma-e/desc/>

Eller er det snyd at bruge elektronik?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-12-05 01:01

Kaj Kristian Thomsen fortalte:

> Er den mon stadig beskyttet på en eller anden måde, så ingen
> kan/skal lave en ægte (kopi) Enigma ?

Der findes kopier så den er næppe beskyttet. Man kan være heldig at finde
en på auktion til 20000$. En ret omfattende artikel findes her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Enigma_machine

Mvh
Martin
--
Ne quid nimis

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 02-12-05 15:50

Martin Larsen wrote:
> Kaj Kristian Thomsen fortalte:

> Der findes kopier så den er næppe beskyttet. Man kan være heldig at
> finde en på auktion til 20000$. En ret omfattende artikel findes her:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Enigma_machine

Genialt ! Mange tak for linket. Og self også tak til Jens

Mvh
KKT

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 02-12-05 16:11

"Kaj Kristian Thomsen" <Who Knows@nowhere.invalid> wrote in news:438f885e$0
$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> den er bygget op, og hvis evnerne rækker til det, eventuelt bygge en.
> Problemet er at jeg ikke kan hitte nogen fornuftige tegninger

Med den interesse bør du så absolut læse "Cryptonomicon" af
Neal Stephenson - med mindre det selvf. var den der inspirerede
til interessen for enigma+ww2 (det gjorde den nemlig hos mig).

Suveræn historie :D

/hilsner

--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Zoe, about Reavers: If they take the ship, they'll rape us to

Fra : Steen

Dato : 03-12-05 12:46

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:

> Med den interesse bør du så absolut læse "Cryptonomicon" af
> Neal Stephenson - med mindre det selvf. var den der inspirerede
> til interessen for enigma+ww2 (det gjorde den nemlig hos mig).

Du bør altså også læse Kodebogen af Simon Singh, oversat til dansk af Jan
Teuber. Den beskriver hele kryptologiens og kryptanalysens historie, og
behandler Enigma-maskinen meget detaljeret. Kan varmt anbefales!

/steen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 03-12-05 18:15

"Steen" <virker@ikke.invalid> wrote in

> [...]
> Jan Teuber. Den beskriver hele kryptologiens og kryptanalysens
> historie, og behandler Enigma-maskinen meget detaljeret. Kan varmt

Har ikke læst den - men det må jeg da så hellere!

Ellers "Kahn on Codes" af David Kahn :) Der er nok at ta' af.

/hilsner

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 03-12-05 19:29

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
> "Steen" <virker@ikke.invalid> wrote in

> Har ikke læst den - men det må jeg da så hellere!
>
> Ellers "Kahn on Codes" af David Kahn :) Der er nok at ta' af.

Den kendte jeg ikke - tak for anbefalingen.

Til gengæld kan jeg varmt anbefale Kahns "The Codebreakers".

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 04-12-05 09:51

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> wrote in news:4391e3dc$0$38636
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Til gengæld kan jeg varmt anbefale Kahns "The Codebreakers".

ja - kender den godt men jeg har stadig til gode at få den læst.

Og så er internettet jo en uudtømmelig kilde til info om den
slags :)