Installation af ADSL
Fra : Lars

Dato : 01-12-05 21:45

Hej Gruppe

Når man skal installere en ny ADSL-forbindelse (TDC), får man et
skillefilter med i installationspakken, som er foreskrevet til altid at
sidde som det første stik i huset.

Hvorfor skal det det ?

Umiddelbart virker det fint, hvis det bare sidder et tilfældigt sted i
huset, både ADSL og alle telefoner virker OK, men bliver de også ved med det
?

Altså er det meget vigtigt at alt tele kommukation går gennem dette
skillefilter ?

På forhånd Tak, Lars

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-12-05 22:15

Lars <lhelteknik@mail.dk> wrote:

> Når man skal installere en ny ADSL-forbindelse (TDC), får man et
> skillefilter med i installationspakken, som er foreskrevet til
> altid at sidde som det første stik i huset.
>
> Hvorfor skal det det ?

Her er en forklaring.
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/tele/adsl_inst.php
Sagt lidt forenklet skal telefonerne sidde bag skillefilteret for at
virke (ordentligt). Ellers vil ADSL og telefonerne forstyrre hinanden.

--
Jesper Lund

Fra : Renè

Dato : 03-12-05 01:36

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> wrote in message

> [...]
> Sagt lidt forenklet skal telefonerne sidde bag skillefilteret for at
> virke (ordentligt). Ellers vil ADSL og telefonerne forstyrre hinanden.

det gør det nu ikke hjemme ved mig.
alt virker som det skal.

Fra : KsNa

Dato : 01-12-05 22:18

"Lars" <lhelteknik@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ?
>
> Altså er det meget vigtigt at alt tele kommukation går gennem dette

Ja, det er jo ikke uden grund at du skal bruge et skillefilter.

De telefoner der ikke går igennem skillefilteret vil der være datastøj på og
din ADSL vil næsten helt sikkert gå ned, når du bruger en af de telefoner
der ikke er skilt fra.
Derfor skal du bruge det skillefilter du har fået med, læs og følg
bruganvisningen.

Mvh
Kim

Fra : David Rasmussen

Dato : 01-12-05 22:33

KsNa wrote:

> [...]
> der ikke er skilt fra.
> Derfor skal du bruge det skillefilter du har fået med, læs og følg

Jeg har ville spørge om ca. det samme:

Jeg har netop fået Cybercity ADSL her og telefonerne synes at virke fint
i resten af huset selv om der ikke er skillefilter på. Nogengange kan
jeg høre noget datastøj, men det er mest når man lige har taget røret.
Det går som regel væk indenfor 10 sekunder. Telefonsamtaler synes ikke
at forstyrre mit ADSL, og jeg har prøvet at downloade en stor fil på
fuld knald mens der blev talt i telefon, og der bemærkede man heller
ikke noget.

Er det fordi

1) jeg er heldig

2) de forrige beboere måske allerede har haft besøg af en tekniker i
forbindelse med deres eventuelle ADSL-forbindelse og derved har
skillefiltre indbygget på alle telefonstik i huset om jeg så må sige

3) det er ikke så vigtigt i praksis med skillefilter, det fungerer også
uden, bortset fra ovenstående små-gener

?

/David

Fra : Morten Davidsen

Dato : 01-12-05 22:50

<KLIP>
> Jeg har netop fået Cybercity ADSL her og telefonerne synes at virke fint i
> resten af huset selv om der ikke er skillefilter på.
> [...]
Ja

> 2) de forrige beboere måske allerede har haft besøg af en tekniker i
> forbindelse med deres eventuelle ADSL-forbindelse og derved har
> skillefiltre indbygget på alle telefonstik i huset om jeg så må sige
Prøv at læse lidt på linket Jesper Lund sendte >
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/tele/adsl_inst.php

> 3) det er ikke så vigtigt i praksis med skillefilter, det fungerer også
> uden, bortset fra ovenstående små-gener
For dig gør det jvf. 1), men mange oplever så meget støj at de ikke kan
snakke i telefonen.
Samtidig kan ADSL-forbindelsen finde på at retraine når der f.eks. modtages
opkald eller foretages opkald.
Det kan samtidig have indvirkning på hvor meget din linje kan traine op mod
centralen med (hvor god en hastighed den kan trække).

Du har blot været heldig indtil nu, men hvis du oplever problemer og
kontakter din ADSL-udbyder, vil de blot sig "sæt din GDS-løsning korrekt op"
og ring derefter igen hvis der er problemer. Så virker argumentet "Jamen det
har jo virket ikke", for det er ikke sat op som foreskrevet.

/MD

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-12-05 23:34

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> [...]
> tekniker i forbindelse med deres eventuelle ADSL-forbindelse og
> derved har skillefiltre indbygget på alle telefonstik i huset om

Hvis der er lavet et KAP stik, og hvis dit skillefilter sidder på dette
KAP stik, vil alle de andre telefonstik i huset virke uden skillefilter
(fordi de sidder bag skillefilteret). Hvis du har et telefonstik med en
RJ11 udgang, er det givetvis et KAP stik (som regel er der også et
almindeligt tre-polet stik i samme dåse).

> 3) det er ikke så vigtigt i praksis med skillefilter, det
> fungerer også uden, bortset fra ovenstående små-gener

Hvis du ikke har et KAP stik, men en GDS løsning på et almindeligt
tre-polet telefonstik, kan du alternativt købe specielle skillefiltre
(kombifiltre) til de andre telefonstik i huset (dog max 2 ekstra
telefonstik)
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=70819

Det er billigere end at få en tekniker til at lave et KAP stik (koster
695 kr), og du er ikke bundet til at placere dit ADSL udstyr i et
bestemt rum i huset.

--
Jesper Lund

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-12-05 07:52

Jesper Lund wrote:

> [...]
> tre-polet telefonstik, kan du alternativt købe specielle skillefiltre
> (kombifiltre) til de andre telefonstik i huset (dog max 2 ekstra

Men jeg har jo ikke TDC? Jeg har Cybercity. Har de noget tilsvarende?
Eller kan man købe tredieparts-skillefiltre hos tilfældige forhandlere
som også kan klare opgaven?

/David

Fra : KsNa

Dato : 02-12-05 15:43

> KsNa wrote:

klip

> Er det fordi
>
> 1) jeg er heldig

Måske, der er forskel på om du bruger råkobber = CC ADSL-central uden alm.
telefon, delt råkobber = CC ADSL-central og en alm. telefon eller Bitstream
= TDC ADSL-central og en alm telefon.

> 2) de forrige beboere måske allerede har haft besøg af en tekniker i
> forbindelse med deres eventuelle ADSL-forbindelse og derved har
> skillefiltre indbygget på alle telefonstik i huset om jeg så må sige

Næ, der er ikke indbygget filter i telefonstikne.

> 3) det er ikke så vigtigt i praksis med skillefilter, det fungerer også
> uden, bortset fra ovenstående små-gener

For de fleste er det ikke smågener.

Mvh
Kim