Nyborg Madsen? Sheffmann?
Fra : Henning

Dato : 01-12-05 21:34

Nogen der har forsket i denne familie samt Sheffmann ( eller hvordan det nu
staves)

Min farfar Johan Nyborg Madsen stammer fra Fyn, vist nok fra egnen omkring
Vissenbjerg og var gift med en Sheffmann

I 1904 boede JNM på Tværskov mølle, sandsynligvis som forpagter,
senere forpagtede han Kauslundegården ( der er et billede af familien i
en bogserie om danske gårde fra omkring 1915 udvalgt efter tdr. hartkorn)
Senere købte han Broendegården syd for Nr. Åby på Fyn

Harald Nyborg (Madsen) var JNMs farbror eller fætter.

Er nogen stødt på noget der relatere til disse 2 familier hører jeg
gerne fra dem.

MVH
Henning

Fra : baskholm

Dato : 07-12-05 21:33

Jeg er bange for jeg ikke kan hjælpe dig, men jeg husker fra min
barndom i 40-ne at vi kørte i hestevogn ind til købmand Scheffmann i
Vestergade. Her satte vi hest og vogn i den lange bagvedliggende gård.
Hvorvidt forretningen ligger der endnu ved jeg ikke, men den blev
overtaget - vist i 50-erne af en købmand Rasmussen. En fætter var i
lære her som rosinpiller.

Tværskov mølle.... Ligger den ikke et sted hen ad Rugårds Landevej?
Jeg mener at huske fra min ungdoms cykleture at jeg tog et billede af
et forfaldent vandhjul netop på det lag.

Vindskibeligst

Børge

Fra : Henning

Dato : 11-12-05 08:05

"baskholm" <baskholm@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg husker fra min barndom en forretning der handlede med tæpper,
der var en kamel i vinduet, så du har nok ret i det med købmanden
så jeg må nok søge i lavs registrene, da de tilsyneladende var inden
for handlen i Odense

Tværskov mølle.... Ligger den ikke et sted hen ad Rugårds Landevej?
Jeg mener at huske fra min ungdoms cykleture at jeg tog et billede af
et forfaldent vandhjul netop på det lag.

Tværskov mølle ligger nord for Morud, er en bindingsværk gård,
der er den pudsihed ved gården, som i dag mangler vandhjulet og
møllen, at stuehuset mod nord, har en rund gavl.

Vindskibeligst

Børge

Tak for oplysningerne!

MVH
Henning

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 11-12-05 16:17

Hej Henning

Jeg forsker i Scheffmann, hvilken Scheffmann var han gift med??

Hilsen
Bjarne Vincents

Fra : Bjarne Vincents Joha~

Dato : 11-12-05 16:24

Jeg prøver lige igen med mit navn i "from"

Hilsen
Bjarne

Fra : S. Kann

Dato : 21-12-05 12:19

"Henning" <h2m@.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Harald Nyborg (Madsen) var JNMs farbror eller fætter.
>
> Er nogen stødt på noget der relatere til disse 2 familier hører jeg

Da jeg var MEGET yngre (ca. 1945 ->) lå der en chokoladeforretning i det
store vejkryds i Holte (N.f. København). Indehaveren hed Sheffmann og var
en
neget markant mand. Hans store, hvide cykelstyroverskæg glemmes ikke i
hast.
Han havde bl.a. være storvildtjæger i Afrika (blev det fortalt mig). Hans
grav findes på Søllerød kirkegård (ca. 3 km fra krydset i Holte).
Jeg ved ikke, om det er noget du kan bruge - men værs'go' og glædelig jul.
Stefan K

Fra : Bjarne Vincents Joha~

Dato : 21-12-05 23:43

Hej Henning og Stefan

Som Stefan skriver var der en Chokolade forretning i Holte der hed Kolibri.
Indehaver Carl August Wilhelm Scheffmann, eller rettere sagt hans kone.
Han tog til Afrika i 1895 og kom hjem med penge på lommen omkring 1910.
Han gik så fallit i 1930'erne vistnok pga. en sygdom han anskaffede sig
i Afrika. Familien skulle jo leve og de 4 piger skulle jo have brød på
bordet,
så konen begyndte at lave chokolade. I kan se mere på min hjemmeside:
http://vincents.homepage.dk
Storvildtjæger er vist så meget sagt, han tjente ifølge ham selv sine penge
blandt andet på at føre store kvæg flokke fra midt Afrika til Syd, 2000Km
Jeg har billeder af hans gravsted.
Han var min oldefar.
Hilsen
Bjarne Vincents Johansen

Fra : Henning

Dato : 05-01-06 20:46

"Bjarne Vincents Johansen" <vincents@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Henning og Stefan

Tak til jer begge, jeg er novice ud i slægtsforskningen, så
foreløbig koncentrere jeg mig om de fynske aner, jeg havde
en faster ( født på Kauslundegården, Fyn) der havde en
læderhandel i Hornbæk tilbage i 50 erne
og en fætter, hendes søn, ( Vagn Sheffmann (Pedersen)) der er
optiker i Kokkedal vist nok

MVH
Henning