Simpelt css-?
Fra : Ukendt

Dato : 01-12-05 13:07

Hej...et simpelt css spørgsmål:

Ser i mange stylesheets f.x:

#banner h1 {
font-size:12px;
background-color:white;
border-style:solid;
border-color:black;
border-width:1px 2px 2px 1px;
padding-left:200px;
padding-top:10px;
padding-bottom:10px;
}

h1 {
font-size:24px;
}

(eventuelt omvendt - med #banner.... nederst - hvis det har nogen
betydning)

Er det fordi værdien af (i dette tilfælde) h1 er anderledes i banner
end i alt andet?

Afprøver jeg ovenstående bliver h1-overskrifterne i 24px i banneret og
ikke i 12px, som jeg anser for at være mest logisk.....

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)
Min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Frank Olieu

Dato : 01-12-05 13:33

_Thore_ skrev | wrote | écrivit (01-12-2005 13:07):

> [CSS kode]
>
> (eventuelt omvendt - med #banner.... nederst - hvis det har nogen
> betydning)

Ikke her, fordi '#banner h1 {}' er mere specifik end 'h1 {}' og får en højere
'rang' i kaskaden.

> Er det fordi værdien af (i dette tilfælde) h1 er anderledes i banner
> end i alt andet?

Jeps!

> Afprøver jeg ovenstående bliver h1-overskrifterne i 24px i banneret og
> ikke i 12px, som jeg anser for at være mest logisk.....

Ja, overskrifterne burde være 12px i banneret og 24px andre steder. Så der må
være noget galt i din html...
Må vi se mere kode? (helst et link!)

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-05 13:44

On Thu, 01 Dec 2005 13:32:56 +0100, Frank Olieu
<frankSP@M-ME-NOTolieu.net> wrote:

>Ikke her, fordi '#banner h1 {}' er mere specifik end 'h1 {}' og får en højere
>'rang' i kaskaden.

Jeg anede ikke at der var "rangorden" i css... troede hele filen blev
læst ind via f.x:

<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css" media="screen">
.... som ligger i <head> i alle dokumenterne..

Så lærte jeg noget mere i dag...:)

>Jeps!

Tak..:)

>Ja, overskrifterne burde være 12px i banneret og 24px andre steder. Så der må
>være noget galt i din html...
>Må vi se mere kode? (helst et link!)

Forbandede Opera og Firefox....havde ellers slettet cachen, men den
læste den alligevel... F5 gjorde tricket...:)
Har ikke uploadet filerne...det er kun lojkal test...for nu..

Tak for hurtig indsats..:)

Fra : Frank Olieu

Dato : 01-12-05 13:54

_Thore_ skrev | wrote | écrivit (01-12-2005 13:43):

> [...]
>
> <link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css" media="screen">
> ... som ligger i <head> i alle dokumenterne..

Det gør den også! Men der findes en relativ kompleks mekanisme som styrer
'vægten' af de forskellige CSS-regler man specificerer i sine stylesheets.
Rækkefølgen bliver kun taget i betragtning hvis 2 regler har samme vægt.

"if two rules have the same weight, origin and specificity, the latter specified
wins"
(fra: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/cascade.html#cascading-order)

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-05 15:44

On Thu, 01 Dec 2005 13:43:57 +0100, Thore <dinotecATmail.dk> wrote:

>Har ikke uploadet filerne...det er kun lojkal test...for nu..

Spøjst sted....skal være lokal,,,;)

Fra : Steven A. Sejr

Dato : 01-12-05 13:38

Thore wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> #banner h1 {
Når der skrives "#" foran, er det fordi det er et id til en funktion i
css stylesheetet. Derfor skal du skrive f.eks.

<h1 id="banner"> for at få den del til at virke med tagget "h1".
---------

> h1 {
> font-size:24px;
> }

Dette er den normale måde at lave noget i et css stylesheet, hvor alt du
skriver indenfor tagget "h1" bliver sådan som der står, som f.eks. det
med at font size skal være 24 px.

Håber det gav lidt mere klargøring over hvad det går ud på.

Med venlig hilsen/ Best Regards

Steven Sejr

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-12-05 16:29

Steven A. Sejr skrev:

> Når der skrives "#" foran, er det fordi det er et id til en
> funktion i css stylesheetet.

Ja.

> Derfor skal du skrive f.eks.
>
> <h1 id="banner"> for at få den del til at virke med tagget
> "h1". ---------

Nej!

#banner h1 læses som et h1-element placeret *inden i* et element
med id=banner. For eksempel som her:

- eller

   <h1>Foo</h1>
   <h2>...</h2>
   <h1>...</h1>

(hvor begge h1-elementer bliver ramt af selektoren #banner h1).

Hvis man skal fange <h1 id="banner"> kan man godt skrive h1#banner
- men man skriver normalt bare #banner - da der alligevel kun kan
være ét element med id=banner.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-12-05 14:44

On Thu, 01 Dec 2005 16:29:17 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Hvis man skal fange <h1 id="banner"> kan man godt skrive h1#banner
>- men man skriver normalt bare #banner - da der alligevel kun kan
>være ét element med id=banner.

Men det kan nogle gange være nemmere at huske, hvor det nu var id'en
hørte til, hvis man tager HTML-tag-navnet med.
Smag og behag ...

--
Jørn Andersen,
Brønshøj