Mystisk mellemrum ved include....
Fra : Dennis Munding

Dato : 30-11-05 17:58

Hej NG!

Jeg har forsøgt at includere nogle filer i php, men det gav et mystisk
mellemrum i IE - ikke i FF og Opera..?

Jeg har desværre ikke et link til jer, men jeg kan prøve at illustrere det
her:

topbar----------------------------------------------------->
topbaren bliver ca. 30 px. højere ved includering
menu | indhold------------------------------------>

|____________________________________
| footer
__________|____________________________________

Koden til includeringen er:

<?php
include($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/min-fil.php";
?>

Håber der er nogen, som har en forklaring på, hvorfor det går galt i IE...?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www-mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 30-11-05 20:21

On Wed, 30 Nov 2005 17:58:22 +0100, "Dennis Munding"
<mail@invalid.com> wrote:

> Hej NG!
>
> Jeg har forsøgt at includere nogle filer i php, men det gav et mystisk
> mellemrum i IE - ikke i FF og Opera..?

Det er et problem med HTML, ikke PHP. Prøv at spørge i
dk.edb.internet.webdesign.html.

Venligst
Thomas

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-11-05 21:23

Hej Thomas!
"Thomas Finnerup" <TF@Picco.dk> skrev i en meddelelse

> Det er et problem med HTML, ikke PHP. Prøv at spørge i
> dk.edb.internet.webdesign.html.

Det mener jeg så ikke, at det er, da der ikke er nogen problemer, når jeg
ikke bruger include-kommandoen....

Fra : Leonard

Dato : 30-11-05 21:52

"Dennis Munding" <mail@invalid.com> wrote:

>Det mener jeg så ikke, at det er, da der ikke er nogen problemer, når jeg
>ikke bruger include-kommandoen....

Kig nøje påp den htmlkode hvor du ikke har problemr og ppå den
htmlkode, som dit php laver, og som giver dig problemerne.

Det er i htmlkoden at problemet viser sig.

Jeg gætter på at du har nogle tomme linier eller kommentarer, der er
årsagen til problemerne.

Når du har fundet årsagen, så må du finde ud af hvor det opstår og der
rette i din phpkode.

--
mvh Leonard
Har du kigget på: http://dk.php.net/ el. http://www.webcafe.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-11-05 22:05

Hej Leonard!
> [...]
> årsagen til problemerne.
>
> Når du har fundet årsagen, så må du finde ud af hvor det opstår og der

Ok - I påstår hårdnakket, at det er html'en, at det er galt med, men forklar
mig så, hvorfor omtalte mellemrum ikke bliver vist i FF og Opera - de læser
da også html'en..!??

Jeg har spekuleret lidt i en anden retning - ikke at det skal diskuteres
her, da det er OT - nemlig at min pc muligvis mangler en opdatering til
IE....
Jeg har nemlig ikke kunnet opdatere Windows eller IE, efter at jeg fik
fjernet det "&%#"#(#( "%#%"¤ præinstallerede NortonAntivirus....

Men jeg vil prøve at lave siden med includerede menuer o.s.v. igen, og prøve
at granske kildekoden (selvom jeg tvivler på, at jeg finder noget!), for at
finde fejlen - hvis ikke det lykkes, vender jeg tilbage...

Tak for svarene!

Fra : Leonard

Dato : 01-12-05 10:03

> [...]

>mig så, hvorfor omtalte mellemrum ikke bliver vist i FF og Opera - de læser

Det er ikke bare en påstand, det er fakta at browseren ikke ser din
phpkode, men den html, der kommer ud af serveren. Om denne html er
fremkommet ved at du har skrevet den i en html-fil eller om den kommer
fra et phpscript, det ændrer ikke ved at det er html, det der kommer
ud til browseren.

Og der kan meget vel være forskel på hvordan htmlsider ser ud i FF,
Opera og IE. Det kan du lære meget mere om i html-gruppen.

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-12-05 17:59

Hej Jesper og Leonard!
> [...]
> fremkommet ved at du har skrevet den i en html-fil eller om den kommer
> fra et phpscript, det ændrer ikke ved at det er html, det der kommer

Ja, det ved jeg - jeg har formuleret mig forkert (tror jeg), så jeg prøver
lige igen længere nede...

> Og der kan meget vel være forskel på hvordan htmlsider ser ud i FF,
> Opera og IE. Det kan du lære meget mere om i html-gruppen.

Intet nyt for mig her....

Omformulering af mit oprindelige spørgsmål:

1: Jeg har en given fil - vi kalder den "index.php"
2: Jeg tager nu indholdet af filen og deler det op i små "bidder":
- alt hvad der ligger før "<body>" bliver lagt i en fil, som bliver
kaldt
"header.inc"...
- indholdet i #topbar bliver lagt i en fil med navnet "top.inc"...
- indholdet i #menu bliver lagt i en fil med navnet "menu.inc"...
- indholdet i #footer bliver lagt i en fil med navnet "footer.inc"...
- indholdet i #indhold forbliver, hvor det er...

- Altså der bliver IKKE tilføjet noget ekstra udover det, der allerede er i
filen - filen bliver bare delt op i små stykker, da meget af indholdet går
igen på undersiderne....

Problemet er så, at når jeg includerer de små bidder med koden:

<?php
include($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/min-fil.inc";
?>

....så går der ged i "index.php"!

Topbaren bliver ca. 30px højere, og der kommer et mellemrum midt i #indhold
på ca. 5 cm.....??

Hvis jeg istedet for at includere de små bidder, indsætter indholdet af dem
i min "index.php", er der ingen problemer - det er det, jeg ikke forstår,
for det er jo det samme indhold, som danner siden!??

Håber det gav mening...?

På forhånd tak for evt. hjælp!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-12-05 18:21

On Sun, 4 Dec 2005 17:59:01 +0100, "Dennis Munding" <mail@invalid.com>
wrote:

> [...]
>
><?php
>include($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/min-fil.inc";

Skal vi gætte på der er et linieskift efter ovenstående ?> ?

Og selv om et linieskift ikke _bør_ give problemer i html'en, så sker
det alligevel ind i mellem i visse browsere.

Altså har du et problem i din html-kode, som dit php-script har spyttet
ud.

> [...]
>i min "index.php", er der ingen problemer - det er det, jeg ikke forstår,
>for det er jo det samme indhold, som danner siden!??

Du har stadig ikke sammenlignet det html der kommer ud fra dit
php-script i eksemplet med een stor og mange små bidder.
Så længe du ikke gider det får du ikke løst dit problem - for det er
100% sikkert at det script som bruger de små bidder ikke laver nøjagtig
samme output som der hvor du har det i een stor bid.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-12-05 21:37

Hej Mads!
> Skal vi gætte på der er et linieskift efter ovenstående ?> ?

Det kan du godt gætte på, men så gætter du forkert - det er der ikke.
Helt nøjagtig ser det således ud:

<?php
include($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/menu.inc";
?>

...f.eks.....

> Og selv om et linieskift ikke _bør_ give problemer i html'en, så sker
> det alligevel ind i mellem i visse browsere.

Det har jeg også erfaret...

> Altså har du et problem i din html-kode, som dit php-script har spyttet
> ud.

Og det er her, at jeg falder af i svinget - hvordan kan et kald i php lave
om på noget html i den fil, som den skal kalde på, eller i den fil, som
kaldet ligger i??

I mine øjne giver det et indtryk af, at php egentlig er noget bras, hvis det
kan molestrere indholdet på den måde....

> [...]
> 100% sikkert at det script som bruger de små bidder ikke laver nøjagtig
> samme output som der hvor du har det i een stor bid.

Det er ikke fordi, at jeg ikke gider - ville bare lige være sikker på, at
mit spørgsmål blev forstået korrekt....

Jeg må i gang med at lave det igen, så jeg kan sammenligne html'en - er dog
ikke helt sikker på at jeg gør det på den rigtige måde (havde tænkt mig at
klikke på "Vis kilde" og derefter printe det ud, men der findes måske en
bedre metode....??)....

Tak til alle for de mange korrektioner og kommentarer!

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 04-12-05 21:57

On Sun, 4 Dec 2005 21:36:31 +0100, "Dennis Munding" <mail@invalid.com>
wrote:

> [...]
> Helt nøjagtig ser det således ud:

> <?php
> include($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/menu.inc";

Hvis det helt nøjagtigt ser sådan ud, undrer det mig at det ikke giver
en parse-fejl, da der mangler en slut-parantes.

Her er der linieskift mellem <div id="menu"> og PHP-delen og igen
mellem PHP-delen og </div>. Er de linieskift der også i den version,
hvor du ikke deler det op i flere dele?

Venligst
Thomas

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-12-05 22:15

Hej Thomas!

> Hvis det helt nøjagtigt ser sådan ud, undrer det mig at det ikke giver
> en parse-fejl, da der mangler en slut-parantes.

Hmmm...?? Nu sidder jeg faktisk og kommer i tvivl om, om jeg har husket at
skrive den afsluttende parentes eller ej i mit forsøg....
For der kommer mere php-kode længere nede, og så kan det måske godt afvikles
uden parse-fejl, eller hvad?

> Her er der linieskift mellem <div id="menu"> og PHP-delen og igen
> mellem PHP-delen og </div>. Er de linieskift der også i den version,
> hvor du ikke deler det op i flere dele?

Ja, det er de....

Fra : Leonard

Dato : 04-12-05 22:36

"Dennis Munding" <mail@invalid.com> wrote:

>Det kan du godt gætte på, men så gætter du forkert - det er der ikke.
>Helt nøjagtig ser det således ud:

Jeg har lige lavet en lille test.
Først en fil med ren html:

<ul>
<li>pkt 1</li>
<li>pkt 2</li>
</ul>

Så en med include:

<?php
include("menu.inc");
?>

og menu.inc:

<ul>
<li>pkt 1</li>
<li>pkt 2</li>
</ul>

det giver:

<ul>
<li>pkt 1</li>
<li>pkt 2</li>
</ul></div>

så der kommer til at mangle et linieskift.

Altså er det ikke ligetil at regne ud om der kommer linieskift eller
ikke og derfor er den eneste vej ud af dit problem at lave den
version, der virker i ren html og derefter den der ikke virker med
php, og så finde ud af forskellen.

Jeg ville bare nøjes med at åbne begge sider i browseren og bruge "Vis
kilde" i to vinduer og sammenligne på skærmen, men du kan også vælge
at bruge papirmetoden.

Fra : Troels Hansen

Dato : 05-12-05 14:19

Leonard wrote:

> <ul>
> <li>pkt 1</li>
> <li>pkt 2</li>
> </ul></div>

Ja, her vil jeg så mene ar den gør præcis hvad den får at vide. Du beder
den om at udskrive en fil, hvor der ikke er linieskift til sidst, og
forventer at PHP automatisk udskriver et linieskift.
At starte og slutte et PHP tag giver IKKE linieskift.

> så der kommer til at mangle et linieskift.

Nej, der ER ikke noget linieskift af udskrive.

> [...]
> ikke og derfor er den eneste vej ud af dit problem at lave den
> version, der virker i ren html og derefter den der ikke virker med

Jo, den gør bare præcis som du beder den om.

Fra : Leonard

Dato : 05-12-05 19:22

Troels Hansen <idle@invalid.email> wrote:

>Jo, den gør bare præcis som du beder den om.

Ja, ja, men det er ikke sikkert det er det jeg forventede.
Pointen er at man skal være meget rutineret for at forudse om der
kommer et linieskift eller ikke.

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 04-12-05 18:23

wrote:

> Hvis jeg istedet for at includere de små bidder, indsætter indholdet af dem
> i min "index.php", er der ingen problemer - det er det, jeg ikke forstår,
> for det er jo det samme indhold, som danner siden!??

Det er det åbenbart ikke. Et eller andet sted må du have noget, der
genererer et mellemrum eller et linieskift.

Venligst
Thomas

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-12-05 21:41

Hej Thomas!
> Det er det åbenbart ikke. Et eller andet sted må du have noget, der
> genererer et mellemrum eller et linieskift.

Og det er så det, at jeg ikke helt kan forstå - se mit svar til Mads Lie
Jensen....

Men mange tak for svaret - det er med til at bekræfte de første svar, som
jeg fik på mit spørgsmål - ville bare være sikker på, at det blev forstået
korrekt...

Fra : Jesper H

Dato : 01-12-05 08:34

Jeg må (desværre) tilslutte mig "postulatet" om, at problemet er i
den HTML-kode som bliver genereret af dine PHP-sider.

PHP er serverside-scripts, som intet har med brugerens browser-version
at gøre (med mindre man naturligvis vælger at bruge brugerens
browser-version aktivt i sit script). I sidste ende, vil modtageren
(brugerens browser) kun modtage noget html-kode samt evt. css og
billeder - intet at dit PHP-kode vil blive sendt til brugeren, så det
kan pr. definition ikke være derfor at du får det mellemrum.

Men derudover kan der skam være STOR forskel på hvordan html-kode
samt tilhørende css bliver vist i forskellige browsere (IE, Opera,
Firefox, osv.) - det er ikke PHP's skyld (da det som sagt kun genererer
html) : Det er enten fordi specifikationerne for hvordan html og css
fremvises korrekt ikke er helt udspecificerede, eller fordi
browser-producenterne vælger ikke at følge specifikationerne (eller
ikke fatter dem). Eksempelvis opfatter de margin-indstillinger
forskelligt, og der er vist ikke så meget at gøre ved det end at lave
nogle små hacks (som oftest rettet mod IE).

Som Leonard siger, så prøv at sammenligne den html-kode, der kommer
ud af den php-side, hvor du IKKE inkluderer den anden php-fil, med den
html-kode, der kommer ud af php-siden hvor du HAR inkluderet den anden
php-fil.

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Jesper H

Dato : 04-12-05 22:36

> [...]
> Helt nøjagtig ser det således ud:

> <?php
> include($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/menu.inc";

Du mangler en parentes, det er noget skidt (men det har du vist også
fået at vide et andet sted i koden).

> [...]
>
> I mine øjne giver det et indtryk af, at php egentlig er noget bras, hvis det
> kan molestrere indholdet på den måde....

Sludder, PHP genererer en samlet HTML-kode ligesom man selv kan gøre i
Notepad (eller hvad man nu foretrækker), og intet andet - der er ikke
noget "magi" med i spillet, PHP sender ikke noget yderligere over til
browseren som skulle have indflydelse på udseendet af siden (måske
med undtagelse af diverse headere såsom '403', men det har include
ikke noget med at gøre).

Men de famøse mellemrum og linieskift kan både have indsneget sig i
den fil, der inkluderer de andre filer, men også i de filer, der
BLIVER inkluderet (f.eks. at der er et linieskift helt til slut eller i
starten af filen, eller måske et mellemrum).

Hørt!

> Det er ikke fordi, at jeg ikke gider - ville bare lige være sikker på, at
> mit spørgsmål blev forstået korrekt....

Forståeligt nok, man kan jo også blive ledt på vildspor indimellem.

> [...]
> klikke på "Vis kilde" og derefter printe det ud, men der findes måske en

Tjah, det er sådan jeg plejer at gøre Men det kan godt være
svært at se, om der har indsneget sig et lille mellemrum et sted -
måske man så bør markere teksten i begge notesblok-vinduer og se om
der er et ekstra "blåt felt" i den ene.

Hvis du viser den hjemmeside, hvor tingene bliver inkluderet i, et sted
her på nettet, havde vi måske en chance for at spotte det for dig?

Mvh
Jesper

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-12-05 23:33

Hej alle!
"Dennis Munding" <mail@invalid.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har forsøgt at includere nogle filer i php, men det gav et mystisk
> mellemrum i IE - ikke i FF og Opera..?

> Håber der er nogen, som har en forklaring på, hvorfor det går galt i
> IE...?

Nu har jeg fået fjernet det "mystiske mellemrum"...
Det var ikke så mystisk endda - det var ganske simple fejl i stylesheetet
(kaldet til baggrunds-filerne var forkerte...!) og i kaldet til de
includerede filer (havde glemt en afsluttende parantes...).... :-/

Mange tak til alle, som har bidraget med forslag og kommentarer!

Har dog et nyt spørgsmål:

Kan nogen forklare mig, hvorfor der er så stor forskel på placeringen af min
menu set i flg. browsere:

IE6.0, Opera8.5 og MozillaFirefox1.5??

http://www.skovaa-munding.dk/

På forhånd tak for svar!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-12-05 02:17

Dennis Munding wrote:

> Kan nogen forklare mig, hvorfor der er så stor forskel på placeringen
> af min menu set i flg. browsere:
>
> IE6.0, Opera8.5 og MozillaFirefox1.5??
>
> http://www.skovaa-munding.dk/

Browservariationer i defaulte værdier for margin og/eller padding på
forskellige elementer. Hvis du øverst i din css indsætter denne definition:

* {
margin: 0;
padding: 0;
}

.... og derefter bygger din side op med de nødvendige definitioner hele
vejen, skulle det blive ret ens i alle browsere - dog kan du stadig opleve,
at forskellige browsere viser en given font lidt forskelligt. Og det kan du
ikke gøre andet ved end at leve med det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 09-12-05 16:03

Hej Erik!
> [...]
> du
> ikke gøre andet ved end at leve med det.

Ok! Det vil jeg huske fremover - orker ikke at starte forfra lige nu - det
er trods alt ikke den helt store forskel i de forskellige browsere, og så er
det jo "kun" en familie-side....

Mange tak for svaret!

Fra : Jesper H

Dato : 09-12-05 07:55

Tillykke med succesen

Mht. til forskellen på de tre browser-versioner, så tror jeg mest af
alt svaret er "bare fordi" - Dels har de vist forskellige
defaultværdier (som Erik har nævnt), og dels så opfatter de også
css-standarden forskelligt (eller forkert). Det er ærgerligt, og gad
nok vide hvad der sker når f.eks. IE begynder at følge standarden -
så bliver der da vist problemer for de sider, der bruge IE-hacks for
at kunne få siden til at se fornuftig ud i både IE og andre...

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Dennis Munding

Dato : 09-12-05 16:13

Hej Jesper!
"Jesper H" <jesper.haukrogh@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Tillykke med succesen

Mange tak!

> [...]
> så bliver der da vist problemer for de sider, der bruge IE-hacks for
> at kunne få siden til at se fornuftig ud i både IE og andre...

Ja, det er utroligt, at man ikke kan blive enige om, hvad standarderne skal
være - det minder mig lidt om det offentlige transportsystem her i landet -
hvorfor kan man ikke blive enige om en ens pris for en given distance??
Så stort er landet da heller ikke!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-12-05 22:01

Dennis Munding wrote:

> Ja, det er utroligt, at man ikke kan blive enige om, hvad
> standarderne skal være

Jamen, der er slet ikke defineret en standard for margin og padding på de
forskellige html-elementer. Derfor vælger de forskellige browserfabrikanter
bare noget, som de mener ser fornuftigt ud.

> - det minder mig lidt om det offentlige
> transportsystem her i landet - hvorfor kan man ikke blive enige om en
> ens pris for en given distance??
> Så stort er landet da heller ikke!

Er du gal, mand? Så er der da en masse små sognekonger, som skal afgive
magt. Det går virkelig ikke. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/