Loginsystem i asp
Fra : Mark

Dato : 30-11-05 10:28

Hej

Er der en anden måde at lave et login system på.
Tænker mere på når man er logget ind, om der så er en anden måde at at
checke om man er logget ind på end at bruge en sesson.

Sådan som jeg har det nu, ligger alt data i et sessions objekt, men ville
gerne bruge noget andet istedet
Findes der noget der er bedere til det, eller bare et alternativt?

/Mark

Fra : Søren Reinke

Dato : 30-11-05 12:27

"Mark" <no@ikke.her> wrote in message
> [...]
> gerne bruge noget andet istedet
> Findes der noget der er bedere til det, eller bare et alternativt?

Hvis du bruger Visual Studio 2005 er der controls til login osv, det er
uhyre nemt at bruge.

Ingen grund til at skrive det selv når det allerede er lavet for dig :)

Det er 7 forskellige controller du kan bruge:
LoginView
PasswordRecovery
LoginStatus
LoginaName
CreateUserWizard
ChangePassword

Hilsen
Søren Reinke
www.Xray-mag.com

Fra : Torben

Dato : 30-11-05 12:43

"Mark" <no@ikke.her> wrote in message

> Sådan som jeg har det nu, ligger alt data i et sessions objekt, men ville
> gerne bruge noget andet istedet
> Findes der noget der er bedere til det, eller bare et alternativt?

Et andet alternativ er at benytte cookies, men det er efter min mening ikke
bedre - tværtimod.

Fordelen ved at gemme brugeroplysninger i en eller flere sessionsvariable er
bl.a at det er uhyr nemt at have med at gøre - det er nemt at både gemme
data, hente data, logud mm.

Hvorfor er du ked at at benytte sessionsvariable?

M.v.h.
Torben

Fra : Mark

Dato : 30-11-05 14:31

> [...]
> data, hente data, logud mm.
>
> Hvorfor er du ked at at benytte sessionsvariable?

Jeg har ingen problemer med sessioner normalt i asp.net, bruger det en del
til brugerId og diverse andre ting fx. når man checker på sprog osv
men jeg har et problem når det er i ASP, for af en eller anden grund bliver
sessionen sommetider slettet efter nogle minutter selv om jeg har sat den
til 500 min, derfor, og fatter ikke hvorfor,
nogle gange kan der gå to min andre gange kan der gå 20 min, det er lidt
forskelligt...
derfor vil jeg bruge et alternativt, tænkte selv på cookies, men vil helst
undgå det da de bliver gemt lokalt på maskinen, så hvis der var et
alternativt jeg kunne bruge kunne det være godt.

Mvh
Mark

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-11-05 14:18

Mark skrev:

> Sådan som jeg har det nu, ligger alt data i et sessions
> objekt, men ville gerne bruge noget andet istedet

Du behøver ikke at gemme alle data i et session-objekt - det er i
princippet nok at gemme en variabel der afgør om brugeren er logget
ind eller ej. Ofte vil man også gemme noget der kan identificere
brugeren - fx et brugerID - men herudover behøver du ikke at gemme
noget.

Hvad har du liggende i dit session-objekt, og hvorfor vil du gerne
bruge noget andet?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mark

Dato : 30-11-05 14:34

> [...]
> noget.
>
> Hvad har du liggende i dit session-objekt, og hvorfor vil du gerne

Jeg bruger det til at gemme brugerId, og noget sprogId.

men af en eller anden årsag bliver sessionen slettet efter er par minutter
hvilket er ret irreterende, og så bliver man udenvidere logget ud selv om
jeg har sat sessionen til 500 min

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-11-05 17:43

Mark skrev:

> Jeg bruger det til at gemme brugerId, og noget sprogId.

Det lyder ikke problematisk.

> men af en eller anden årsag bliver sessionen slettet efter er
> par minutter hvilket er ret irreterende, og så bliver man
> udenvidere logget ud selv om jeg har sat sessionen til 500 min

Allerførst - hvor og hvordan har du defineret session-timeout?

500 minutter er en meget høj værdi - muligvis højere end
serveren/asp-fortolkeren vil acceptere. Har du prøvet at udskrive
session.timeout efter at du har sat den?

Normal timeout-tid er 20 minutter - så hvis du ryger ud allerede
efter et par minutter, er der formentlig noget galt, enten med din
browseropsætning eller med din serveropsætning.

PS: Hvis du lukker browseren, vil sessionen normalt gå tabt -
uanset om man åbner den igen før udløbet af session-perioden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Øystein Svensen

Dato : 30-11-05 21:12

Mark wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> gerne bruge noget andet istedet
> Findes der noget der er bedere til det, eller bare et alternativt?

Hei Mark,

Se på denne http://www.spookylogin.com og når det gjelder sessiontid bør du
ikke sette denne til mer enn 20 min

mvh Øystein

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : David Trasbo

Dato : 01-12-05 13:01

Mark skrev:

> [...]

> Tænker mere på når man er logget ind, om der så er en anden måde at at
> checke om man er logget ind på end at bruge en sesson.

Hjemmesideskolen har et udmærket loginsystem som er demonstreret her:
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/asppass/. Prøv om du kan få det til at
virke.

PS. Du skal logge dig ind for at se demonstrationen.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Mark

Dato : 01-12-05 14:19

"David Trasbo" <datra@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> virke.
>
> PS. Du skal logge dig ind for at se demonstrationen.

Hej David

det vil jeg lige kikke nærmere på, det kan vær ede har nogle guldkorn dér.
Jeg har haft ringet til det sted hvor jeg har mit webhotel, de fortalte de
kørte win2003 server og den havde en evne til at fjerne nogle ting i
hukommelsen bla sessionen, hvis den blev overbelastet på en eller anden
måde, jeg bad dem om at slå det fra ved mit webhotel, så nu må jeg se om det
har hjulpet.

tak for hjælpen

/Mark