Støj problem
Fra : Kim Kløve

Dato : 11-06-01 04:31

Hej Gruppe
Jeg har et problem når min pc starter op larmer det af
H til men når windows er inlæst holder det op jeg har prøvet at tag
kabinettet af og tror jeg har har funde synderne enten er det køleren til
chipsættet eller også er det køleren til cpuen eller det er
strømforsyningens blæser der larmer problemet er når jeg har taget kabinetet
af er det svært at høre hvor støjen kommer fra er der nogle gode forslag til
hvordan man kan finde synderen

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-06-01 06:33

Hej

Ja, når du har taget låget af og starter din pc op.
Kan du jo sætte en finger på blæseren til enten cpu eller chipsæt, ( kun
kort tid) hvis larmen holder op er det en af disse blæsere, hvis ikke så er
der kun 1 tilbage
strømforsyningens blæser, nemt ikk.

Med venlig hilsen
kurt

Fra : Simon K.N

Dato : 11-06-01 21:36

"Kurt Lund" <klander@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan du jo sætte en finger på blæseren til enten cpu eller chipsæt, ( kun
> kort tid) hvis larmen holder op er det en af disse blæsere, hvis ikke så

Ja, men det kunne jo også være hans cd-rom der larmer under opstart. Det er
det i hvert fald evd mig.

--

Regards,
Simon K.N

Fra : Kim Kløve

Dato : 12-06-01 04:49

I skriver begge to at jeg kun skal holde fingeren kort tid på en af kølerene
hvorfor det ? kan jeg ikke få stød når jeg sætter fingeren på cpu køleren
godt nok er den vist lavet af alminium (tror jeg det ligner alminium) men
lidt ledene er det vel. chipsættet er jo ikke noget problem den er af
plastic.

PS
hader og komme i stødet

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 12-06-01 05:30

Jeg tror nu ikke du kan få stød, men det er vist heller ikke køleren de
mener men selve blæseren. Jo det kan også være CD-Rommen, det har jeg været
udsat for hvis der var en CD i.

Jeg tror nu det er CPU blæseren - de har det med at sige mærkeligt efter
noget tid.

Fra : Mogens

Dato : 12-06-01 08:56

On Tue, 12 Jun 2001 05:48:46 +0200, "Kim Kløve" <kimkl@post6.tele.dk>
wrote:

> [...]
>godt nok er den vist lavet af alminium (tror jeg det ligner alminium) men
>lidt ledene er det vel. chipsættet er jo ikke noget problem den er af

Hej

Jeg tror du misforstod det lidt.

Du skulle sætte en finger på den roterende blæser,
så den stopper for at se om det var der støjen kom
fra, men kun i nogle få sekunder da CPU'en ellers
kan begynde at blive ret varm.

Men, nej, du kan ikke få stød af at røre ved
køleprofilet af aluminium. Der er ikke strøm i det.

Det eneste du skal være forsigtig med er at du
placerer fingeren i centrum af blæseren når du
stopper den. Dels kan den slå hårdt, men rammer
du en af dens "vinger" kan den også blive slået
skæv og så larmer den endnu værre end før.

Mvh Mogens

Fra : Peter Olsen

Dato : 12-06-01 10:42

En mulighed er også støv. Det kan få blæserne til at støje i starten indtil
det er blæst af - hvorefter den holder fuldstændig kæft.

--

Peter Olsen
olsen@worldonline.dk