Min kat tisser og min kæreste er hidsig :-~
Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 29-11-05 23:11

Hejsa

Håber nogen kan give nogle tips.

Jeg har en 8 årig steriliseret hunkat som klatpisser lidt en gang imellem.
Det er nu sket tre gange på to dage så nu får jeg tæv af kæresten (som i
forvejen ikke er kattefan - ja ja hun burde skiftes jeg ved det .

Det er alle tre gange sket på et stykke pap eller en plastikpose som har
ligget på gulvet.

Nogen som har nogle gode tips?

Mvh

Jesper

Fra : Helle

Dato : 29-11-05 23:54

"Jesper Larsen (Fjernxx)" <larsenXXjesper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forvejen ikke er kattefan - ja ja hun burde skiftes jeg ved det .
>
> Det er alle tre gange sket på et stykke pap eller en plastikpose som har

Det lyder godt nok rigtig træls.
Der kan være flere grunde til at katten gør det.

Overvej dette:

1. Hvilket kattegrus bruger du? er det fint og i en god absoberende
kvalitet? det kan være en protest mod kattebakken og/eller gruset.

2. Er katten neutraliseret?

3. Er der sket nogen uroligheder i hjemmet? flytning, skilsmisse, ny
kæreste, nye møbler, nye ting, skænderier, anspændthed eller noget?

Mvh Helle

Fra : Anette

Dato : 30-11-05 00:20

Helle wrote:
> Det lyder godt nok rigtig træls.
> Der kan være flere grunde til at katten gør det.

Jeps og så er der liiige den 4. årsag
Papkasser og plasticposer på gulvet hvor man kan gå på dem er for nogle
katte en uimodståelig fristelse. Den ene af vores steriliserede tæver kan
bare ikke stå for det. Hun fejler ingenting, verden er ikke væltet eller
andre grunde - hun sætter sig bare , højtspindende og med alle tegn på
nydelse og tisser på en henslængt bærepose eller papkasse. VI har tidligere
haft en gammel kastreret hankat med samme passion.

Så der er kun den hårde måde - man skal selv lære at rydde op og lade være
med at smide pap og plastic på gulvet. - altså når man lige har styr på
at katten ikke fejler noget.

/ Anette

Fra : Gainsbourg

Dato : 30-11-05 00:23

Du bør tage din kat til dyrlæge med det samme og få analyseret en urinprøve
og evt. nogle blodprøver, da den adfærd du beskriver bl.a. kan skyldes
smerter ved vandladning enten ved sygdom i urinvejene, eller mere sjældent,
diabetes eller nyre/lever insufficiens.

Når du har dyrlægens vurdering, er du meget velkommen til at vende tilbage i
gruppen, for uddybende råd - enten som supplering til dyrlægens behandling
eller for tips om hvordan du kan tackle adfærdsproblemer, hvis alle blod og
urin-prøver skulle vise sig negative

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : JytteJ

Dato : 30-11-05 01:38

> [...]
> forvejen ikke er kattefan - ja ja hun burde skiftes jeg ved det .
>
> Det er alle tre gange sket på et stykke pap eller en plastikpose som har

Blærebetændelse ?

jyttej

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 30-11-05 08:25

> Blærebetændelse ?
>
> jyttej
xxxxxxxxxxxxx

Det skulle jeg lige til at skrive...

--
MVH
Jon Larsen

Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 01-12-05 23:59

tak for de gode svar - den er tjekket hos dyrelægen og den fejler intet -
jeg har dog fjernet alt rod fra gulvet og den har da ikke pisset endnu -

og så får den lige et par baldrian dråber i kassen

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-12-05 00:12

> tak for de gode svar - den er tjekket hos dyrelægen og den fejler intet -
> jeg har dog fjernet alt rod fra gulvet og den har da ikke pisset endnu -
>
> og så får den lige et par baldrian dråber i kassen

Så har du de 2 mest sandsynlige muligheder:

Enten har den, af en eller anden grund, haft smerter eller ubehag ved
vandladning, som har fået den til at søge væk fra kassen. Problemerne er
forsvundet af sig selv, men adfærden hænger fast, når den bliver stresset
eller forvirret eller bare bliver fristet af rod på gulvet.

Eller også er der tale om en "ren" adfærdsforstyrrelse. Måske kan det med at
fjerne rodet fra gulvet, løse problemet helt. Men hvis det viser sig ikke at
være tilfældet, så tøv endelig ikke med at vende tilbage i gruppen, da der
er masser af muligheder for at fjerne problemadfærden og gøre katten helt
renlig, hvis man benytter den rigtige indgangsvinkel og adfærden ikke får
lov at stå ubehandlet på alt for længe

Held og lykke med katten og kæresten Og meld tilbage, hvis problemet
fortsætter...

Med venlig hilsen
Gainsbourg