Valider, hvis der står noget?
Fra : Martin Ploug

Dato : 29-11-05 21:58

Hej

Jeg har et indtasningsfelt til e-mail adresse,
som ikke SKAL udfyldes. Men kan man lave
det sådan at hvis det ER udfyldt, så bliver det valideret
og ikke mindst så bliver indholdet af formularen ikke
sendt afsted, før e-mail syntaksen er korrekt?

Eller er det enten eller?

If else unless but only if

Jeg har nedenstående indtil videre, men der bliver
indholdet af formularen sendt afsted uanset, hvad der står
i E-mail feltet - vel fordi feltet ikke SKAL være udfyldt eller
hvad?

if($_POST[email] != "") {

if(!eregi( "^" .
"[a-z0-9]+([_\\.-][a-z0-9]+)*" . //user
"@" .
"([a-z0-9]+([\.-][a-z0-9]+)*)+" . //domain
"\\.[a-z]{2,}" . //sld, tld
"$", $email, $regs)) {
echo $email,"<span class='alm'>Fejl:<br>E-mail syntaksen er
}

Fra : Zilla

Dato : 29-11-05 22:35

Du kan f.eks. gøre følgende:

$send_videre = "ja"; //Som udgangspunkt skal info sendes videre
if($_POST[email] != "") {

if(!eregi( "^" .
"[a-z0-9]+([_\\.-][a-z0-9]+)*" . //user
"@" .
"([a-z0-9]+([\.-][a-z0-9]+)*)+" . //domain
"\\.[a-z]{2,}" . //sld, tld
"$", $email, $regs)) {
echo $email,"<span class='alm'>Fejl:<br>E-mail syntaksen er
$send_videre = "nej"; //Info skal ikke sendes videre
} else {
$send_videre = "ja"; //Info sendes videre
}
}

if($send_videre == "ja") {
//Kode til at sende info videre
} else {
//Kode hvis info ikke skal sendes videre. Måske formularen skal vises
igen...?
}

Zilla

Fra : Martin Ploug

Dato : 29-11-05 22:50

> [...]
> "\\.[a-z]{2,}" . //sld, tld
> "$", $email, $regs)) {
> echo $email,"<span class='alm'>Fejl:<br>E-mail syntaksen er

Måske har jeg fået en del af det til at virke.
Jeg har fjerne klammen efter "$", $email, $regs)) {
og til sidst - der kommer en } else { bagefter.

Men jeg har lavet det sådan at felterne bliver ryddet
ved submit, hvis alt går godt på følgende måde:

if($_POST[navn] != "" && $_POST[besked] != "") {

$_SESSION["navn"] = NULL;
$_SESSION["email"] = NULL;
$_SESSION["hjemmeside"] = NULL;
$_SESSION["besked"] = NULL;

men nu kunne jeg så godt tænke mig, at felterne ikke bliver ryddet,
med mindre at E.amil feltet er udfyldt korrekt.
Altså felterne skal ryddes, hvis Navn og Besked er udfyldte og hvis E-mail
felter
er udfyldt, skal det være udfyldt med den korrekte syntaks.

Kan det lade sig gøre, og er det en længere smøre, der skal til?

Som det er nu bliver der jo bare tjekket for, om der står noget i Navn og
Besked.

Tak.

Hilsen Martin