Langsom respons p
Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 29-11-05 21:33

Hej

Gennem det sidste års tid har min ADSL været meget langsom (se
beskrivelse), og over de sidste par uger er det blevet så slemt den næsten
ikke kan bruges.

Min ADSL er på 2048/512 og er fra CyberCity, med en alm. Zyxel router.

Problemet er helt konkret, at det tager meget lang tid at få kontakt til
servere (fx webservere). Det er ikke unormalt at jeg venter 1½ minut før
der sker noget, og ofte timer forbindelsen ud, så jeg reelt ikke kan bruge
forbindelsen. Det største problem er langsomme udenlandske sider, sider
der køerer med SSL og sider med reklamer (kontakt til mange forskellige
servere), men CyberCitys egen side har jeg også tit måttet opgive at
bruge. I kortere perioder er svartiderne tættere på normalen - dvs. under
15 sek før siden er til at se. Selv når problemerne er størst har jeg
ingen problemer med at få høje ping-tider på sider jeg slet ikke kan
kontakte.

Når jeg endelig har fået forbindelse bliver båndbredden udnyttet fuldt ud
- jeg kan let downloade podcasts med små 200 KBytes/sek, men det kan tage
5 minutter at få downloaden startet.

Problemerne er størst når flest folk benytter nettet, dvs. i weekenden og
efter midnat er det ikke så slemt. Det kan måske skyldes at jeg har en
server kørende, der kører en statistiktjeneste zipstat.dk (kode på
zipstat.org), som i sin natur modtager forholdsvis mange hits. PÃ¥ en travl
aften er det dog typisk ikke mere end en 2-3 pr. sek (linier i logfilen).
Ser jeg i min routers statistik bruges der ca. 5 KBytes/sek i både hhv.
up- og download (det passer med de forventede datamængder) og routerens
processor kører med en konstant belastning på omk. 15% (inkl.
monitoreringsprogrammet). Serveren behandler typisk 4-6 hits samtidig, og
kører på ca. 20% belastning (ingen væsentlig diskaktivitet - alle data kan
også ligge i RAM).
Når routeren ikke registrer mere båndbredde eller belastning, kan jeg ikke
se hvordan routeren eller forbindelsen skulle være flaskehals.

Mit interne netværk er sat sammen med en alm. 100 MBit switch, og jeg har
ingen problemer med hverken hastigheder eller svartider internet. Det
gælder også når jeg kontakter routeren på dens webside eller via telnet.
Routeren kører NAT og alle maskiner får IP-adresse via DHCP. Kun port
bliver sendt videre til serveren.

Jeg har præcis de samme symptomer på både en Windows 2000 maskine, en der
kører SuSE 9.1 (Linux kerne 2.6), en der køer Suse 9.2 Pro (igen Linux
kerne 2.6) og Open SuSE 10 (også Linux kerne 2.6). Serveren er SuSE
9.1'eren, resten er en kombination af nye og gamle desktops og laptops.

Alt i alt fatter jeg ikke hvad der er galt, men der må være noget jeg har
overset.

Mine egne vilde gæt går på ting såsom at routeren ikke kan håndtere ret
mange forbindelser ad gangen eller at CyberCity har noget begrænsning i
antallet af forbindelser. Alle forslag er velkomne!

--
Mvh. Simon Mikkelsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-11-05 23:02

"Simon Mikkelsen" <div-master@zip.dk> wrote:

...cut laannngggg klagesang

>Mine egne vilde gæt går på ting såsom at routeren ikke kan håndtere ret
>mange forbindelser ad gangen eller at CyberCity har noget begrænsning i
>antallet af forbindelser. Alle forslag er velkomne!

Der er mange muligheder....

Men jeg ville nok kigge lidt på din DNS-opsætning - Tager DNS
forespørgsler uforholdsmæssigt lang tid ?

Og dernæst ville jeg opsætte en MRTG monitor på routeren - For det kan
vel ikke udelukkes at der er betydeligt mere trafik over ADSL-linie end
du lige forventer..

<mlr>

Fra : Martin Schultz

Dato : 01-12-05 17:04

Simon Mikkelsen <div-master@zip.dk> skrev 2005-11-29:
> [...]
> 15 sek før siden er til at se. Selv når problemerne er størst har jeg
> ingen problemer med at få høje ping-tider på sider jeg slet ikke kan

Det er et kendt problem med nogle firmware versioner til Zyxel 650.

Opdater til nyeste version fra http://firmware.homepage.dk eller ring
til CC og få dem til at gøre det for dig.

Martin
med mindre andet er angivet.