folketælling ?
Fra : JytteJ

Dato : 29-11-05 21:30

H J Æ L P
Jeg har forsøgt alt muligt snart og der kommer intet ud af det.
Jeg har lige forsøgt at finde min bedste far på www. ddd. som vel er et
folketællingsreg ?
Jeg har hans sogn og herred og fulde navn og der dukker intet op. Han er
født i 1884. Det gjorde der heller ikke på min bedstemor som er fra
sjælland.

Har også lige været på det lokale arkiv, hvor jeg dog fandt ham(bedstefar)
en kirkebog, men det var fuldstændigt umuligt af finde ud af hvornår hans
forældre blev gift. Jeg har navnene på dem. I øvrigt var jeg kun i stand
til
at læse ca. 1/3 del af det der var skrevet.

Så hvad gør jeg nu ??

Venlig hilsen
og tak for evt. hjælp

JytteJ

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 29-11-05 22:04

JytteJ skrev:
> H J Æ L P
> Jeg har forsøgt alt muligt snart og der kommer intet ud af det.
> Jeg har lige forsøgt at finde min bedste far på www. ddd. som vel er et
> folketællingsreg ?

Ja, men ikke alle sogne er indtastet endnu. På samme side er der en
oversigt over, hvad der er gjort søgbart, og hvad der er under indtastning.

> [...]
> forældre blev gift. Jeg har navnene på dem. I øvrigt var jeg kun i stand
> til at læse ca. 1/3 del af det der var skrevet.

Når du har fundet din bedstefar på det lokale arkiv, så har de vel også
folketællingen fra 1890? Ellers må du ind på Byhistorisk Arkiv i
Esbjerg. Her kan du se, hvad de har af arkivalier:
http://www.esbjergbyhistoriskearkiv.dk/samlingen.htm#11. Et besøg på
Landsarkivet i Aabenraa eller i Viborg, var måske også værd at overveje.
Det vil dog nok være en fordel, hvis du øver dig lidt i at læse
håndskrifter, inden du tager ud på en længere rejse.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : JytteJ

Dato : 30-11-05 01:26

""Hans Chr. Baagøe"" <hcb@dbnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når du har fundet din bedstefar på det lokale arkiv, så har de vel også
> folketællingen fra 1890? Ellers må du ind på Byhistorisk Arkiv i

Det var dér jeg var. Min fætter har fundet hans data men jeg ville så
gerne
finde hans far og mor.
Hvor kan man øve sig i at læse håndskrifter, hvis ikke på et arkiv ?

Venlig hilsen
JytteJ

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 06:49

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
</klip>

> Hvor kan man øve sig i at læse håndskrifter, hvis ikke på et arkiv ?
>
> Venlig hilsen
> JytteJ

Gotisk skrift-kursus online
Skriftkursus præsenteret af Historisk institutt, UiB og Statsarkivet i
Bergen. http://www.hist.uib.no/gotisk/

/Helmer

Fra : JytteJ

Dato : 30-11-05 11:17

"Helmer Christiansen (Oncable.dk)" <helmer punktum christiansen ved
oncable
punktum dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> </klip>

> Gotisk skrift-kursus online
> Skriftkursus præsenteret af Historisk institutt, UiB og Statsarkivet i

Tak for tippet, men det er såmænd ikke engang gotisk, men alm. kragetæer.
suk.

vh.
JytteJ

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 29-11-05 22:13

> Jeg har lige forsøgt at finde min bedste far
> på www. ddd. som vel er et folketællingsreg ?

Jo, der er da nogle folketællinger til rådighed på ddd - men langt fra alle
er digitaliserede og så sent som 1880 mangler en betydelig del endnu.
Derudover skal man lige lærer sig metodikken til at finde personer, der kan
gemme sig bag de mærkværdigste måder at stave - eller ligefrem stave forkert
på.

> Jeg har hans sogn og herred og fulde navn
> og der dukker intet op.

Men du glemmer at fortælle din viden til nyhedsgruppens læsere, der måske
kunne kende din familie fra andre sammenhænge - og så er det da vanskeligt
at hjælpe

> I øvrigt var jeg kun i stand til at læse ca.
> 1/3 del af det der var skrevet.

Det kommer med tiden - man skal jo som bekendt krybe før man kan gå.

> Så hvad gør jeg nu ??

I mellemtiden kunne du jo spare råberiet om hjælp (versaler=RÅB) og bruge
tasterne til at videregive de oplysninger du allerede har fundet - så er der
mange der vil hjælpe dig videre - både med forslag til hvor og hvordan og
opslag i egne samlinger af arkivalier.

Start med at skrive kort og præcist i emnelinien: datering, arkivalie(r),
navn(e) og sted/sogn - uddyb detaljeret i brødteksten hvad du ved og hvad du
søger. Så får du helt sikkert noget bedre svar end det jeg har været i stand
til at give dig.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : JytteJ

Dato : 30-11-05 01:36

Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne kende din familie fra andre sammenhænge - og så er det da vanskeligt

Mener du det ? 1/4 af landets befolkning hedder jo Pedersen og Jensen !!
Men ellers: Georg Kardia Pedersen, født 4. maj 1884 i Ølsted Sogn. Og så ved
jeg at hans forældre hed Thor Pedersen og Ane Katrine Jensen som er 31 år
ved hans fødsel.
Det er alt jeg ved, og så har jeg kigget i en kirkebog i tiden fra 1868 -
1891 vester lisbjerg herred, ølsted sogn. Jeg kunne heller ikke finde deres
bryllup dér.

Venlig hilsen
JytteJ

> Det kommer med tiden - man skal jo som bekendt krybe før man kan gå.

> I mellemtiden kunne du jo spare råberiet om hjælp (versaler=RÅB)
Jeg ved det godt, undskyld - men jeg råbte da i det mindste ikke af nogle.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 30-11-05 12:48

> Mener du det ?

Ja, absolut!

> 1/4 af landets befolkning hedder jo Pedersen og Jensen !!

Jo, det er jo derfor alle oplysninger er vigtige, for jo flere oplysninger
jo flere udelukkelser, og det er jo ikke mange der hedder Thor, der er gift
med Ane Katrine, der får en søn de kalder Georg Kardia - slet ikke 4. maj
1884 og der er jo næppe to af slagsen i Ølsted sogn )

Du kan heller ikke regne med, at alle har fulgt med i tidligere tråde i
gruppen og kender data derfra (det gjorde jeg ikke). Ny tråd kræver alle
oplysninger i første hug. - men du har da heldigvis fået en masse
oplysninger fra andre i tråden.

Fra : beskpe@hotmail.com

Dato : 30-11-05 10:46

Nu skal man jo huske, at de nyere folketællingerne jo eksisterer i
bedste velgående, selv om de ikke er blevet lagt på nettet. Så ind
på arkivet og slå op - og folketællingerne er altså ikke så svære
at læse !

Jeg prøvede lige, om mormonerne kendte dine oldeforældre
(www.familysearch.org) - de har en Thor Alfred Petersen og Ane Katrine
Jensen, som får døbt en datter Lovise Petersen den 8.7.1875 i Bryrup
Sogn, Skanderborg Amt - så du kunne lige prøve et opslag der også !

Ved sådan forholdsvis nyere ting, som du arbejder med her, så vil det
være oplagt at henvende sig til de lokalhistoriske arkiver i området,
de har har ofte forbløffende stor paratviden om "deres" personer.

Med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Fra : JytteJ

Dato : 30-11-05 11:19

<beskpe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det kan du tro jeg vil ! det smager af fugl. Jeg har forsøgt mig med det
lokale arkiv, men vi er ikke her fra egnen. Jeg er tilflytter.

VH
JytteJ

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 30-11-05 11:36

Jeg forstod på dit første indlæg, at du var lokal, og måske havde prøvet
på et arkiv i udkanten af Esbjerg. Dine ekstra oplysninger og Bent's
indlæg fik mig til at prøve DDA. Her har du formodentlig familien i 1880:

Samtlige personer i husstanden

aarhus, Vester Lisbjerg, Grundfør, Grundfør By, , En Gaard, 101, FT-1880
Der vises flg. felter:

Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Thoer Alfred Pedersen, 30 , gift, Husfader, Dagleier i Agerbruget, ,
Kjøbenhavn
Ane Katrine Jensen, 27 , gift, Husmoder, , Boeslunde Sogn, Holbæk Amt
Johannes Kristoffer Pedersen, 3 , ugift, [deres søn], , Bryderup Sogn,
Viborg Amt
Olga Kirstine Pedersen, 1 , ugift, [deres datter], , her i Sognet

Og her har du formodentlig Thor i 1860:

Samtlige personer i husstanden

skanderborg, Tyrsting, Bryrup, Bryrup, , , 54, FT-1860
Der vises flg. felter:

Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Ole Hansen Ilum, 48 , Gift, Grdmd.Hsfd., , Svanninge i Fyen
Ane Kirstine Jørgensen, 33 , Gift, hans Kone, , Ringe i Fyen
Ane Karoline Ilum, 7 , Ugift, Deres datter, , Bryrup
Hans Ilum, 3 , Ugift, Deres søn, , Bryrup
Thor Alfred Pedersen, 12 , Ugift, Pleiesøn, , Kjøbenhavn
Ane Johanne Andersen, 15 , Ugift, Tjenestepige, , Eistrup
Jens Riderman Bahnsen, 17 , Ugift, Tjenestekarl, , Jerming
Niels Pallesen, 35 , Enkemand, Tjenestekarl, , Broager i Fyen
Peder Sørensen, 34 , Ugift, Træskomd., , Borring

Familien har tilsyneladende "boet i en kuffert", så du må se, om du kan
få verificeret oplysningerne fra DDA. Det ser dog ud til at Bryrup kunne
være et godt sted at søge brylluppet.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : JytteJ

Dato : 30-11-05 12:22

> Jeg forstod på dit første indlæg, at du var lokal, og måske havde prøvet
> på et arkiv i udkanten af Esbjerg. Dine ekstra oplysninger og Bent's
> indlæg fik mig til at prøve DDA. Her har du formodentlig familien i 1880:

Novra, det var flot ! og det ser også rigtigt ud, det stod i kirkebogen at
min oldemor ane katrine jensen var 31 da min bedstefar blev født. Det
stemmer også med Bryrup.
Men det ser da ud somom at Thor var plejesøn, så er det vel ikke de rigtige
forældre?

Men det jeg allerhelst ville, var nu at finde ud af min bedstemors forældre.
Der forlyder historier om at hun stammede fra enten en italiensk
adelsfamilje eller en carpenter.

Jeg tror ikke jeg har temperament til dette her.
Men hvis du kunne finde ud af hvem hendes forældre var vil jeg med glæde
overbringe dig en flaske rødvin, (er du her fra esbjerg ?)

Nogle data: Ingeborg Marie Jensen f. 9. juni 1898 i Undløse sogn, Merløse
herred ved Holbæk. Gift med Georg kardia Pedersen 25. sep. 1920 i Horsens
Kloster Kirke. Og død 5.feb. 1959 i Horsens.
Moderens navn skulle være Marie Pedersen.

Venlig hilsen
og tusind tak for oplysningerne.

JytteJ

Fra : beskpe@hotmail.com

Dato : 30-11-05 12:27

Det var en skam, at Thor ikke var en flaske rødvin værd
!!!!!!!!!!!!!!

Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Nyboder, Nyboder, 1 divisions matroskorps, ,
Pindsvinegaden no.7 til gaden, 290, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Johan C. Petersen, 46 , Gift, , familiefader, matros, Do.
Louise Petrine, 40 , Gift, , hans kone, Do.
Johannes G. Halvor, 15 , Ugift, , deres börn, Do.
Frederich Kordia, 13 , Ugift, , deres börn, Do.
Emilie Wilhelmmine, 11 , Ugift, , deres börn, Do.
Wigo M? Christian, 7 , Ugift, , deres börn, Do.
Esophus ?? Gabriel, 4 , Ugift, , deres börn, Do.
Thor Alfred, 2 , Ugift, , deres börn, Do.
Otelia Duminiska, 1 , Ugift, , deres börn, Do.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Fra : JytteJ

Dato : 30-11-05 17:57

Det var en skam, at Thor ikke var en flaske rødvin værd
!!!!!!!!!!!!!!

Joh, lad os tale om det.

[...]

Øh... HC. Baagøe havde fundet Thor Alfred, i en familje hvor han var
plejesøn !? Men det udelukker jo ikke at han havde en en biologisk familje,
han er så ikke "uægte"

Men ellers tusind tak.

JytteJ

Fra : beskpe@hotmail.com

Dato : 30-11-05 12:47

Eller hvad med oldemor ?

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index
v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

ANE CATHRINE JENSEN
Female

Event(s):
Birth: 25 NOV 1853

Christening: 05 FEB 1854 Boeslunde, Soro, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: JENS ANDERSEN Family
Mother: MAREN HANSDR

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the
record. The source records are usually arranged chronologically by the
birth or christening date.

Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C202542 1846 - 1875 0052315 Film NONE

Sheet: 00

eller hendes søskende

You searched for: Denmark
Father: Jens Andersen, Mother: Maren Hansen
Exact Spelling: Off
Batch Number: C202542
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 8
Select records to download - (50 maximum)
1. NIELS JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 28 JUN 1857 Boeslunde, Soro, Denmark

2. ANE CATHRINE JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 05 FEB 1854 Boeslunde, Soro, Denmark

3. CHRISTIAN JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 18 MAY 1852 Boeslunde, Soro, Denmark

4. CHRISTIAN JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 14 OCT 1855 Boeslunde, Soro, Denmark

5. HANSINE JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 18 MAY 1852 Boeslunde, Soro, Denmark

6. HANSINE MARIE JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 13 APR 1859 Boeslunde, Soro, Denmark

7. ANDERS JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 08 OCT 1848 Boeslunde, Soro, Denmark

8. INGER MARGRETHE JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 17 NOV 1850 Boeslunde, Soro, Denmark

prev | next Prepare selected records for download

eller næste generation
Samtlige personer i husstanden

soroe, Slagelse, Boeslunde, Boeslunde, , Sønderup, 14 et Huus, FT-1850

Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hans Jensen, 60 , Gift, , Hmd.huusfader,
Karen Hansen, 58 , Gift, , Hans kone,
Jens Andersen, 26 , Gift, , Svigersøn,inds.dagleier,
Maren Hansen, 30 , Gift, , Hans kone,
Jens, 9 , Ugift, , Deres børn,
Anders, 2 , Ugift, , Deres børn,

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Fra : beskpe@hotmail.com

Dato : 30-11-05 13:08

Nu nærmer vi os rødvinen ?

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index
v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

MARIE PEDERSEN
Female Family

Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: FREDERIK CHRISTIAN LUDVIG OLSEN Family
Marriage: 25 NOV 1874 Undlose, Holbaek, Denmark

Husband Age at Marriage: 25
Wife Age at Marriage: 24

Messages:
Extracted marriage record for locality listed in the record. The
source records are usually arranged chronologically by the marriage
date.

Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

M220065 1864 - 1891 0300821 Film NONE

Sheet: 00

og så dog ? - tror vi på, at hun blev mor som 48årig ?

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 13:23

On 30 Nov 2005 04:08:06 -0800, beskpe@hotmail.com wrote:

> Nu nærmer vi os rødvinen ?
[klip]
> og så dog ? - tror vi på, at hun blev mor som 48årig ?

Husk Sara og Abraham i Mamrelund. 48 år er peanuts!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : JytteJ

Dato : 30-11-05 18:13

mail.com> skrev i en meddelelse
Nu nærmer vi os rødvinen ?

Absolut - men hvor blev italieneren af ?
Som tidligere nævnt i tråden, så verserer der rygter om hendes italienske
afstamning. Jeg har opsøgt min onkel i Canada, som vi havde mistet
forbindelse med, jeg var der i oktober, fandt i øvrigt hans adresse via en
nyhedsgruppe.
Han siger at min bedstemors (Ingeborg Marie Jensen) far var en italiensk
carpenter. Hun var også meget mørk i det, havde kulsort hår, hvilket er gået
igen i min mor og nogle af hendes søskende.
Men det er jo et dansk navn der står som hendes mors mand ! Hun kan jo så
være "uægte", kan man finde ud af det ?

Venlig hilsen
JytteJ
IGI Individual Record FamilySearchT International Genealogical Index

Fra : beskpe@hotmail.com

Dato : 01-12-05 08:33

Ingeborg Marie hed jo åbenbart JENSEN til efternavn, så hun havde
ihvertfald nok ikke en far, der hed Olsen - det var bare det eneste,
jeg kunne finde i en fart om en Marie Pedersen i Undløse !
Den italienske tømrer kan have fordansket sit navn, eller - mere
sandsynligt - han hører hjemme en generation eller flere bagud, den
slags erindrings"forskydninger" ser man ofte som slægtsforsker !
Prøv om du ikke kan finde noget mere om hende i familien, hun er død
i 1959 og på det tidspunkt har man jo haft fat i hendes dåbsattest,
hvor forældrenes navne fremgår !
Der lever vel også stadig personer, der har kendt hende ?
Hvis du er helt sikker på Undløse, så kontakt det lokalhistoriske
arkiv, der dækker området - de kan sikkert hjælpe dig - når du så
får en generation eller to mere på, så har du igen chancer her i
gruppen.
Husk på, at de oplysninger du får her, bør kontrolleres i originalt
materiale (Du slipper ikke for de arkiver) !!!!!!!!!!
På biblioteket finder du udmærkede håndbøger om slægtsforskning,
også nogle om forskningsmuligheder på internettet.

Med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-05 09:08

On 30 Nov 2005 23:32:35 -0800, beskpe@hotmail.com wrote:

> Ingeborg Marie hed jo åbenbart JENSEN til efternavn, så hun havde
> ihvertfald nok ikke en far, der hed Olsen

Hvorfor ikke? JENS Olsen ville da passe m.h.t. patronymikon. "Jens Olsen"
lyder dog ikke videre eksotisk og vedkommende er nok ikke italiener
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : beskpe@hotmail.com

Dato : 01-12-05 11:28

Allerede 1828 blev patronym afskaffet i Danmark, der gik nogle år før
det helt "slog igennem", men 1898 er også JENSEN et slægtsnavn !

Med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen