For korte kabler?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-11-05 04:34

Jeg kan ikke få forbindelse mellem mit modem og min router. På modemet
kommer der lys i link-LEDen, når kablet er tilsluttet (begge ender,
altså), men det gør der ikke på routeren?

En supporter hos Linksys siger, at problemet kan være, at kablet ikke
er langt nok, og anbefaler mig at prøve med et kabel på 25 feet (7,6
meter). Jeg har allerede forsøgt med flere kabler (på op til 4 meter)
- men desværre uden held.

Jeg har ikke før oplevet, at jeg får "link" i den ene ende, men ikke i
den anden.

Det er WAN-porten på min router, der ikke giver "link". Det gør den
dog, hvis jeg tilslutter andre ting. Modemet virker også fint, hvis
jeg tilslutter andre ting.

Kan det være rigtigt, at jeg skal bruge et længere kabel? Kan kabler
overhovedet være for korte?

Hvad kan problemet ellers skyldes?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Alle udgaver af Sony Ericsson Z800i låses op
- og nej, din telefon skal ikke skilles ad...

Fra : Hans

Dato : 29-11-05 05:04

Lasse Hedegaard wrote:
> Jeg kan ikke få forbindelse mellem mit modem og min router. På modemet
> kommer der lys i link-LEDen, når kablet er tilsluttet (begge ender,
> altså), men det gør der ikke på routeren?
>

> Hvad kan problemet ellers skyldes?

Din router får ingen IP-adresse fra modemet, enten på grund af fejlopsætning
af routeren eller også er din forbindelse låst på mac-adressen på det
tidligere tilsluttede udstyr. Du skal frigive ip-adressen inden du sætter
routeren på, eller også skal du sørge for at routeren har den samme
mac-adresse som den maskine der sidst var på forbindelsen.

Det har derfor intet med kabellængden at gøre, og lampen på routeren viser
kun om den har fået en ip-adresse fra modemet, ikke en egentlig
link-funktion.

Hans

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 29-11-05 12:59

Hans wrote:

> [...]
> routeren på, eller også skal du sørge for at routeren har den samme
> mac-adresse som den maskine der sidst var på forbindelsen.

Det kan godt være rigtigt.

> Det har derfor intet med kabellængden at gøre, og lampen på routeren viser
> kun om den har fået en ip-adresse fra modemet, ikke en egentlig
> link-funktion.

Kabel længde kan godt have noget at sige omkring afskærming og støj m.m.
Men tror dog ikke det er det, der er tilfældet her.
Men med hensyn til din påstand om at link(!) LED'en kun skulle lyse ved
en ip, vil jeg nu gerne ser dokumentation på. Alle de Linksys routere
jeg har leget med, lyser med netop link.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk || http://ravn-jonsen.net

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-11-05 14:21

On Tue, 29 Nov 2005 12:58:57 +0100, Bjarke Ravn-Jonsen
<usenet@mandril.dk> wrote:

>Det kan godt være rigtigt.

Det er det ikke i dette tilfælde.

>Kabel længde kan godt have noget at sige omkring afskærming og støj m.m.
>Men tror dog ikke det er det, der er tilfældet her.

Jeg havde en idé om, at det galt om at have så korte kabler som
muligt...

>Men med hensyn til din påstand om at link(!) LED'en kun skulle lyse ved
>en ip, vil jeg nu gerne ser dokumentation på. Alle de Linksys routere
>jeg har leget med, lyser med netop link.

Det gør denne tilsyneladende også (det er en Linksys BEFW11S4 v2).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-11-05 14:19

On Tue, 29 Nov 2005 05:04:02 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Din router får ingen IP-adresse fra modemet, enten på grund af fejlopsætning
>af routeren eller også er din forbindelse låst på mac-adressen på det
>tidligere tilsluttede udstyr.

Ingen af delene er tilfældet. Det er i øvrigt en helt ny forbindelse
(hos PowerNet), og det virker fint, hvis jeg tilslutter modemet
direkte til min PC (men jeg skal have delt forbindelsen gennem
routeren).

>Du skal frigive ip-adressen inden du sætter
>routeren på, eller også skal du sørge for at routeren har den samme
>mac-adresse som den maskine der sidst var på forbindelsen.

Begge dele er forsøgt (selvom modemet ikke er låst på MAC-adressen).

>Det har derfor intet med kabellængden at gøre, og lampen på routeren viser
>kun om den har fået en ip-adresse fra modemet, ikke en egentlig
>link-funktion.

Det tror jeg ikke du har ret i. I det øjeblik, jeg sætter andet udstyr
til WAN-porten, der får jeg lys i link-LEDen med det samme! Der
tildeles ikke nogen IP til routerens WAN-port, når jeg fx tilslutter
den til min PC, eller til en af routerens LAN-porte.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 29-11-05 17:02

Lasse Hedegaard wrote:

> Hvad kan problemet ellers skyldes?

Har du prøvet med et x-kabel?

--
Jonas Pedersen - jonas(a)chown.dk
http://chown.dk & http://pictureshow.dk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-11-05 17:41

On Tue, 29 Nov 2005 17:01:40 +0100, Jonas Pedersen
<jonasREMOVE@chown.dk> wrote:

>Har du prøvet med et x-kabel?

Der skal bruges et almindeligt kabel, men jeg forsøge med et krydset -
så er der ikke lys (i link-LED) i hverken den ene eller den anden
ende.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 29-11-05 17:45

Lasse Hedegaard wrote:
> Der skal bruges et almindeligt kabel, men jeg forsøge med et krydset -
> så er der ikke lys (i link-LED) i hverken den ene eller den anden
> ende.

Ja det mente jeg også der skulle, men det var et forsøg værd.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-12-05 21:18

On Tue, 29 Nov 2005 04:33:34 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>er langt nok, og anbefaler mig at prøve med et kabel på 25 feet (7,6
>meter). Jeg har allerede forsøgt med flere kabler (på op til 4 meter)

Jeg har fået fat i et længere kabel, og det er faktisk bedre - dog
ikke godt nok. Link LEDen begynder nu at blink (mere end før), men
lyser desværre ikke konstant.

Det er da træls, at der sådan er udstyr, der ikke kan tale sammen med
et helt almindeligt kabel.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-12-05 21:39

On Thu, 01 Dec 2005 21:18:27 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Jeg har fået fat i et længere kabel, og det er faktisk bedre

- og dog...

Hvis jeg sætter et af de kortere kabler i nu, så ser det faktisk stort
set ud som, når det lange er tilsluttet.

Hmm, det kan være jeg skal få købt den router jeg har haft i tankerne
- som en tidlig julegave til mig selv. Er der problemer med den også,
så kan jeg jo bruge den nuværende som switch mellem modem og router
(så tror jeg ikke der burde være problemer).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Arne Keller

Dato : 07-12-05 13:42

Lasse Hedegaard wrote:
> Jeg kan ikke få forbindelse mellem mit modem og min router. På modemet
> kommer der lys i link-LEDen, når kablet er tilsluttet (begge ender,
> altså), men det gør der ikke på routeren?

Tyder på at de ikke får forhandlet sig på plads, eller fejl i kablet.

> [...]
> er langt nok, og anbefaler mig at prøve med et kabel på 25 feet (7,6
> meter). Jeg har allerede forsøgt med flere kabler (på op til 4 meter)

Dit problem kan være en kabelfejl.
I stedet for længere kabler vil jeg anbefale dig at købe et kvalitets kabel.
Hvis du køber dårlige No-Name kabler kan længere kabler hjælpe, det kan
være nødvendigt at komme op til omkring 15 meter.

> Jeg har ikke før oplevet, at jeg får "link" i den ene ende, men ikke i
> den anden.

Det har jeg set mange gange, ofte er der tale om auto negotiation fejl
eller kabelfejl.

> [...]
> jeg tilslutter andre ting.
>
> Kan det være rigtigt, at jeg skal bruge et længere kabel? Kan kabler

Ja, hvis de har dårlige elektriske egenskaber.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.