Netbeui-forbindelse på Dos og XP
Fra : BT

Dato : 28-11-05 22:06

Hejsa..

Jeg sidder med et problem..
Jeg har en CNC som kører på en dos-pc og en bærbar som kører XP pro
Jeg kan ikke skabe forbindelse imellem dem..

De er forbundet med en rj45stik på den bærbare, som er sat til en hub
CNC'en er forbundet med BNC stik til hubben..

Når jeg forsøger at koble til til den bærbare, ved hjælp af den softwarekan
jeg se der sker noget aktivitet både på cnc & hub..
Det er den korekte computernavn som cnc'en skal forsøge at komme i kontakt
med.
Begge kører med netbeui protokol. Der er ikke muligt at vælge anden
protokol..

Er der nogen som kan give en hjælpende hånd til hvad der kan være gal..

Den eneste mistanke jeg har, lige nu er at den bærbare har et navn på 9
karakter, og cnc'en kun kan klare 8 karakter, da det er en dos-kerne den
kører på..

/Brian

Fra : claus b. p.

Dato : 29-11-05 01:20

"BT" <brian.toft.remove.this@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Den eneste mistanke jeg har, lige nu er at den bærbare har et navn på 9
> karakter, og cnc'en kun kan klare 8 karakter, da det er en dos-kerne den

Netbeui er laveste level på protokollen. Jeg gætter på at du også har brug
for noget højere oppe i hierakiet, fx. Netbios.

/Claus

Fra : BT

Dato : 29-11-05 15:57

> Netbeui er laveste level på protokollen. Jeg gætter på at du også har brug
> for noget højere oppe i hierakiet, fx. Netbios.
>
> /Claus

Ja det forstår jeg så ikke meget af det svar. Kan du prøve at uddybe det
lidt mere..

/Brian

Fra : claus b. p.

Dato : 29-11-05 20:19

> Ja det forstår jeg så ikke meget af det svar. Kan du prøve at uddybe det
> lidt mere..

Det svarer til at med Netbeui har man et sprog, men man skal også have noget
at snakke om.
Hvis det du vil er at udveksle filer, kan det fx. foregå med Windows
fildeling. Mens Windows (fra og med v. 3.11) har indbygget fildeling og
client, er det ikke tilfældet med DOS. Netbeui er kun protokoldelen, client
og serverdelen mangler. Du har selvfølgelig en af delene i Windows-pc'en,
men mangler noget i DOS delen. Næste niveau er typisk NetBIOS, som
indeholder en del netværksfunktioner, men det er ikke en fuld client eller
server. Jeg brugte engang en Novell DOS 7.0 som indeholdt alle
netværksfunktioner, et Novell-light, men der var også nogle anvisninger med
WfW (Windows for Workgroups) v.3.11 på hvordan man koblede sig op som DOS
client. Om det virker med en moderne W-XP aner jeg ikke.
Det er nok ikke så meget hjælp for dig, men nu ved du lidt om hvad du skal
kigge efter. Desværre er mine DOS og WfW disketter og dokumentation for
længst begravet.

/Claus

Fra : BT

Dato : 01-12-05 21:11

> [...]
> kigge efter. Desværre er mine DOS og WfW disketter og dokumentation for

Ja det forstår jeg så ikke...
Producenten af førnævnte CNC maskine, har leveret de orginale drivere som er
lavet til den maskine.. Og den kører nemlig netbeui. Og ud fra hvad jeg kan
læse mig til, skal den kunne koble sig op til win95/Win NT, hvor PC skal
hedde PC1, ud fra de intstruktioner der medfølger..
Så det undrer mig at der ikke skulle være mulighed at lave en form for
fildeling igennem netbeui, når der står nævnt i vejledningen på maskinen..

Men for at stille et mere konkret spørgsmål.. Kan NETbeui klare mere end 8
karakter, når vi snakker om navnet på computeren der tilkobles. Hvis den
ikke kan det, har jeg muligvis fundet fejlen der..
Nu kunne jeg, jo bare selv prøve ad, men der er lige 150 mellem mit hjem og
maskinen.
Så jeg vil gerne have så mange løsninger som muligt inden jeg kører den tur
igen..

/Brian

Fra : claus b. p.

Dato : 02-12-05 12:06

> [...]
> Så det undrer mig at der ikke skulle være mulighed at lave en form for
> fildeling igennem netbeui, når der står nævnt i vejledningen på maskinen..

Det er det også, men det betyder jo at der _er_ installeret en
netværksclient.

> Men for at stille et mere konkret spørgsmål.. Kan NETbeui klare mere end 8
> karakter, når vi snakker om navnet på computeren der tilkobles. Hvis den
> ikke kan det, har jeg muligvis fundet fejlen der..

Jeg ved det faktisk ikke, men det er ikke utænkeligt
..
> [...]
og
> maskinen.
> Så jeg vil gerne have så mange løsninger som muligt inden jeg kører den

Der er sket meget med netværket ved overgangen fra W95/W98/ME til W2k og XP.
(Du startede tråden med at referere til kombinationen DOS og XP.) Jeg har
ikke prøvet at koble op mellem en DOS maskine og W2k eller XP, men jeg kan
huske at Linux havde en længere procedure for opkobling fra en Windows
maskine, ifb.m. at Windows indførte krypterede adganskoder. Jeg tror det var
i en servicepack til W95, men jeg er ikke sikker. Jeg tror du står overfor
et svært eksperiment...

/Claus

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 02-12-05 12:17

claus b. p. wrote:
> Jeg tror du står overfor
> et svært eksperiment...

Ingenlunde.

Der er mange rescue systemer, der booter i DOS,
hvor man har netværksadgang. (Deploycenter og
Norton Ghost, fx).

De kan også bringes til at få adgang til en Linux
server, i hvert fald via tcpip.

Til Brian, har du ikke et par legemaskiner i huset
du kan prøve at sætte op som hhv. server og klient?

Så kan du jo prøve om maskinenavne > 8 tegn giver
problemer, inden du tager ud på landevejen.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : BT

Dato : 03-12-05 11:13

> [...]
> du kan prøve at sætte op som hhv. server og klient?
>
> Så kan du jo prøve om maskinenavne > 8 tegn giver
> problemer, inden du tager ud på landevejen.

Det vil jeg så prøve, at gøre her i weekenden..

/Brian

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-11-05 00:23

BT <brian.toft.remove.this@get2net.dk> wrote:

<snip>

> Begge kører med netbeui protokol. Der er ikke muligt at vælge anden
> protokol..

Kan du finde noget du kan bruge? her:

http://www.windowsnetworking.com/j_helmig/dosclien.htm