Ginseng mod forkølelse...
Fra : Towli

Dato : 28-11-05 18:20

http://www.cmaj.ca/cgi/content/full/173/9/1043

Fra : dktekno

Dato : 29-11-05 16:30

Hvor findes der ginseng henne? Kan de findes i vitaminpiller, findes de i
frugt og grønt eller skal man købe sådan noget "ginseng" for sig selv og
spise den?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-11-05 17:03

dktekno skrev:

> Hvor findes der ginseng henne? Kan de findes i vitaminpiller,
> findes de i frugt og grønt eller skal man købe sådan noget
> "ginseng" for sig selv og spise den?

Man kan formodetlig købe rødderne hos kinesiske købmænd, men om det
kan svare sig ved jeg ikke. Det er nok lettere at købe ginseng på
tabletform, men vær opmærksom på at der er stor forskel på indholdet
af aktive stoffer.

Se fx:
Ginseng-undersøgelsen 1987:
<http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=1179&sprog=1&grp=8&menu=3>
Ginseng-undersøgelsen 1991:
<http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=1180&sprog=1&grp=8&menu=3>

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : GB

Dato : 29-11-05 20:12

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:438c7ba0-
a45154c0-546e-4792-a275-48d699255195@news.szn.dk:

> [...]
> kan svare sig ved jeg ikke. Det er nok lettere at købe ginseng på
> tabletform, men vær opmærksom på at der er stor forskel på indholdet

Det er der NETOP ikke i tabletform. Tabletterne er (hvis det er noget
ordentligt) standardiserede, så hver eneste kapsel indeholder samme
mængde ginsenosider.

Hvis du køber RØDDERNE, ved du derimod ikke, hvad du får.

Ginsana er meget veldokumenteret, og apotekerne har lavet en kapsel - om
den kan fås endnu, ved jeg ikke, men man kan da spørge.

Desuden vil jeg mene, at selv om undersøgelsen ser meget seriøs ud,
stemmer den ikke overens med mine erfaringer med ginseng - og jeg har nok
spist 20 kilo af det i min tid (jaja...).

Echinácea er meget mere effektiv. Kineserne kombinerer desuden altid
ginseng med andre lægeplanter, individuelt tilpasset den enkelte patient
og dennes tilstand.

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-11-05 21:22

GB skrev:

> Tabletterne er (hvis det er noget ordentligt) standardiserede, så
> hver eneste kapsel indeholder samme mængde ginsenosider.

Ja, måske inden for hvert mærke, men ifølge undersøgelserne fra 1987
og 1991 er der stor forskel mærkerne imellem.

> Hvis du køber RØDDERNE, ved du derimod ikke, hvad du får.

Naturligvis.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : GB

Dato : 29-11-05 21:38

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:438cb87d-
2237c57d-3503-4987-9b55-9938ce407f32@news.szn.dk:

> Ja, måske inden for hvert mærke, men ifølge undersøgelserne fra 1987
> og 1991 er der stor forskel mærkerne imellem.

Det er også derfor jeg anbefaler enten Gerimax eller apotekets "Herbium".

GB

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-11-05 21:47

GB skrev:

> Det er også derfor jeg anbefaler enten Gerimax eller apotekets
> "Herbium".

Herbium skal jeg ikke udtale mig om, men skal man tro de to ginseng-
undersøgelser, og ønsker man at maximere mængden af ginsenosider pr.
krone, bør man så vidt jeg kan se købe "Ægte Rød Panax Ginseng" eller
"Ginseng G 1.000" fra Natur-Drogeriet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : GB

Dato : 29-11-05 21:56

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:438cbe35-
43a0a5ce-0c22-405b-b92e-890f536cf3b8@news.szn.dk:

> [...]
> undersøgelser, og ønsker man at maximere mængden af ginsenosider pr.
> krone, bør man så vidt jeg kan se købe "Ægte Rød Panax Ginseng" eller

Nu har jeg læst mindst 50 undersøgelser af diverse ginsengdroger og -
præparater, og det absolut mest veldokumenterede er Gerimax.

Jeg foretrækker selv noget helt andet, nemlig en kinesisk patentmedicin,
som hedder "Ren Shen Gui Pi Wang" (= "Ginseng-pille, som styrker milten"),
men den er ikke i almindelig handel...

GB

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-11-05 22:00

GB skrev:

> Nu har jeg læst mindst 50 undersøgelser af diverse ginsengdroger og -
> præparater, og det absolut mest veldokumenterede er Gerimax.

Måske, men ikke det præparat der har størst indhold af ginsenosider.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : GB

Dato : 30-11-05 00:06

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:438cc15a-
971d5535-4d57-4e12-a8f1-c0dbc518b6be@news.szn.dk:

> Måske, men ikke det præparat der har størst indhold af ginsenosider.

Det handler ikke om "størst indhold af ginsenosider" - det handler derimod
om, at glykosiderne er tilstede i /det rette forhold/.

Du ved - kantitet/kvalitet.

De fine siderødder har således meget større indhold af "ginsenosider" end
hovedroden - de virker bare ikke nær så godt. Derfor sælges de også til
spotpris.

GB

Fra : GB

Dato : 30-11-05 00:12

GB <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Du ved - kantitet/kvalitet.

<staveplade>kvantitet</staveplade>

GB

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-11-05 05:42

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Måske, men ikke det præparat der har størst indhold af ginsenosider.

Sikkert ikke, men det er nu alligevel den eneste vitaminpille, som jeg har
opdaget virker, efter hensigten.
Underligt nok, hvis man seriøst begynder at spise vitaminpiller, så er der
en eller anden grund. Dem som ikke har denne grund, danner basis for at
sælge en masse produkter, som er virkningsløse. Har man grunden.., så
kommer det sjove, så mærker man ikke de virker. Det opdager man først, når
man stopper med dem igen.
Det hjælper ikke, at du spiser mere gin seng, end du skal bruge, eller du
kan optage, så jeg tror, den kombinerede Gerimax, er nok noget nær det
tætteste man kan komme, for den sikrer jo, at du ikke mangler noget, så godt
som det nu kan lade sig gøre. Så den kan jeg helt klart anbefale. Mangler
man så lidt ekstra energi, kan man eventuelt supplere med den røde mixtur.

M.V.H....Benny..