UTF-8 og UCASE
Fra : Torben

Dato : 28-11-05 16:13

Hej NG!

Jeg har et cms system som benyttes både i Tjekkiet og Danmark. Det har givet
en række udfordinger m.h.t tegnsæt.
Løsningen kører på en server hosted i DK. Der findes to sites på samme IIS.
I IIS'en er det tjekkiske site sat op således at UTF-8 altid gennemtvinges
på klienten - dette er gjort ved at tilføje en "content-type" header.

På sitet skal alle overskrifter vises med capitals og der laves i disse
tilfælde derfor en UCASE(textFromDB). Det giver dog problemer idet de
tjekkiske specialtegn ikke vises korrekt.

Jeg forestiller mig at problemet skyldes at der laves en UCASE på et tegnsæt
som webserveren ikke er klar over. Når teksten efterfølgende vises i UTF-8
er teksten blevet ændret så den ikke længere modsvarer det der stod i DB.

Spørgsmålet er derfor hvordan håndterer jeg de forskellige tegnsæt
(encodings) serverside?

Al hjælp hilses velkommen.

M.v.h.
Torben

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-11-05 18:30

Torben wrote:

> På sitet skal alle overskrifter vises med capitals og der laves i
> disse tilfælde derfor en UCASE(textFromDB). Det giver dog problemer
> idet de tjekkiske specialtegn ikke vises korrekt.

Kan du bruge noget her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/transf.asp -
text-transform:capitalize;

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Torben

Dato : 28-11-05 21:59

> Kan du bruge noget her:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/transf.asp -
> text-transform:capitalize;

Hej Erik!

Ja, det tror jeg faktisk ville løse problemet. Havde slet ikke tænk i de
baner Har lige undersøgt hvordan text-transfom er understøttet i de
forskellige browsere og der ser ud til at være god dækning.

Tak for hjælpen.

M.v.h.
Torben