Blodtryksmåler
Fra : Per J

Dato : 27-11-05 18:08

Hej

Jeg er på udkig efter en blodtryksmåler.
Den skal være nøjagtig/sand visning eller minimum fejlvisning (hvordan
kalibrerer man egentligt sådan et apparat).
Jeg ved ikke om det skal være typen til håndled eller slange til manchet.
Hvad er bedst/nemmest?
Der skal helst være hukommelse og gerne overførsel af data til pc'er, samt
automatisk måling i forskellige intervaller

Jeg har selv fundet en Comaco her:
http://el-forretningen.dk/shop/default.asp?CatId=823.

Nogen bud?

--
Per Jørgensen

Fra : niels

Dato : 27-11-05 20:47

> [...]
> Der skal helst være hukommelse og gerne overførsel af data til pc'er, samt
> automatisk måling i forskellige intervaller

Blodtryksmålere kan man ikke selv kalibrere, men de seriøse leverandøren
tilbyder i reglen at tjekke dette for omkring 200 kr.
Apparater til håndledet skal man undgå, da der er meget afhængige af at
apparatet er lige ud for hjertet for at måle rigtigt, og hvis man har kolde
fingre vil de måle for lave blodtryk.
Det apparat du har funder er fint, men der er problemer med at få den
infra-røde port til at virke, og den skal have en separat IR-port, den i din
bærbare kan ikke tale med den, da den bruger en anden protokol.
Ellers kan jeg anbefale apparater fra A&D, Microlife og Omron, som bla
sælges i Matas, Apoteket, Kivex, Hermedico eller Kirurdan.
Gode apparater koster mellem 500 og 1500 kr.
http://www.bhsoc.org/bp_monitors/automatic.htm kan man finde en side med
rekommanderede apparater.
mvh Niels

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-11-05 09:23

niels wrote:

> Apparater til håndledet skal man undgå, da der er meget afhængige af at
> apparatet er lige ud for hjertet for at måle rigtigt, og hvis man har
> kolde fingre vil de måle for lave blodtryk.

Ok ? Er der nogen der ikke ved hvor hjertet sidder ? Man
kan så måle blodtrykket når fingrene er varme.

Jeg kan forestille mig at målere til arm også kan give
usikre resultater hvis patienten har en tyk arm med
fedt eller muskler. Dette problem undgås ved håndledsmålere.

Martin.

Fra : niels

Dato : 28-11-05 12:25

> [...]
> usikre resultater hvis patienten har en tyk arm med
> fedt eller muskler. Dette problem undgås ved håndledsmålere.

Hvis man har tykke arme skal man bruge en stor armmanchet, ellers måler man
for lave tryk.Men det kan godt være ubehageligt med en stor manchet på en
stor arm, fordi det tager lang tid for manchetten at blæse op og udlufte, så
ja der kan man evt. bruge en håndledsapparat.
Håndledsapparaterne fra f.eks. Braun, har en indikator som viser om
apparatet er i hjertehøjde, forudsat man sidder med armen hen over
brystkassen, det virker ikke hvis man ligger ned.
hilsen Niels

Fra : GB

Dato : 27-11-05 23:54

"Per J" <perdotkdotjoergensen.fjerndette@get2net.dk> wrote in

> Jeg er på udkig efter en blodtryksmåler.
> Nogen bud?

Gå efter et rigtigt sphygnomanometer.

GB

Fra : Aksel Petersen

Dato : 20-12-05 16:07

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Per J" <perdotkdotjoergensen.fjerndette@get2net.dk> wrote in

> Gå efter et rigtigt sphygnomanometer.
>
> --
> Med venlig hilsen
> GB

Hej, jeg kan fortælle, at et apparat som det, der efterspørges, købte jeg for
et års tid siden i Aldi for lige omkring 100 kr. af mærket Topcom.
Det har 2 parallele hukommelser til en grusom masse målinger - meget praktisk
til både mand og kone. Det har håndledsmanchet, som er det nemmeste, og for at
løfte håndleddet op i hjertehøjde bruger vi en pude på et bord.
Vi synes, at det virker meget tilforladeligt, og når vi har lånt lægens apparat
med hjem til sammenligning, giver vores tilnærmelsesvis samme resultater. Der
er altid variationer på de enkelte målinger - både med lægens og vort eget
apparat, men de ligger som regel plus - minus 6-8 mm Hg, og tager man 3
målinger efter hinanden får man en blodtryksmåling, der er nøjagtigt nok.
Der er så store fordele ved at måle blodtrykket selv, for egne resultater viser
et rigtigere blodtryk end det, lægen måler i klinikken. Det kan ikke ladesig
gøre at sætte sig i lægens stol og få noget spændt på armen uden, at
blodtrykket stiger. Målinger hjemme i fred og ro giver et mere rigtigt
resultat. Dog skal man ikke tage blodtrykket lige efter frokost eller middag,
hvis du er af den type, der drikker snaps eller vin til maden. Efter indtagelse
af 2-3 genstande daler blodtrykket
20-30 mm Hg (Egne gentagne målinger) En i og for sig meget behagelig
blodtryksmedicin, men heller ikke uden bivirkninger!Indtagelse af endnu flere
genstande sænker ikke blodtrykket yderligere - så skal man da vist have mange!