Hjemmelavet ShoutBox
Fra : Adam Ellesøe

Dato : 27-11-05 13:11

Hey, jeg tænkte på at lave en shoutbox, selv... Mit eneste umiddelbare
problem er hvordan jeg får boxen til at opdatere når der er indlæg... Håber
der er en løsning, for de boxe jeg ellers har prøvet opdater enten ikke
eller også fucker de min side op, pga. application tror jeg ;-(

--
MVH
Adam G. Ellesøe

Fra : Christian Kragh

Dato : 27-11-05 18:26

> [...]
> der er en løsning, for de boxe jeg ellers har prøvet opdater enten ikke
> eller også fucker de min side op, pga. application tror jeg ;-(

Hej.
Hvad er en shoutbox?

Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 27-11-05 19:01

> Hey, jeg tænkte på at lave en shoutbox, selv... Mit eneste umiddelbare
> problem er hvordan jeg får boxen til at opdatere når der er indlæg...

En ofte brugt løsning er at lade siden auto-refreshe en gang i mellem.
Det er let at lave, men belaster serveren unødigt og et nyt svar vil
heller ikke ses med det samme.

> Håber der er en løsning, for de boxe jeg ellers har prøvet opdater
> enten ikke eller også fucker de min side op, pga. application tror
jeg ;-(

Hvad er problemet med dem du har prøvet? Altså hvad sker der, når du har
sat det op?

Christian Kragh wrote:
> Hvad er en shoutbox?

Der er ingen grund til at du citerer hele det ovenstående indlæg. Klip
gerne, så kun det nødvendige er tilbage.

En shoutbox kaldes på danske nogen steder for opslagstavle. Dvs. at alle
kan skrive noget, som bliver smidt derop. Efter et vist stykke tid eller
antal nye svar ryger et gammelt af

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 28-11-05 08:29

Jeg har bla. prøvet med visubox fra www.visubox.com og herefter, selvom jeg
tester vb på en anden side (hvilket virker fint) får jeg fgl. fejmedelse
(som en del af siden !?!?) når jeg går tilbage til min side:
Microsoft VBScript runtime fejl '800a000d'

Type mismatch

/velkommen.asp, linje 18

I min kode står:
16:<% active_user = 0
17:For each key in application.Contents
18:If application.Contents(key) = true then
19:active_user = active_user + 1
20:Else
21:End if
22:NEXT
23:If active_user <> 0 then
24:response.Write("<div id='perf'>")
25:else
26:end if
27:%>

Har prøvet med on error resume next, da jeg ikke har kunne finde den eksagte
fejl, hvilket virkede på min IIS men ikke på chilisoft....
Siden er: www.odontpoker.dk
MVH
Adam G. Ellesøe

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-05 21:23

Jens Peter Rosenkvist skrev:

> Der er ingen grund til at du citerer hele det ovenstående
> indlæg. Klip gerne, så kun det nødvendige er tilbage.

Det er et udmærket råd. Her er et andet:

Undlad at pille ved citatmarkeringen når der svares på indlæg. I
dit svar kommenterer du både Adams oprindelige indlæg og
Christians opfølgning - men Adams tekst er kun markeret med et
enkelt ">" for hver linje - og det ser derfor ud som om det er
Christian der har skrevet den.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-05 12:45

Adam Ellesøe skrev:

> Type mismatch

Det betyder at du sammenligner (eller regner på) to størrelser der
ikke kan sammenlignes direkte - fx et tal og en tekst eller en
tekst og en boolesk værdi.

> 17:For each key in application.Contents
> 18:If application.Contents(key) = true then

Koden herover forudsætter at alle dine applicationvariable er
booleske værdier - det er de formentlig ikke.

Prøv med:

18: If TypeName(Application.Contents(key)) = "Boolean" And
Application.Contents(key) Then
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 28-11-05 19:38

Hej igen
Jeg ændrede
18:If application.Contents(key) = true then
til
18: If TypeName(Application.Contents(key)) = "Boolean" Then
hvilket hjalp...
Derefter satte jeg uden problemer visubox op på min IIS...
Men, da jeg så uploadede den til b-ones server.... ak ak....
http://www.odontpoker.dk/ alt hvad jeg kan få frem er en hvid firkant i
højre hjørne....
--
MVH
Adam G. Ellesøe

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-11-05 00:12

Adam Ellesøe skrev:

> Jeg ændrede
> 18:If application.Contents(key) = true then
> til
> 18: If TypeName(Application.Contents(key)) = "Boolean" Then

De to linjer gør ikke det samme.

Den første tester om din variabel er sand. Den har følgende tre
udfaldsmuligheder:

Input => Resultat
a: Sand => Koden i if-blokken køres
b: Falsk => Koden i if-blokken springes over
c: Ikke boolesk værdi => Koden fejler

Den anden har to udfaldsmuligheder:

Input => Resultat
a: Boolesk værdi (sand eller falsk) => Koden i if-blokken køres
b: Ikke boolesk værdi => Koden i if-blokken springes over
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 29-11-05 08:53

Da jeg indsatte 18: If TypeName(Application.Contents(key)) = "Boolean" And
Application.Contents(key) Then, der sagde den at der var fejl i sætningen...
Hmm, det ser nu ud til at virke anyway, kan dog forstå meningen med det du
skriver, men antallet af brugere udgøres udelukkende af booleske værdier...

Men hvorom alting er er mit største problem den f!!! hvide box i højre
hjørne....
Hvis jeg skriver http://www.odontpoker.dk/vb/visubox.swf får jeg bare en
hvid skærm (ala den hvide box på forsiden).
Jeg fatter det simpelthen ikke...

--
MVH
Adam G. Ellesøe

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 29-11-05 12:09

> [...]
> Hvis jeg skriver http://www.odontpoker.dk/vb/visubox.swf får jeg bare en
> hvid skærm (ala den hvide box på forsiden).

Uden at være helt sikker, så kan det måske skyldes at B-One kører en Sun ASP
fortolker istedet for at køre ren IIS ASP (?)

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 29-11-05 23:21

> Uden at være helt sikker, så kan det måske skyldes at B-One kører en Sun
> ASP
> fortolker istedet for at køre ren IIS ASP (?)
Det burde ikke være det... 1. det er jo ikke ASP der skal fortolkes. 2. det
er client-side prog. og ikke server-side (fireworks) 3. og dette er rigtig
mærkeligt.. jeg har skaffet en gammel version af visubox (3.2 den jeg har er
version 4) og denne virker (se selv her
http://www.odontpoker.dk/visubox32.swf og version 4 virker ikke se her
http://www.odontpoker.dk/visubox.swf)
Mærkeligt ikke sandt.... Men hvorfor bruger jeg så ikke bare den gamle???
Det er fordi at højde/bredde forhold er låst, hvilket de ikke er i version 4
(hvis der er nogle der ved en vej uden om, så sig endelig til).... Suk
suk... jeg har det bare som om at løsningen må være simpel, boxen bruges
mange steder og på min IIS kører den jo fint....

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-11-05 14:16

Adam Ellesøe skrev:

> Da jeg indsatte 18: If TypeName(Application.Contents(key)) =
> "Boolean" And Application.Contents(key) Then, der sagde den at
> der var fejl i sætningen...

Hvilken?

> kan dog forstå meningen med det du skriver, men
> antallet af brugere udgøres udelukkende af booleske værdier...

Det skal nok passe - men er du sikker på at der ikke er andre
applicationvariable end den der repræsenterer brugere?

Prøv evt. at køre et script der udskriver dem alle:

<h1>Application-variable</h1>
<%
for each x in Application.Contents
Response.Write("<a href=""#" & x & """>" & x & "</a> - ")
next
%>
<%
for each x in Application.Contents
& Application.Contents(x) & "</p><hr />")
next
%>

> Men hvorom alting er er mit største problem den f!!! hvide box
> i højre hjørne....

Hvad har dit asp-script med den hvide boks (din flashfil) at gøre?
Genererer du selve flash-filen med asp, eller er det inddata til
den.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 30-11-05 22:27

> Hvilken?
Kan ikke lige huske hvad den sagde

> Prøv evt. at køre et script der udskriver dem alle:

Det skal jeg nok, men jeg vil lige have bugt med den lille hvide box,
først..

> Hvad har dit asp-script med den hvide boks (din flashfil) at gøre?
> Genererer du selve flash-filen med asp, eller er det inddata til
> den.

Jeg generere så vidt jeg ved ikke flash filen vha ASP, men instillingerne
til den ligger i to asp filer (config.asp og skin.asp)...
Det kan godt være at det ikke helt passer til gruppen, men det er fordi
tråden her har taget en lidt anden retning...
prøv evt at se mit indlæg fra 29/11-05 kl 23.21

Hvis du har navnet på en gruppe du tror vil ku hjælpe, så vil jeg meget
gerne høre om det...

--
MVH
Adam G. Ellesøe

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-11-05 22:59

Adam Ellesøe skrev:

> Jeg generere så vidt jeg ved ikke flash filen vha ASP, men
> instillingerne til den ligger i to asp filer (config.asp og
> skin.asp)...

Så er det dem du skal kigge på.

Jeg kan se at du har såvel filerne
<http://www.odontpoker.dk/config.asp> og
<http://www.odontpoker.dk/skin.asp>

- som filerne

<http://www.odontpoker.dk/vb/config.asp>
<http://www.odontpoker.dk/vb/skin.asp>

- liggende. Alle filer er helt tomme (0 bytes, sendt som
text/html).

Hvordan skal flashfilen have inddata leveret?

> Hvis du har navnet på en gruppe du tror vil ku hjælpe, så vil jeg
> meget gerne høre om det...

Der er en gruppe til flash (<news:dk.edb.internet.webdesign.flash>)
- men hvis dit problem er at lave asp-filen så flash-filen kan læse
det, er det stadig denne gruppe der er den rette. Omvendt skal du
over i flashgruppen hvis du vil have hjælp til at rette i
flashfilen.

Du har nævnt at flashfilen læser fra to asp-filer - og da disse
filer tilsyneladende er helt tomme, vil jeg tro at du skal
fortsætte her (i asp-gruppen) lidt endnu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 01-12-05 18:20

> [...]
>
> <http://www.odontpoker.dk/vb/config.asp>
> <http://www.odontpoker.dk/vb/skin.asp>
>
> - liggende. Alle filer er helt tomme (0 bytes, sendt som
Ja de indeholder kun asp...

> Hvordan skal flashfilen have inddata leveret?
Ikke helt sikker, men via de variable man definerer i config.asp og skin.asp

Du kan se asp koderne her... http://www.odontpoker.dk/vb/VisuBox4b6.zip

--
MVH
Adam G. Ellesøe

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-12-05 10:24

Adam Ellesøe skrev:

> Ikke helt sikker, men via de variable man definerer i
> config.asp og skin.asp

De variable du definerer i en asp-fil kan ikke ses uden for
asp-filen (medmindre du eksporterer dem til en session- eller en
application-variabel).

> Du kan se asp koderne her...
> http://www.odontpoker.dk/vb/VisuBox4b6.zip

Tak. De to filer - config.asp og skin.asp er ikke noget værd alene.
De indgår (via SSI-include) i filen visubox.asp, som må være en du
skal benytte. Den er blevet script-encodet, så man ikke direkte kan
aflæse indholdet i den. Det er formentlig også en del af
forklaringen på at din side ikke virker - kalder man siden her:
<http://www.odontpoker.dk/vb/visubox.asp> - får man fejlen:

The scripting language 'vbscript.encode' is not found on the
server.
/vb/visubox.asp, line 1

Encode-algoritmen er formentlig ikke en del af en Chili-asp-server.

Man kan google sig til programmer der kan de-encode asp-kode, så
den står læseligt (såvel for mennesker som for Chili-asp) - jeg kan
ikke huske nogen adresser, men prøv at bruge google og se hvad du
kan finde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 04-12-05 15:43

> [...]
> <http://www.odontpoker.dk/vb/visubox.asp> - får man fejlen:
>
> The scripting language 'vbscript.encode' is not found on the
Det er mig der takker...

> [...]
> den står læseligt (såvel for mennesker som for Chili-asp) - jeg kan
> ikke huske nogen adresser, men prøv at bruge google og se hvad du
Jeg fandt et lille program der kunne decode filen...
http://www.virtualconspiracy.com/index.php?page=scrdec/usage
Og nu virker det... Fantastisk... Fatter ikke at man vælger at bruge Chili
på sin server, for det er sgu ikke første gang at jeg støder på ligende
problemer...
Men tusind tak, det havde jeg aldrig fået til at virke uden din hjælp...
http://www.odontpoker.dk/
--
MVH
Adam G. Ellesøe

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-12-05 16:37

On Sun, 4 Dec 2005 15:43:01 +0100, "Adam Ellesøe"
<adam_ellesoe@hotmail.com> wrote:

>Fatter ikke at man vælger at bruge Chili
>på sin server, for det er sgu ikke første gang at jeg støder på ligende
>problemer...

Det er nok fordi det ikke kører på en IIS-server, som er den eneste MS
ASP kan køre på.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj