To slags form-hoveder, hvad der forskellen~
Fra : Jakob Munck

Dato : 26-11-05 21:41

Når man skal indskrive oplysninger i en database via en form kan hovedet på
denne form se ud på disse to måder:

1.
<form method="post" name="indmeldelse" action="indmeldelse.php"
target="_self">

2.
<form method="post" name="indmeldelse" action=<? echo $PHP_SELF; ?>>

I begge eksemplerne skriver man til den fil, som indeholder formen. Men
alligevel er "action" defineret forskelligt. Hvad er forskellen mellem dem?
Og hvilken måde er bedst? Hvorfor?

v.h.
Jakob

Fra : Martin Ploug

Dato : 26-11-05 22:31

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote in message
> [...]

> I begge eksemplerne skriver man til den fil, som indeholder formen. Men
> alligevel er "action" defineret forskelligt. Hvad er forskellen mellem

PHP_SELF er et kald til sig selv - altså den sammen fil.
Jeg ved ikke, hvad forskellen er.
Hvis indmeldelse.php indeholder formen og skal kalde på
indmledelse.php (den samme fil), mener jeg, at man lige så
godt kan skrive action=<? echo $PHP_SELF; ?>.
Men det er vel også det, du selv er inde på.

- Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-11-05 22:51

Jakob Munck skrev:

> [...]
> denne form se ud på disse to måder:

> 1.
> <form method="post" name="indmeldelse" action="indmeldelse.php"

Jeg kender ikke til brugen af target="_self".

> [...]

> alligevel er "action" defineret forskelligt. Hvad er forskellen mellem dem?

Ingen - og dog:

Hvis du omdøber din fil, skal du ved 1'eren rette i koden. I
2'eren er du fri for det.

> Og hvilken måde er bedst?

2'eren fordi man er sikret mod stavefejl. Det koster dog et
funktionskald.

--
Bertel

Fra : Rander

Dato : 27-11-05 00:10

Sat, 26 Nov 2005 21:40:43 +0100 brugte Jakob Munck 19 linier på at fortælle
dette til dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>alligevel er "action" defineret forskelligt. Hvad er forskellen mellem dem?

De er næsten ens. $PHP_SELF er en variable der automatisk indeholder
sti/navn på den php-fil formen ligger i. Forskellen er så at i etteren skal
du ændre linien hvis du omdøber filen, hvilket du ikke behøver i toeren -
den vil stadig virke. Selv bruger jeg altid toeren, netop af den grund.

Target-delen i etteren har vist intet med selve formen at gøre - jeg skyder
på at det er noget snask fra en side i frames...

http://rander.dk (temporarily down!)

Jeg har mine egne synspunkter - stærke synspunkter - men jeg tror ikke altid selv på dem. (George W. Bush)

Fra : Martin

Dato : 27-11-05 01:45

Rander wrote:
> Target-delen i etteren har vist intet med selve formen at gøre - jeg skyder
> på at det er noget snask fra en side i frames...

Jeg har lidt på fornemmelsen at det lugter lidt ala noget frontpage.

--

Venlig hilsen
Martin

Fra : Jakob Munck