Matematikhjælp ønskes!
Fra : Brian Lund

Dato : 26-11-05 19:18

Jeg mangler lidt hjælp til at slå hul på nogen matematikopgaver! Hvordan
griber jeg disse opgaver an;

1) Givet: y''+4y'-32y=24e^(-8x)

a. Bestem den fuldstændige løsning til differentialligningen.
b. Bestem den partikulære løsning gennem linjeelementet (x,y,y')=(0,1,2).

2) Givet: dy/dx=2(4+y^2)(1+x^2)^(1/2)

Bestem den fuldstændige løsning til differentialligningen.

Brian

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-11-05 19:25

Brian Lund wrote:
> Jeg mangler lidt hjælp til at slå hul på nogen matematikopgaver! Hvordan
> griber jeg disse opgaver an;

Hvilken bog har du?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Brian Lund

Dato : 27-11-05 05:22

> Hvilken bog har du?

Engineering mathematics... Men jeg synes ikke lige jeg kan finde noget om
det!

Brian

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 27-11-05 10:24

Brian Lund wrote:

> Engineering mathematics... Men jeg synes ikke lige jeg kan finde noget om
> det!

Er det den af C.W.Evans?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Brian Lund

Dato : 27-11-05 21:01

Hvordan

> Er det den af C.W.Evans?

Nej, Anthony Croft, Robert Davison og Martin Hargreaves...

Brian

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 27-11-05 21:15

Brian Lund wrote:
> Hvordan

> om det!

> Nej, Anthony Croft, Robert Davison og Martin Hargreaves...

Ok - den er ikke med i GoogleBooks.

Du skal have fundet en af

"second order ordinary differential equation"
"second order ODE"
"ODE, second order"

i stikordsregistret.

De relevante formler står meget kortfattet på:

<http://mathworld.wolfram.com/Second-OrderOrdinaryDifferentialEquation.html>

--
Jens Axel Søgaard