kabler til G-bit lan
Fra : Thomas Hansen

Dato : 26-11-05 17:43

Hej Gruppe
Kan man bruge cat5 kabler til gbit lan eller skal det være cat6. Hvad er
forskellen på cat 5 og cat6?

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-11-05 17:55

On Sat, 26 Nov 2005 17:43:17 +0100, "Thomas Hansen"
<thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote:

> Kan man bruge cat5 kabler til gbit lan eller skal det være cat6.

Det skal være Cat5E.

> Hvad er forskellen på cat 5 og cat6?

Cat6 er nyere og bedre.

-A

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-11-05 20:20

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Det skal være Cat5E.

Almindelig Cat5 er nu også godt nok.

Kai

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-11-05 20:45

On Sat, 26 Nov 2005 20:19:52 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

> Almindelig Cat5 er nu også godt nok.

Nej.

Strengt taget er det Cat5 + et par målinger ekstra (Arne kan sikkert
supplere), men gammeldags 'ren' Cat5 er ikke godt nok.

-A

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 27-11-05 00:16

Asbjorn Hojmark wrote:

> Nej.

> Strengt taget er det Cat5 + et par målinger ekstra (Arne kan sikkert
> supplere), men gammeldags 'ren' Cat5 er ikke godt nok.

Det vil virke i praksis, men der er stor chance for at det vil performe
dårligere, specielt under højt load.
Cat5E har bedre specs end Cat5, og Cat6 endnu bedre.
Dog stiller de bedre specs også større krav til installatøren.

--
Mvh Henrik.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-11-05 00:45

On Sun, 27 Nov 2005 00:16:24 +0100, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk>
wrote:

> Det vil virke i praksis, men der er stor chance for at det vil performe
> dårligere, specielt under højt load.

Der er meget, der i praksis vil virke, bare dårligt. Det samme gælder
fx når man overskrider længderne.

Jeg forholdt mig til, hvad standarden siger, og der er gammeldags Cat5
altså ikke godt nok.

I øvrigt er det en lidt ligegyldig diskussion, for der er naturligvis
ingen, der installerer gammeldags Cat5 i dag. Man laver selvfølgelig
kun Cat6 eller bedre.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 27-11-05 10:38

Henrik Aarfeldt wrote:
> [...]
ClassD(1996)/Cat5 er bygget til max at anvende 2 par samtidigt, derfor
fungerer 10/100 Ethernet full duplex udemærket på Cat5.

Da IEEE lavede 1000BASE-T var deres mål at få det til at fungere på
Cat5, men da det viste sig at alle 4 par skulle anvende samtidigt og i
full duplex, stillede dette nogle yderlige krav til de elektriske
egenskaber, som standard Cat5 produkter ikke kunne levere.

Disse krav fra 1000BASE-T danne grundlaget for dagens ClassD(2002)/Cat5E
som altså leverer den ydelse som 1000BASE-T behøver for at fungere med
det antal bit errors som Ethernet standarden forlanger.

Da 1000BASE-T standarden blev klar før kabel standarden, refererer IEEE
stadig til Cat5 i deres dokument, det bliver af visse som ikke forstår
sammenhængen i standerne opfattet som om at Cat5 supporterer 1000BASE-T,
det er ikke tilfældet.

At det er en udbredt misforståelse kan man se hvis man læser på diverse
switch producenters hjemmesider.

> Det vil virke i praksis, men der er stor chance for at det vil performe
> dårligere, specielt under højt load.

Det virker i praksis hvis Cat5 systemet som er installeret faktisk har
Cat5E ydeevne, dette er ofte tilfældet med nogle af de ældre høj
kvalitets kabel systemer.
Der findes ikke mange Cat5 produkter på markedet længere og hvis man
skulle møde nogle er det bedste råd ikke at købe det da det er meget
forældede produkter.

> Cat5E har bedre specs end Cat5, og Cat6 endnu bedre.
> Dog stiller de bedre specs også større krav til installatøren.

Jeps.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 27-11-05 10:18

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Nej.

Hmmm? - Det undrer mig en del, for det har jeg fået at vide af en
(ex)kollega, som har været med til at lave standarden for 1000BASE-T.

Jeg sakser lige fra IEEE Std 802.3-2002:

"40.1.1 Objectives
The following are the objectives of 1000BASE-T:
a) Support the CSMA/CD MAC
b) Comply with the specifications for the GMII (Clause 35)
c) Support the 1000Mb/s repeater (Clause 41)
d) Provide line transmission that supports full and half duplex operation
e) Meet or exceed FCC Class A/CISPR or better operation
f) Support operation over 100 meters of Category 5 balanced cabling as defined in 40.7
g) Bit Error Rate of less than or equal to 10-10
h) Support Auto-Negotiation (Clause 28)"

Hvilke "ekstra målinger" skulle der være tale om her?

Kai

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-11-05 10:54

On Sun, 27 Nov 2005 10:17:38 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

> Jeg sakser lige fra IEEE Std 802.3-2002:

> f) Support operation over 100 meters of Category 5 balanced cabling
> as defined in 40.7

> Hvilke "ekstra målinger" skulle der være tale om her?

Det står sådan set i det du citerede: Læs section 40.7. Den siger bla:

"1000BASE-T is an ISO/IEC 11801 Class D application, with additional
installation requirements and transmission parameters specified in
Annex 40A." (Der skal altså noget ekstra (additional) til).

Så du skal nok læse Section 40.7 og Annex 40A.

-A