Andet multimedie
bentjuul 3670
Farvekalibrering
Fra : JA

Dato : 26-11-05 15:44

Jeg har langt om længe fået min farveprinter...yaehh. Nu kommer så problemet
med at printe ud i samme farve som det ses på skærmen. Det skulle der være
råd for nemlig kalibrering af skærmen, det er så her mit spørgsmål begynder,
hvordan er det nu lige man gør det, hvad kræves der af udstyr og, hvad
koster det for brugbart udstyr til hjemmebrug. Er det meget "kompliceret"
eller kan man roligt gå i gang også når det kun er til hjemmebrug..?? Eller
er det at skyde gråspurve med kanoner i mit tilfælde (ikke kommercielt
brug).
Er der nogen "hajer" der sidder med en masse vide om dette emne og som meget
gerne vil øse af deres viden.

Med venlig hilsen
Jens

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 26-11-05 19:00

Hej Jens

Emnet har været behandlet her tidligere - men er gledet ud (max indlæg i
gruppe).

1. Start med at kalibrere din skærm. Der findes noget "gratis" software
(kender ikke navnet), og noget software som følger/eller fulgte med
Photoshop, hvor du ved alm visuel brug kan justere farver og lysstyrke på
din skærm.

Til den 19" Samsung skærm som jeg har, der fulgte der et stykke software med
til kalibrering af farverne. Men hvis du ikke kan finde et stykke gratis
software, så er der kun de prof. skærmkalibrerings værktøjer tilbage, og
hvis det "kun" er til hjemme brug, så er det måske som at skyde gråspurve
med kanoner. Se evt. www.jmt.dk

Læs manualen til din printer igennem, og se om der står noget om
kalibrering, eller om der medfølger nogle profiler, som du kan bruge med det
software du benytter.

Mvh
Anders

PS Du er altid velkommen i gruppen, for godt nok handler det om grafik og
behandling af grafik. Men en forudsætning er - at basis, for grafik
produktion er i orden - og det er præcist det dit spørgsmål handler om.