Andet multimedie
bentjuul 3670
Farvekalibrering
Fra : JA

Dato : 26-11-05 14:37

Jeg har langt om længe fået min farveprinter...yaehh. Nu kommer så problemet
med at printe ud i samme farve som det ses på skærmen. Det skulle der være
råd for nemlig kalibrering af skærmen, det er så her mit spørgsmål begynder,
hvordan er det nu lige man gør det, hvad kræves der af udstyr og, hvad
koster det for brugbart udstyr til hjemmebrug. Er det meget "kompliceret"
eller kan man roligt gå i gang også når det kun er til hjemmebrug..?? Eller
er det at skyde gråspurve med kanoner i mit tilfælde (ikke kommercielt
brug).
Er der nogen "hajer" der sidder med en masse vide om dette emne og som meget
gerne vil øse af deres viden.

Med venlig hilsen
Jens

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-05 17:26

JA wrote:
> Jeg har langt om længe fået min farveprinter...yaehh. Nu kommer så
> problemet med at printe ud i samme farve som det ses på skærmen.

Jeg tror, du skal prøve at spørge i grafikkort-gruppen
<news:dk.edb.hardware.grafikkort>, her snakker vi billedbehandling.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : RoJo

Dato : 26-11-05 18:53

On 26/11/05 17:26, in article 43888cb0$0$11048$14726298@news.sunsite.dk,
"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> Jeg tror, du skal prøve at spørge i grafikkort-gruppen
> <news:dk.edb.hardware.grafikkort>, her snakker vi billedbehandling.

Tror nu dette sted er det mest relevente at spørge om den slags.

Til Jens:

Der er nok nogle der er uenige med mig, men jeg ville ikke begynde at
tilpasse min skærm efter en "hjemmeprinter" - slet ikke hvis det kun er til
privat brug.

Meeen, det kommer selfølgelig an på hvilken printer du har anskaffet dig, og
hvad du skal printe ud.

Mvh RoJo

Fra : JA

Dato : 27-11-05 12:55

Jeg takke for flere positive svar.

Grunden til at jeg overhovedet tænker på at farvekalibrere min skærm, en
handling som jeg mener er en vigtig del af det, at arbejde med
grafik/billedbehandling, og derfor er relevant her i denne gr., er at jeg,
indtil nu, "kun" har fået lavet billeder "ude" i byen (foto's) billeder,
hvor jeg ikke har været helt tilfreds med det jeg fik, i forhold til det jeg
så på skærmen.

Efter at jeg nu har fået en Pixma printer, ikke noget særligt, men dog en
udmærket fotoprinter til hjemmebrug, kan jeg endnu tydeligere se
problematikken med manglende farvekalibrering. Man kan bruge en masse
tid -papir og blæk inden man finder det rigtige forhold, hvorfor det, set
med mine øjne, er bedre at bruge en smule tid på en enkelt justering.

Til Hcma: Du tilbød venligt at give en hånd såfremt jeg brugte Photoshop det
gør jeg, så måske du vil give en kort vejledning i hvordan du just. dit
udstyr??

På forhånd tak

god søndag

Jens

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 27-11-05 15:29

Hej Jens

Jeg formoder at det er en inkjet printer du har anskaffet dig - Hvis det er
en inkjet, så skal du være meget opmærksom på det papir du bruger, for papir
kvaliteten til fotoudskrivning er alt afgørende. Noget papir er bedre end
andet, og arter sig igen forskelligt alt efter hvilken printer det bruges
på. Og sidst men ikke mindst det er hundedyrt, men her får du hvad du
betaler for.

Mvh
Anders

Fra : Esben

Dato : 27-11-05 19:43

"Anders Rehhoff" <arehhoff@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> andet, og arter sig igen forskelligt alt efter hvilken printer det bruges
> på. Og sidst men ikke mindst det er hundedyrt, men her får du hvad du

En anden ting, er at man bør lave en icc-profil for hver enkelt papirtype,
og hver gang man skifter forbrugsstoffer.

--
Esben

Fra : hcma

Dato : 26-11-05 20:33

> [...]
> tilfælde (ikke kommercielt brug).
> Er der nogen "hajer" der sidder med en masse vide om dette emne og som

Det kommer helt an på hvad du skal bruge det til.
Er det kun til hjemmeprint, er det ar skyde gråspurve med kanoner.
Hvis du har Photoshop kan du komme langt med indstillingerne.
Så hvis du har Photoshop, vender du bare tilbage - så får du en vejledning.
vh
hcma

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-11-05 00:08

In article <438864fc$0$1857$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, JA wrote:
> [...]
> brug).
> Er der nogen "hajer" der sidder med en masse vide om dette emne og som meget

Det letteste er at købe en Spyder2 eller lignende. Den kalibrerer din
skærm relativt let.

Herefter skal du har et IT8 target og en Scanner, og software som
eksempelvis ProfilePrism. Så kan du profilere din printer.

Fra : Gert Hansen

Dato : 28-11-05 08:40

Til "husmandsbrug" er proceduren:

Kalibrer din skærm med f.eks. Adobe Gamma (gratis) eller et lignende program
der genererer en profil for din skærm.

Dernæst laver du en ICC profil til din printer. Det kan gøres i et program
som f.eks. Wisiwyg fra Praxisoft (programmet er gratis, men du skal købe en
IT8 target til det for ca. 75 $ - ca. 450 kr.) Den ICC profil som programmet
så laver skal laves til hver kombination af papir og blæk som du bruger.

Så er du kørende og resultatet er faktisk ret godt - og helt anderledes end
udskrift uden profil.

Via PS aktiverer du under udskriften den profil (papir/blæk kombination) som
du aktuelt ønsker at bruge. I printeropsætningen vælger du at udskriften
skal være med brug af ICC profil.

Thats all

Gert Hansen
www.mados.dk

Fra : JA

Dato : 28-11-05 15:20

Jeg takker for gode input og hjælpsomhed.
Jeg ser på flere af forslagne, og tror jeg er på vej til det udgangspunkt,
jeg har behov for til hjemmebrug.
Tak for gode svar.

venlig hilsen

Jens