phpMyAdmin, versionsforskelle?
Fra : Jakob Munck

Dato : 26-11-05 08:26

Jeg bruger mySql og på min lokalhost har jeg interfacet "phpMyAdmin
2.6.1-pl2". Men mit webhotel bruger "phpMyAdmin 2.6.4-pl1". Derfor spørger
jeg:

- Hvor tit kommer der nye versioner af phpMyAdmin?
- Hvor stor er forskellen?
- Hvorfor hedder den ene version "pl1" og den anden "pl2"? Hvad betyder det?

v.h.
Jakob

Fra : JMo.

Dato : 26-11-05 11:04

Konstant - prøv at se på http://www.phpmyadmin.net/home_page/index.php

> - Hvor stor er forskellen?

Man har rettet fejlen der er beskrevet her:
http://www.phpmyadmin.net/home_page/security.php?issue=PMASA-2005-4

Bemærk dog at de skriver:
"However, it can be exploited only on systems not running in PHP safe mode"

Da dit webhotel sandsynligvis kører PHP i safe mode, og de forhåbentligt
har styr på deres open_basedir indstillinger, må man gå ud fra at de har
vurderet at det ikke var nødvendigt at opgradere.

> - Hvorfor hedder den ene version "pl1" og den anden "pl2"? Hvad
> betyder det?

"pl" står for patch level - altså er der blot tale om en fejlrettelse

Fra : Geert Lund

Dato : 09-12-05 22:07

Jakob Munck wrote:

> - Hvor tit kommer der nye versioner af phpMyAdmin?

I øjeblikket kommer de ret kontinuerligt med max et par måneders mellemrum.

Desværre ser det ud til at være et faktum at phpMyAdmin teamet er blevet
lidt ivrige efter at smide nye versioner på gaden og derfor er der en
del fejl/sikkerhedshuller der først bliver opdaget og rettet efter
frigivelsen af en version.

Det medfører som du selv har opdaget versionder der hedder pl1, pl2 og
pl3 - som er fejlrettelser/sikkerhedsfixes til hovedversionen (fx 2.6.4
- og en rettelse til den vil så hedde 2.6.4-pl1, 2.6.4-pl2 etc.).

Som en af dem der på meget nært hold har fulgt udviklingen af phpMyAdmin
må jeg indrømme at jeg i en længere periode har undret mig særdeles
meget over de mange fejlrettelser der er blevet releaset. Tror tingene
går lidt for stærkt for dem - omvendt kan man sige at som trenden er i
øjeblikket med mange versioner af MySQL der skal understøttes kan det
nok heller ikke helt undgås.

Positivt er det dog at se at de nye versioner endelig langt om længe har
fået en mere "dynamisk" (eller rettere statisk) metode til at opgradere
på - hvor man bl.a. ikke længere manuelt skal sidde og rette sin
konfigurationsfil fra opgradering til opgradering - et tiltag der har
været påkrævet meget længe.

Geert Lund,
www.GLD.dk