Lokale IP-numre på Tele2-DSL
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-05 02:03

Hej NG

Jeg har forsøgt at etablere faste lokale IP-numre på mine to maskiner, som
via en switch skal kunne snakke sammen og/eller gå 'på nettet'.

Problemet er afledt af, at jeg hver/hver anden dag skal omkonfigurere
firewall på begge maskiner til hvad den andens offentlige IP-nummer nu måtte
være. Ellers kan maskinerne ikke snakke sammen.

Jeg prøvede med et nummer-sæt, som min kammerat bruger lokalt. Men han er
tilsluttet Sonofon FWA. De ip-numre med tilhørende maske, som han kan bruge,
'afliver' min internetforbindelse. Jeg har Tele2-ADSL.

Er der nogen i gruppen med samme udbyder, som har lavet noget tilsvarende og
fået det til at virke? Hvilke lokale numre kan samarbejde med Tele2's
offentlige numre?

Jeg har prøvet at spørge Support hos Tele2, men de vil bare have, at jeg
skal købe en router og få fast IP-nummer. Det burde ikke være nødvendigt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-11-05 02:40

Erik Ginnerskov used his keyboard to write :
> Jeg har prøvet at spørge Support hos Tele2, men de vil bare have, at jeg
> skal købe en router og få fast IP-nummer. Det burde ikke være nødvendigt.

Tjaa, jeg kan ikke se nogen grund til du ikke skulle gøre det - faktisk
har jeg lidt svært ved at se hvordan du på en fornuftig måde skulle
lave et LAN bag en ADSL *uden* en router.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-11-05 04:03

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> crashed Echelon
writing news:4387b43a$0$41143$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]

> Jeg har prøvet at spørge Support hos Tele2, men de vil bare have, at
> jeg skal købe en router og få fast IP-nummer. Det burde ikke være

Løsninger:

1. Rod med registreringsdatabasen og konfigurér kortene så de både køre med
statisk private IP-adresser, samtidig med de kører DHCP så de kan få en
public IP af Tele2. Rodet, besværlig og en affære jeg ikke lige kan huske.

2. Kør dit LAN på anden protokol end TCP/IP

3. Køb 2 yderligere netkort, ét til hver maskine. Konfigurer hver af disse
med privat IP og forbind dem med krydskabel.

4. Acceptér den billige og nemmeste løsning og køb en NAT baseret router,
så du kan køre med private ip segment, der samtidig deler sammen public IP.

--
Bjarke Andersen

Fra : claus b. p.

Dato : 27-11-05 23:07

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message
> Hej NG
>
> Jeg har forsøgt at etablere faste lokale IP-numre på mine to maskiner, som
> via en switch skal kunne snakke sammen og/eller gå 'på nettet'.

Der findes en billig løsning: Køb 2 netkort mere, og forbind de 2 maskiner
via disse kort. (Med eller uden switch) Et nyt netkort koster mellem 50 og
100 kr. (Trådløst er selvfølgelig også en mulighed, men dyrere)

Jeg kan ikke se hvordan i skal kunne få det andet til at virke permanent.

/Claus