Mening om bedste gratis regnskabsprogram
Fra : Jesper Sørensen

Dato : 26-11-05 00:58

Hej

Hvilket gratis regnskabsprogram bruger i? og hvad synes i om det? +/-´er

--

___________________
Mvh

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-11-05 13:30

> Hvilket gratis regnskabsprogram bruger i? og hvad synes i om det? +/-´er

Summasumarum er nok det, der kommer nærmest noget fornuftigt, når det skal
være gratis. Det kan fakturerer og håndtere en kassekladde, men ikke på
nogen fornuftig måde et lager.

Mvh Maria

Fra : Thomas VJ

Dato : 27-11-05 17:26

> Summasumarum er nok det, der kommer nærmest noget fornuftigt, når det skal
> være gratis. Det kan fakturerer og håndtere en kassekladde, men ikke på
> nogen fornuftig måde et lager.

Erhm... med 300 gratis posteringer, er summasummarum prøveversion ikke i
nærheden af klassen "bedste regnskabsprogam"
Hvis man derimod betaler for det, så er det IMHO et ganske udemærket
regnskabsprogram. Specielt hvis man kombinerer det med eDocPrinter så man
kan gemme alle bilag fra summasummarum elektronisk.
Det er rigtigt at lagerstyringen kunne være mere effektiv...

--
Mvh, Thomas VJ
www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-11-05 18:59

> Erhm... med 300 gratis posteringer, er summasummarum prøveversion ikke i
> nærheden af klassen "bedste regnskabsprogam"

"gratis" indgik i sætningen.

> Hvis man derimod betaler for det, så er det IMHO et ganske udemærket
> regnskabsprogram. Specielt hvis man kombinerer det med eDocPrinter så man
> kan gemme alle bilag fra summasummarum elektronisk.

Jo, men så er det for dyrt - især hvis du sammenligner med Visma eller C5.
Og der er rigtig mange begrænsninger i summasummarum, som du ikke bare kan
købe opgradering til.

Dybest set er det billigste i startåret (og med få bilag) at få revisor til
at udføre arbejdet. Når det bliver for dyrt, så skal man købe et anderkendt
og solidt regnskabsprogram, der kan vokse med virksomheden.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 22:15

> [...]
> til at udføre arbejdet. Når det bliver for dyrt, så skal man købe et
> anderkendt og solidt regnskabsprogram, der kan vokse med virksomheden.

Den forstår jeg ikke. Afaik koster C5 omkr 2200,- for billigste startpakke
og er begrænset mange steder, og visma (som jeg godt nok slet ikke kender)
koster en del mere. Den dyreste Summa koster 2180,-

Det er ikke rigtigt at man ikke kan købe opgraderinger til Summa. Nok ikke
fra Stone's hjemmeside, men der findes en del add-ons til Summa. Summa
udemærker sig ved at være meget åben i sine databaser (de fleste er nemlig
tekstfiler) og er derfor meget nem at lave add-ons til.

Jeg er helt bestemt ikke enig med dig i at du skal lade revisor føre dit
regnskab, du risikerer derved at miste overblikket over din økonomi, men det
er til gengæld en god idé at alliere sig med en revisor/regnskabskyndig til
hjælp i regnskabet.

Hvad er et anerkendt og solidt regnskabsprogram ?

mvh
Karsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-11-05 10:02

"Karsten Madsen" <km i dk> skrev i en meddelelse

<--- Klip noget om Summarum --->

Karsten, du burde for god ordens skyld nævne at du ikke er uvildig i denne
streng

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-05 21:39

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Karsten Madsen" <km i dk> skrev i en meddelelse
>
> <--- Klip noget om Summarum --->
>
> Karsten, du burde for god ordens skyld nævne at du ikke er uvildig i denne
> streng
Derfor må jeg vel godt gi' mit besyv med

Men ja! Jeg går til erkendelse - hulk Jeg er SummaSummarum forhandler og
SummaSummarum Add-On programmør.

Mvh
Karsten
Certificeret SummaSummarum forhandler.....

Te'fre's Allan

Fra : Claus Agerskov

Dato : 29-11-05 12:38

"Karsten Madsen" <km i dk> wrote:

> [...]
>
> Mvh
> Karsten
> Certificeret SummaSummarum forhandler.....

Hvorfor lader du ikke disse oplysninger være en del af din signatur, så kan
du samtidig reklamere lidt for din virksomhed.

De herligste hilsner

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-11-05 12:58

"Karsten Madsen" <km i dk> skrev i en meddelelse
> Derfor må jeg vel godt gi' mit besyv med

Helt bestemt og du kommer tit med nogle gode bidrag.

> Men ja! Jeg går til erkendelse - hulk Jeg er SummaSummarum forhandler
> og SummaSummarum Add-On programmør.

> Te'fre's Allan

Jeps
Det var venlig ment, men jeg syntes den information er relevant i netop
denne tråd (jeg er for øvrigt selv en meget tilfreds SummaSummarum bruger).

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-11-05 19:00

> [...]

Og der er rigtig mange begrænsninger i summasummarum, som du ikke bare kan

Dybest set er det nok det billigste i startåret (og med få bilag) at få
revisor til
at udføre arbejdet. Når det bliver for dyrt, så skal man købe et anerkendt

Fra : Claus Agerskov

Dato : 28-11-05 09:01

Jesper Sørensen wrote:

> Hvilket gratis regnskabsprogram bruger i?

SQL-Finans som snart skifter navn til Saldi:
http://www.sqlfinans.dk/
http://www.saldi.dk/

For god ordens skyld skal jeg gøre opmærksom på, at jeg er koordinator for
den videre udvikling af regnskabsprogrammet, men arbejder i første omgang
med at få en bedre infrastruktur op at stå.

> og hvad synes i om det? +/-'er

Plusser:
+ Ingen begrænsninger i omfang og brug [1]
+ Lager
+ Styklister uden begrænsninger
+ Bruger webbrowser som klient (er udviklet til Firefox, men andre kan
bruges)
+ Fri software [2]

Minusser [3]:
- Programmet er i fungerende beta - og altså ikke helt færdig, men absolut
brugbar.
- Ingen brugervejledning
- Installationsvejledningen er ikke lettilgængelig
- Serveren kan ikke umiddelbart køre under Windows. Udvikles under Linux.
- Langsom i forhold til almindelig applikation
- Stavefejl
- Overholder ikke W3Cs HTML-specifikationer
- Mangler en del rapporter

[1] Der er ikke indlagt begrænsninger i programmet, men dog kan der opleves
begrænsninger grundet andre omstændigheder som RAM, harddiskplads og hvor
meget, som kan overføres ad gangen via en hjemmeside.

[2] Jeg ser det som en styrke, mens andre muligvis vil se fri software (Open
Source) som en hæmsko. Men alt i alt kan man installere og bruge
SQL-Finans/Saldi uden at få en eneste omkostning til programmer.

[3] Der bliver aktivt arbejdet med at få udryddet disse minusser, men de vil
ikke alle blive løst inden frigivelsen af version 1.0, som forventes inden
Ã¥rsskiftet. SÃ¥ snart projektet skifter navn til Saldi og infrastrukturen er
på plads, vil der også blive frigivet en decideret plan for den fortsatte
udvikling.

De herligste hilsner

Fra : Kurt Weiland

Dato : 28-11-05 18:29

Prøv at besøge http://www.admiral.dk/admiralstart/program.htm

det er vores tilbud til iværksættere.

mvh
Kurt

Fra : Claus Agerskov

Dato : 29-11-05 12:42

Kurt Weiland wrote:

> Prøv at besøge http://www.admiral.dk/admiralstart/program.htm
>
> det er vores tilbud til iværksættere.

Det er blot synd at den ikke kan køre på de fleste bærbare, hvor skærmen er
mindre end 15":

Minimumssystemkrav - Admiral Startâ„¢
15" skærm med opløsning 800*600

De herligste hilsner

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-05 21:42

"Jesper Sørensen" <forum@jesperdj.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvilket gratis regnskabsprogram bruger i? og hvad synes i om det? +/-´er
>
> --

Med risiko for at blive medlynchet - men gik der ikke "kuponhæfte" i denne
tråd ?

/karsten (cert.summ.....osv se andetsteds i tråden)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-11-05 23:10

> Med risiko for at blive medlynchet - men gik der ikke "kuponhæfte" i denne
> tråd ?

Jo. Og egentlig er det forstemmende at der findes mennesker, som sætter
lt - hus, familie, hjem, penge og 70 timers arbejdsuger ind på at få
virksomheder til at fungere, og så vil de ikke ofre nogle få tusinde kroner
på at komme i gang på et ordentligt grundlag. Det skal være gratis, selv om
det er virksomhedens hjerte.

Mvh Maria

Fra : Mich2

Dato : 29-11-05 00:06

> [...]
> virksomheder til at fungere, og så vil de ikke ofre nogle få tusinde
> kroner på at komme i gang på et ordentligt grundlag. Det skal være gratis,

Et regnskabsprogram er (i.flg. min mening) ikke "virksomhedens hjerte", når
man lige er startet som selvstændig. Som nystartet har man vel
(sandsynligvis) en meget stram økonomi og der er ikke råd til unødvendige
investeringer. Et regnskabsprogram er et nødvendigt onde som altid kan
opgraderes senere, hvis man enten finder råd til det eller firmaet "gror" ud
over programmets gratis-grænse. Jeg kender ikke noget konkret eksempel, men
jeg kunne umiddelbart forestille mig, at de gratis programmer man kan finde
er næsten lige så gode som de billige købe programmer?

Jeg kan ikke se problemet i, at man gerne vil have et gratis
regnskabsprogram?

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 29-11-05 12:45

Tak til Mich... :)

Tror også at 1 mill. Linux brugere er ganske tilfreds med "prisen" ;)

Mange tak for alle jeres input

--

___________________

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-11-05 19:22

> Et regnskabsprogram er (i.flg. min mening) ikke "virksomhedens hjerte",
> når
> man lige er startet som selvstændig.

Hvilket siger mere om dig......og det er ikke for at være grov.
Jeg har set det masser af gange. har man ikke helt styr på økonomien, så går
det galt - galt i betydningen alt for lidt styr på omkostningerne.

> Som nystartet har man vel (sandsynligvis) en meget stram økonomi og der er
> ikke råd til unødvendige investeringer. Et regnskabsprogram er et
> nødvendigt onde

Nej, det er dit styringsværktøj og kontrolværktøj. Det er din garanti for at
de handlinger, du udfører i din virksomhed rent faktisk giver en indtjening.
Og har du flere handlinger, kan du måle hvilken du tjener flest penge på.

> som altid kan opgraderes senere,

Det er der rigtigt mange gratisprogrammer, der ikke kan. Og med
gratisprogrammerne (stort set uden undtagelse) giver du en masse ekstra
penge for din revisor. Igen en omkostning, som nystartede måske burde kigge
efter i sømmene.

> Jeg kan ikke se problemet i, at man gerne vil have et gratis
> regnskabsprogram?

Ikke i sig selv. Det er mere konsekvensen af valget, der kan blive et
problem - for virksomheden.

Mvh Maria

Fra : Claus Agerskov

Dato : 29-11-05 13:13

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> virksomheder til at fungere, og så vil de ikke ofre nogle få tusinde
> kroner på at komme i gang på et ordentligt grundlag.

Prisen på et system fortæller ikke nødvendigvis om systemet er ordentligt.

Der findes dyre systemer, som ikke er ordentlige.

Der findes gratis systemer, som er ordentlige.

> Det skal være gratis, selv om det er virksomhedens hjerte.

Det kan godt være, der er tale om den afart af gratis software, som er fri
software. Her er det friheden, som er det essentielle:

Friheden til at bruge
Friheden til at videredistribuere
Friheden til at ændre
Friheden til at videredistribuere ændringer

Disse friheder medfører ofte at fri software også er gratis.

Hvis regnskabsprogrammet er virksomhedens hjerte, så synes jeg, at det er
risikabelt, at man ikke har adgang til ovenstående friheder, men er
afhængig af om leverandøren/producenten fortsætter udviklingen og
opdateringen af programmet. Og ikke bliver opkøbt af andre, som ikke på
længere sigt er interesseret i at understøtte programmet.

Så er du tvunget til en hjertetransplantation, hvilket ikke er tilfældet med
fri software.

Med fri software kan det godt være, at leverandøren dør, men du har fuld
adgang til kildekoden, så det er muligt at komme videre - og lettere, hvis
der er andre i samme situation, så der er flere til at løfte i flok.

Der findes flere fri software-regnskabsystemer på dansk, men ingen er helt
færdige eller fuldt oversatte. Du kan se en gennemngang af dem på denne
præsentation i PDF:

http://www.chbs.dk/foredrag/frie-oeksys-2005.10.28.pdf

De herligste hilsner

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-11-05 15:39

"Claus Agerskov" <ca@chbs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> risikabelt, at man ikke har adgang til ovenstående friheder, men er
> afhængig af om leverandøren/producenten fortsætter udviklingen og

Tja, det er nok lidt et "religionsspørgsmål"

Man kan også sige at når man vælger "gratis" programmer er man noget
afhængig om at den ivrige "kode-karl" lige har tid og lyst til at bruge sin
fritid på sit gratis program. Man er nød til at acceptere at der er fejl og
at de ikke bliver rettet (med det samme).
Jeg husker at der tidligere var en bruger, der spurgte til erfaring med
"Aslan Regnskab" fordi han absolut ville kører Linux.

Den 16-01-2005 stod der nedenstående besked på forsiden af www.aslani.dk.

<SNIP>
Det har ikke været muligt at afslutte årets regnskab i version 1.2.6, dette
er blevet rettet i den nye version som jeg har lagt op.

</SNIP>

Det ville godt nok have givet mig sved på panden, hvis jeg havde oplevet en
så banal fejl, og graverende, når jeg skulle starte mit nye regnskab.

En så banal fejl tror jeg ikke man ville opleve med et kommercielt program
og hvis man gjorde ville man ikke skulle vente 16 dage ind i det nye
regnskabsår før fejlen blev rettet (ellers ville det pågældende
softwarefirma ikke overlever ret længe).

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-11-05 16:06

On Tue, 29 Nov 2005 15:38:51 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>fritid på sit gratis program. Man er nød til at acceptere at der er fejl og
>at de ikke bliver rettet (med det samme).

Til gengæld, hvis det er fri software, og du har kildekoden, så kan du
enten selv rette det til, hvis du har evnerne, eller du kan betale en
anden for at gøre det. Det kan du ikke hvis ikke du har kildekoden.

Det, og så at man vha. koden til enhver tid vil kunne gennemskue hvilket
format ens (regnskabs-)data er gemt i, så man kan få det konverteret til
et andet program hvis det er det man vil, er i mine øjne den helt store
fordel ved Fri Software.

Inden jeg startede firma, kørte jeg privatregnskab i Quicken, den danske
udgave. Det var godt nok pænt træls at de lukkede og man ikkek kunne
installere programmet påny når man geninstallerede sin Windows (og det
gjorde man jo tit dengang i win98-dagene)

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-11-05 17:51

> Til gengæld, hvis det er fri software, og du har kildekoden, så kan du
> enten selv rette det til, hvis du har evnerne, eller du kan betale en
> anden for at gøre det. Det kan du ikke hvis ikke du har kildekoden.

Korrekt, hvis man selv er "kode-karl", men det er langtfra alle der er det.
Skal man købe konsulentbistand ude i byen for at få løst de mest banale fejl
koster det kassen.
Derudover mener jeg man skal passe meget på; Den tid man selv bruger på at
sidde og nørkle med kode kan hurtig blive *meget* dyr. Det giver væsentlig
mere "hø til geden" at koncentrere sig om sin virksomheds kunder.

Når jeg ser f.eks. sådan en fejlliste
http://www.aslani.dk/index.php?nx=indhold/fejl/liste ryster det mig lidt at
nogen tør satse på "gratis-programmer" til en så væsentlig ting i
virksomheden. Man skal ikke sætte sin timeløn ret høj, før det det ikke er
særlig "gratis" mere.

Jeg har selv brugt ufattelig meget tid på at få diverse open-source e-shop
løsninger op at kører. Hver gang viste det sig at der var adskillige ting,
der ikke virkede. Så kan man enten bruge en masse tid på selv at kode sig ud
af problemet (så er det ikke så "gratis") eller sætte sig ned og vente på at
en anden løser problemet uden at vide hvornår det sker (og om det sker).
Min erfaring er at "gratis" programmer ikke er gratis. I tilfældet med min
e-shop var jeg alt for længe om at erkende at det var billigere at købe et
ordentligt gennemtestet produkt, hvor jeg med rimelighed kan forlange at
evt. problemer bliver løst hurtigt.

Nå, som sagt er det lidt et "religionsspørgsmål"

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-11-05 20:56

On Tue, 29 Nov 2005 17:50:32 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

<klip>

>Nå, som sagt er det lidt et "religionsspørgsmål"

Det var jo egentlig også det jeg ville hen til - man skal ikke vælge
Fri Software fordi det er "gratis" - for der går altid tid både med at
lære og med at finde ud af - man skal vælge det fordi man til hver en
tid kan få sine data ud igen.

Da jeg stod med min Quicken-fil havde jeg ingen mulighed for at
gennemskue hvordan den var skruet sammen - mine data var altså tabt.
Havde det været et stykke Fri Software, så ville det have været muligt
at finde ud af hvordan det var skruet sammen og jeg ville kunne få mine
data igen.

Og for at holde diskussionen lidt på sporet: Der er i denne tråd snakket
godt og længe for diverse regnskabsprogrammer der skal betales for. Fint
nok - men er der nogen som ved hvilket formål Jesper skal bruge det til?
Det giver ikke rigtig nogen mening at foreslå dyre programmer hvis han
skal bruge det til en lille bitte forenings regnskab, og han så vil
benytte sig af chancen til samtidig at lære lidt om regnskab og måske
endda selv kunne pille ved programmets kode.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Claus Agerskov

Dato : 01-12-05 14:35

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> at nogen tør satse på "gratis-programmer" til en så væsentlig ting i
> virksomheden. Man skal ikke sætte sin timeløn ret høj, før det det

Men tilgengæld har du ikke udgifter, hvis du kan kode. For mange nystartede
virksomheder er begrænsning af omkostninger noget af det vigtigste, så
længe der ikke kommer betydelige indtægter.

> [...]
> sætte sig ned og vente på at en anden løser problemet uden at vide
> hvornår det sker (og om det sker). Min erfaring er at "gratis" programmer

Jeg har på intet tidspunkt sagt, at fri software er gratis. Det er dog i de
fleste tilfælde gratis at erhverve. Men implementering, opsætning og
tilretning koster penge. Hvilket det også gør med lukkede løsninger.

> [...]
> erkende at det var billigere at købe et ordentligt gennemtestet produkt,
> hvor jeg med rimelighed kan forlange at evt. problemer bliver løst

Det kan du også med fri software, hvis du betaler for det.

De herligste hilsner

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-11-05 19:30

> Til gengæld, hvis det er fri software, og du har kildekoden, så kan du
> enten selv rette det til, hvis du har evnerne, eller du kan betale en
> anden for at gøre det. Det kan du ikke hvis ikke du har kildekoden.

Det tager år at lære bogholderi og at kode. Skulle en nystartet bruge tid på
det? Og der er masser af købeprogrammer, hvor du har adgang til alt det
kode, du må ønske. Det gælder vel at mærke programmer, hvor hele det banale
finansbogholderi er på plads, så du ikke skal slås med om balancen kan
udskrives på skæve dage eller debitorafstemningen kun kan foregå ved
månedsafslutning. Og skulle du ikke have tid, så er det til at betale en
hvilken som helst konsulent for arbejdet i stedet for at være bundet op på
en enkelt eller to, som det gælder for gratisprogrammerne.

Mvh Maria
- der går ind for standardprogrammer, som alle kan kode i.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-11-05 21:04

On Tue, 29 Nov 2005 19:29:31 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Det tager år at lære bogholderi og at kode. Skulle en nystartet bruge tid på
>det? Og der er masser af købeprogrammer, hvor du har adgang til alt det

Næh, det siger jeg ikke. Men jeg vil da helst have mine data liggende i
et format som jeg selv kan gøre noget ved hvis det program jeg bruger
til at lave disse data, en dag ikke længere bliver lavet. Jeg har een
gang siddet med en vigtig datafil lavet af et program som pludselig ikke
kunne installeres, fordi firmaet bag var lukket, som jeg ikke kunne
åbne. Det er ikke spor behageligt. Man skal ikke kunne kode eller lign.
for at bruge Fri Software (nødvendigvis) men man har _muligheden_.

Så der er vel ikke spor i vejen for at undersøge muligheden for at bruge
Fri Software, inden man beslutter sig?

>kode, du må ønske. Det gælder vel at mærke programmer, hvor hele det banale
>finansbogholderi er på plads, så du ikke skal slås med om balancen kan
>udskrives på skæve dage eller debitorafstemningen kun kan foregå ved

Kan du nævne navne på disse programmer med åben kildekode og åbne
filformater, men som stadig er betalingsprogrammer?

>månedsafslutning. Og skulle du ikke have tid, så er det til at betale en
>hvilken som helst konsulent for arbejdet i stedet for at være bundet op på
>en enkelt eller to, som det gælder for gratisprogrammerne.

Hvis man kan få en hvilken som helst konsulent til at ordne sit
betalingsprogram, så kan selvsamme konsulent vel også fikse sit
gratisprogram - han har jo kildekoden så han kan se hvordan det er
skruet sammen?

Vi havde på arbejdet en gang et system fra ABC Microdata, et lille
enkeltmandsfirma. Et udmærket system som kostede penge - men det var
garanteret kun ham der umiddelbart kunne finde ud af det system.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-11-05 21:16

> Kan du nævne navne på disse programmer med åben kildekode og åbne
> filformater, men som stadig er betalingsprogrammer?

Navision-programmerne fungerer på den måde. Dine data kan udlæses i
kommaseparerde filer, og der findes i 1000-vis af konsulenter, der kan
hjælpe dig, hvis du ikke selv vil bruge tid på det. Samme konsulenter kan
lære dig koden, eller du kan gøre det selv, hvis du hellere vil det. Og du
kan til enhver tid gå ind og kigge på den. Du kan lægge din applikation
oven på en SQL-base, og så kan du tilgå data på flere måder end du kan
tælle.

> [...]
> betalingsprogram, så kan selvsamme konsulent vel også fikse sit
> gratisprogram - han har jo kildekoden så han kan se hvordan det er

Ja da. Spørgsmålet er kun om han vil gøre det gratis. Og der er humlen jo i
hele diskussionen.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-11-05 22:33

On Tue, 29 Nov 2005 21:15:36 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Navision-programmerne fungerer på den måde. Dine data kan udlæses i
>kommaseparerde filer, og der findes i 1000-vis af konsulenter, der kan

Men hvad gør man så den dag Navision er blevet slettet fra computeren,
inden man har fået udlæst sine data, og Microsoft er gået fallit? (Jaja,
det er muligvis teoretisk...)

>hjælpe dig, hvis du ikke selv vil bruge tid på det. Samme konsulenter kan
>lære dig koden, eller du kan gøre det selv, hvis du hellere vil det. Og du

Jeg tvivler på at nogle konsulenter kan lære koden til navision fra sig
- medmindre da at microsoft pludselig er begyndt at frigive koden til
sine programmer?
Jeg ved godt man kan kode diverse ting og sager itl Navision, men det er
jo ikke kildekoden til selve Navisionprogrammet og dets filformat man
får adgang til.

>Ja da. Spørgsmålet er kun om han vil gøre det gratis. Og der er humlen jo i
>hele diskussionen.

Hvorfor skulle en konsulent pludselig blive gratis bare fordi det
program man bruger er?

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-05 23:14

> Men hvad gør man så den dag Navision er blevet slettet fra computeren,
> inden man har fået udlæst sine data, og Microsoft er gået fallit? (Jaja,
> det er muligvis teoretisk...)

Ahem, længere oppe snakkede du selv om data. Data til Navision/MBS ligger i
en SQL database.
Du kan sagtens installere programmet selv om Microsoft er gået fallit, du
har jo din installations-cd, ikk ?

/karsten

PS. I SummaSummarum ligger alle data i txt-format, med undtagelse af
enkelte, som ligger i et programmerbart læsbart format.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-11-05 17:47

On Tue, 29 Nov 2005 23:13:42 +0100, "Karsten Madsen" <km i dk> wrote:

>Ahem, længere oppe snakkede du selv om data. Data til Navision/MBS ligger i
>en SQL database.

Ikke da pr. default, gør det?

>Du kan sagtens installere programmet selv om Microsoft er gået fallit, du
>har jo din installations-cd, ikk ?

Det hjælper ikke meget når man har fået sin kode væk .....

(Ja, jeg står faktisk også med problemet på en C5 Light, som da vist
også er en form for Navision? Det er dog ikke direkte mit problem, det
er på min arbejdsplads hvor koderne er blevet væk efter en
geninstallation af pc'eren. Selvfølgelig er det stadig bare at ringe itl
Microsoft, men det må de ansvarlige deroppe selv sørge for ....)

>PS. I SummaSummarum ligger alle data i txt-format, med undtagelse af
>enkelte, som ligger i et programmerbart læsbart format.

Herligt. Dvs. jeg kan i princippet selv få mit eget lagersystem til at
eksportere varebeholdingen til Summarum, i stedet for som nu, hvor jeg
først eksporterer fra lagersystemet til csv og derefter importerer i
summa.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-11-05 18:22

> Ikke da pr. default, gør det?

Det kommer an på om fu installerede det på en SQL default. Men om nogle
måneder kan du ikke andet.

> Det hjælper ikke meget når man har fået sin kode væk .....

Så bestil en ny, eller lån en andens. Enhver forhandler kan hjælpe.

Mvh Maria

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-11-05 21:01

> [...]
> eksportere varebeholdingen til Summarum, i stedet for som nu, hvor jeg
> først eksporterer fra lagersystemet til csv og derefter importerer i

Det tror jeg let du kan.
Efter et hurtig kik ser det ud til at Summarum også har varen liggende i en
CSV-fil, så det er blot et spørgsmål om at få dit eget lagersystem til at
eksportere så kollonerne indeholder samme data-felt som Summarum.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 30-11-05 19:41

> [...]

>en SQL database.
>Du kan sagtens installere programmet selv om Microsoft er gået fallit, du

Jeg havde engang købt og betalt Quicken. Den danske forhandler gik
konkurs. Nu var det sådan at Quicken under installation skulle
kontakte en server for at verificere nøglen. Den server fandtes så
ikke mere.

Der var ingen hjælp at hente - heller ikke hos dem som laver den
internationale version (Innuit).

Så det er ikke noget teoretisk problem.

Mvh
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-11-05 18:15

> Men hvad gør man så den dag Navision er blevet slettet fra computeren,
> inden man har fået udlæst sine data, og Microsoft er gået fallit? (Jaja,
> det er muligvis teoretisk...)

Du har jo stadig din installationsCD og dit kodebrev, og har du ikke nogen
af delene, så er der masser er forhandlere, der kan gøre det for dig. Du er
uafhængig af personer, hvilket jeg ser som en styrke.

> [...]
> Jeg ved godt man kan kode diverse ting og sager itl Navision, men det er
> jo ikke kildekoden til selve Navisionprogrammet og dets filformat man

Øhh, hele applikationskoden er da frit tilgængelig. Det er specialkoden da
også, og adgangen til databasen klares med odbc - hvis du ikke lige kører en
SQL.

> Hvorfor skulle en konsulent pludselig blive gratis bare fordi det
> program man bruger er?

Nej, vel? Og hvorfor skal jeg kode et gratiskprogram, når jeg kan få penge
for det?

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-11-05 22:37

On Wed, 30 Nov 2005 18:15:09 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Du har jo stadig din installationsCD og dit kodebrev, og har du ikke nogen
>af delene, så er der masser er forhandlere, der kan gøre det for dig. Du er
>uafhængig af personer, hvilket jeg ser som en styrke.

Jeg har ikke mit kodebrev, det er blevet væk.
Jeg er heller ikke uafhængig af personer - jeg bliver da nødt til at få
fat i en person som har forstand på navision.
Var det et open source-program var jeg også afhængig af personer - ikke
nødvendigvis dem som oprindeligt har skrevet programmet, men en person
som kunne det sprog som programmet var skrevet i - typisk C eller C++.

>Øhh, hele applikationskoden er da frit tilgængelig. Det er specialkoden da
>også, og adgangen til databasen klares med odbc - hvis du ikke lige kører en
>SQL.

Medmindre Microsoft har gjort noget yderst atypisk for dem, så har jeg
ikke kildekoden til programmet og får den aldrig nogen sinde.

>Nej, vel? Og hvorfor skal jeg kode et gratiskprogram, når jeg kan få penge
>for det?

Der findes firmaer som lever af at skrive gratisprogrammer .....

Det jeg vil hen til er i bund og grund at man ikke skal vælge et Open
Source/Fri Software-program fordi det er gratis - man skal vælge det
fordi man har fuldstændig kontrol over hvad man sidenhen vil og kan med
det program - enten fordi man kan kode sig fra det selv, eller hyre en
konsulent som kan kode.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Claus Agerskov

Dato : 01-12-05 14:54

Maria Frederiksen wrote:

> Og hvorfor skal jeg kode et gratiskprogram, når jeg kan få penge
> for det?

Fordi du (også) kan tjene penge på at udvikle det frie (gratis) program.

Ligesom der er konsulenter, der tjener penge på at tilpasse og integrere
Navision, således vil der også være konsulenter, som tjener penge på at
integere og tilpasse frie regnskabsprogrammer.

I de tilfælde, hvor det frie regnskabsprogram er under en copyleftlicens, så
vil alle brugere af regnskabsprogrammet frit (gratis) kunne bruge de
tilretninger, som konsulenterne har udviklet.

De herligste hilsner

Fra : Claus Agerskov

Dato : 01-12-05 14:47

Maria Frederiksen wrote:

> Ja da. Spørgsmålet er kun om han vil gøre det gratis. Og der er humlen
> jo i hele diskussionen.

Fejl bliver rettet (gratis) af producenten, hvis fejlen er grel nok og den
påvirker nok brugere. Og producenten påregner fortsat at skulle have sin
kundeskare.

Det gælder uanset om det er fri software eller ej.

De herligste hilsner

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 30-11-05 00:06

Maria Frederiksen wrote:

> Mvh Maria
> - der går ind for standardprogrammer, som alle kan kode i.

Mener du kode = programere eller mener du at konfigurere f.eks. programmets
forskellige funktioner samt f.eks. en udskriftsgenerator?
Karsten H. Jensen

Fra : Claus Agerskov

Dato : 01-12-05 14:42

Maria Frederiksen wrote:

> Det tager år at lære bogholderi og at kode. Skulle en nystartet bruge
> tid på det?

Nej - grunddelen af regnskabsprogrammet skal selvfølgelig være på plads.

> Og skulle du ikke have tid, så er det til at betale en hvilken som helst
> konsulent for arbejdet i stedet for at være bundet op på en enkelt eller
> to, som det gælder for gratisprogrammerne.

Det gælder for alle programmer i en opstartsfase. Summasummarum havde også
kun en programmør i starten. Med tiden vil der også komme flere
konsulenter, som kan hjælpe med de frie regnskabsprogrammer. Men du har ret
i at i øjeblikket hænger det meget på en enkelt eller meget få
programmører.

> Mvh Maria
> - der går ind for standardprogrammer, som alle kan kode i.

Frie regnskabprogrammer bliver også standardprogrammer, og de kan endda
kodes i af alle allerede inden de bliver frigivet i en endelig version.

De herligste hilsner

Fra : Claus Agerskov

Dato : 01-12-05 14:28

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> sin fritid på sit gratis program. Man er nød til at acceptere at der er
> fejl og at de ikke bliver rettet (med det samme).

At programmet er frit ("gratis") er ikke ensbetydende med, at det bliver
udviklet af en "kode-karl" i sin fritid. Dog er der fejl (hvilket der også
er i konventionelle programmer) og den hastighed de bliver rettet med er
afhængig af flere faktorer, hvilket i langt de fleste tilfælde også gør sig
gældende med konventionelle programmer:

Er der tid (økonomi) til at rette fejlen her og nu?
Med fri software er det ofte muligt at komme i direkte dialog med
udviklerne, som hurtigt kan give et estimat - og måske også et krav
om betaling, hvis fejlen skal løses hurtigere i forhold til andre
vigtige opgaver.

Vil en rettelse af fejlen medføre følgefejl?
En rettelse af en fejl kan være en bjørnetjeneste, som så resultere
en flere fejl og måske endda grovere. Så en fejlrettelse skal overvejes
grundigt, før den foretages.

Jo større brugerskare et fri software-projekt har des større er muligheden
også for at få rettet fejl hurtigt.

Det samme en næsten omvendt proportionalt, når det gælder lukket software.

> [...]
> nye regnskabsår før fejlen blev rettet (ellers ville det pågældende
> softwarefirma ikke overlever ret længe).

Det ovenstående eksempel gælder for et gratis og lukket regnskabsprogram.
Havde programmet været fri software, så kunne enhver have rettet fejlen og
delt den med resten af brugerne.

De herligste hilsner

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-11-05 19:25

> Med fri software kan det godt være, at leverandøren dør, men du har fuld
> adgang til kildekoden, så det er muligt at komme videre - og lettere, hvis
> der er andre i samme situation, så der er flere til at løfte i flok.

Vil du bruge så meget som 10 timer på at lære at kode for at spare nogle få
tusinde kroner til et færdigt program? Det giver da ikke mening.

> Der findes flere fri software-regnskabsystemer på dansk, men ingen er helt
> færdige eller fuldt oversatte.

Og så vil du spare nogle få tusinde kroner på at bøvle med sådan en omgang?

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-11-05 21:10

On Tue, 29 Nov 2005 19:25:20 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Vil du bruge så meget som 10 timer på at lære at kode for at spare nogle få
>tusinde kroner til et færdigt program? Det giver da ikke mening.

Det kommer jo også svært an på hvad man syntes er sjov - jeg kunne da
nemt sidde og kode i dagevis fordi det er skægt - det giver da fint
mening.

Mit firma er ikek stort, ikke engang stort nok til at være fuldtid. Så
det vil ikke give mening hvis jeg giver mange tusinde for et
regnskabsprogram. Jeg bruger SummaSummarum, det kan hvad jeg skal bruge.
Til gengæld har jeg selv bikset et system sammen til lagerstyring - som
også kan hvad jeg skal bruge det til. Igen, jeg syntes den slags er
sjovt at rode med.

Selvfølgelig går den slags ikke hvis man er en større virksomhed. Men
hele tråden her starter med at der spørges til gratis
regnskabsprogrammer, uden at det nævnes hvad det skal bruges til.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-11-05 21:29

> [...]
> sjovt at rode med.
>
> Selvfølgelig går den slags ikke hvis man er en større virksomhed.

Næ, og måske bliver virksomheden aldrig fuld tid, fordi prioriteringen er at
det er sjovt at kode, selv om det ikke er forretningens kerneområde. Det kan
sådan set også være fint nok, hvis det er det, man vil med det.

> Men
> hele tråden her starter med at der spørges til gratis
> regnskabsprogrammer, uden at det nævnes hvad det skal bruges til.

Og sådan er usenet så fornøjeligt

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-11-05 22:37

On Tue, 29 Nov 2005 21:29:04 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Næ, og måske bliver virksomheden aldrig fuld tid, fordi prioriteringen er at
>det er sjovt at kode, selv om det ikke er forretningens kerneområde. Det kan
>sådan set også være fint nok, hvis det er det, man vil med det.

Jeg gad i hvert fald ikke rende rundt og fifle med eget firma hvis ikke
det var fordi jeg kunne li' at beskæftige mig med det firmaet nu laver.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Claus Agerskov

Dato : 01-12-05 15:00

Maria Frederiksen wrote:

> Vil du bruge så meget som 10 timer på at lære at kode for at spare
> nogle få tusinde kroner til et færdigt program? Det giver da ikke
> mening.

Hvis du ikke har tilgang til dit system på andenvis, så har du muligheden. I
en anden del af denne tråd, fortæller andre hvordan de ikke kunne bruge
Quicken, da den danske forhandler gik konkurs.

De ville nok gerne kunnet have brugt nogle timer på at sætte sig ind i
Quickens kildekode, så de kunne arbejde videre i deres regnskabsprogram.

> Og så vil du spare nogle få tusinde kroner på at bøvle med sådan en
> omgang?

Nogle bruger det som det er - og skal ikke bøvle. Andre har nogle ønsker,
som programmerne ikke kan tilfredsstille endnu, men de må vente, selv
udvikle det eller betale sig fra det. Men de har friheden til at vælge.

De herligste hilsner

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 02-12-05 14:44

Claus Agerskov <ca@chbs.dk> wrote:

> [...]
>
> De ville nok gerne kunnet have brugt nogle timer på at sætte sig ind i
> Quickens kildekode, så de kunne arbejde videre i deres regnskabsprogram.
Det tvivler jeg stærkt på!
Hvis du med kildekode mener det man normalt lægger i ordet, er det jo
noget, der er omtrent lige så nemt at forstå for 'alm. mennesker' som
russisk.
Og hvis du endelig vil køre det argument: Hvad får man ud af kildekode?
Du skal jo lige have en compiler, der kan lave det til eksekvérbar kode!
De kan godt koste penge...

Fra : Claus Agerskov

Dato : 02-12-05 16:00

Jens Rasmussen wrote:

> Det tvivler jeg stærkt på!
> Hvis du med kildekode mener det man normalt lægger i ordet, er det jo
> noget, der er omtrent lige så nemt at forstå for 'alm. mennesker' som
> russisk.

Det kan du have ret i. Men man kunne jo have været gået sammen med andre,
som var i lignende situation og så have løst problemet. I fællesskab ville
opgaven have været lettere at bære for den enkelte.

> Og hvis du endelig vil køre det argument: Hvad får man ud af kildekode?
> Du skal jo lige have en compiler, der kan lave det til eksekvérbar kode!
> De kan godt koste penge...

Det kan du ligeledes have ret i. Er nok blot blevet forvent med, at
kompilere er frie og gratis.

Men den omkostning havde sikkert også været overkommelig, når man kunne
deles om opgaven.

Og under alle omstændig havde den været muligt. Med lukket kode er det helt
umuligt, medmindre man reverse-engineerer, hvor man ifølge dansk lov ikke
må delagtiggøre andre i det man har fået at vide. Så der vil alle skulle
igennem den samme reverse-engineering.

De herligste hilsner

Fra : alexbo

Dato : 29-11-05 20:12

"Maria Frederiksen" skrev

> Det skal være gratis, selv om det er virksomhedens hjerte.

Efter min mening skal det ikke alene være gratis, det skal være hjemmelavet.
Jeg kan ikke forstå at man vil overlade økonomien til et program man ikke
forstår en brik af.
Den bedste måde, efter min mening, er at starte, enten med en kuglepen og en
kolonnebog eller et regneark man selv har sat op.
At kaste sig ud i et regnskabsprogram der koster mere tid og energi, end det
at drive sin forretning er ikke nogen god start.

Et ganske almindeligt regneark til husholdningsbrug kan man finde på de
fleste bankers hjemmeside, og så er det bare at skifte indkøb af bleer ud
med indkøb af grafikkort.

Som nystaret skal man lære forskel på indtægt og udgift, man skal lære at
forstå hvordan moms ind og ud hænger sammen, man skal kunne kende forskel på
omkostninger og indkøb med salg for øje, og intet af det kan man lære af et
regnskabsprogram, man kan højst lære at taste rigtigt ind, men hvorfor og
hvad der sker med disse tal står hen i det uvisse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-11-05 21:20

> [...]
> At kaste sig ud i et regnskabsprogram der koster mere tid og energi, end
> det at drive sin forretning er ikke nogen god start.

Og du tror at en kollonebog er nem, når man ikke kender forskel på debet og
kredit? For slet ikke at snakke om moms og afgifter.

> Et ganske almindeligt regneark til husholdningsbrug kan man finde på de
> fleste bankers hjemmeside, og så er det bare at skifte indkøb af bleer ud
> med indkøb af grafikkort.

Nu begynder jeg at forstå hvorfor så mange nystartede lukker inden for 2 år.

> [...]
> af et regnskabsprogram, man kan højst lære at taste rigtigt ind, men
> hvorfor og hvad der sker med disse tal står hen i det uvisse.

Der er ingen der burde starte virksomhed uden en grundlæggende
regnskabsforståelse. Det er dømt til at gå galt - uanset regnskabsprogram.

Mvh Maria

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 29-11-05 21:46

Sikke da noget fis..

Alle kan da ikke ha forstand på regnskab eller økonomi.. så vil ordblinde o.
lign. ikke have en chance,
men fordi der er noget der hedder revisor, så har alle en chance.

At mange virksomheder ikke bliver 2 år er da fordi folk´s ide grundlag ikke
har været godtnok,
at der ikke har været efterspørgsel, af forskellige årsager..

Jeg aner ik et klap om regnskab, men jeg fandme noget om at koordinere it
strategi..
Og min forretning går rigtig godt.. for jeg lader revisoren gøre hvad han er
god til,
og jeg gør hvad jeg er god til...

At kende sine begrænsninger er ret brugbart ofte...

--

___________________

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-11-05 22:34

> Og min forretning går rigtig godt.. for jeg lader revisoren gøre hvad han
> er god til,
> og jeg gør hvad jeg er god til...
>
> At kende sine begrænsninger er ret brugbart ofte...

Nu var udgangspunktet at køre regnskabet selv uden regnskabsmæssig
forståelse - det er efter min mening dumt uanset program. At bruge revisor,
bogholder eller partner er rigtigt tænkt - man skal bruge sine ressourcer
lige der, hvor man er stærkest.

Mvh Maria

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 30-11-05 00:15

Maria Frederiksen wrote:

> Der er ingen der burde starte virksomhed uden en grundlæggende
> regnskabsforståelse. Det er dømt til at gå galt - uanset
> regnskabsprogram.
> Mvh Maria

Der er naturligvis også løsningen at lade sin revisors
regnskabs/bogføringsafdeling udføre arbejdet med de omkostninger det
naturligvis indebærer, man kunne jo lige spørge om prisen. Det er da mere
vigtigt at beskæftige sig med at arbejde med virksomhedens aktiviteter end
at lave regnskab, hvis man ikke lige kan det på rygraden.
Karsten H. Jensen

Fra : alexbo

Dato : 30-11-05 20:11

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>

> Nu begynder jeg at forstå hvorfor så mange nystartede lukker inden for 2
> år.

Hvaba, jeg skriver et indlæg om hvad jeg mener om regnskabsføring, ud fra
det er du i stand til at konkludere hvad der går galt for tusinder af andre.

Det ville svare til at jeg ud fra dit indlæg konkluderede, at nu kan jeg
forstå hvorfor kvinder har så få topposter, det er ganske enkelt dumme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-11-05 10:23

> Efter min mening skal det ikke alene være gratis, det skal være
> hjemmelavet.

Det er netop den holdning, der gør at mange små virksomheder knækker nakken.
Ejeren tror, han skal lave alt selv.
Prøv lige et regne offeromkostningerne på den løsning. Selv fakturerer jeg
mine kunder 600 Kr. i timen. Jeg skal ikke bruge ret mange timer på at lege
"kode-karl" før det er langt billigere at købe en færdig løsning (og evt.
betale sig fra at få den tilpasset).
Det giver simpelthen for lidt "hø til geden" at begynder på den slags. Som
iværksætter er man nød til at erkende at man ikke kan og skal lave alting
selv. Det giver langt mere at koncentrere sig om sine kunder og det som er
virksomhedens primære arbejdsområde.

> Et ganske almindeligt regneark til husholdningsbrug kan man finde på de
> fleste bankers hjemmeside, og så er det bare at skifte indkøb af bleer ud
> med indkøb af grafikkort.

Hvis det er løsningen, har man i hvert fald overhovedet ingen ambitioner med
sin virksomhed. Den skal ikke vokse ret meget ud over køkkenbordets kant,
før det bliver en helt uoverskuelig løsning.
Når man vælger løsning, er det vigtigt at der også er mulighed for at
virksomheden kan vokse med løsningen.

Fra : Claus Agerskov

Dato : 02-12-05 09:35

Allan Soerensen wrote:

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det er netop den holdning, der gør at mange små virksomheder knækker
> nakken. Ejeren tror, han skal lave alt selv.

Jeg er helt enig.

> [...]
> at lege "kode-karl" før det er langt billigere at købe en færdig
> løsning (og evt. betale sig fra at få den tilpasset).

Men nogen er i den situation, at de ikke har indtægter endnu og dermed ikke
kan retfærdiggøre en udgift til et økonomisystem medmindre de vil ud at
låne pengene.

Desuden vil jeg give Maria Frederiksen ret i, at en grundlæggende forståelse
for økonomi og hvordan den håndteres rent regnskabsteknisk, er en god ting
at tilegne sig. Og her kan det at sætte sit eget regnskab op samt håndtere
dette være en medvirkende årsag. Dog bør man rådføre sig med litteratur på
området, som kan lånes på biblioteket og noget også gratis via internettet.

> [...]
> kant, før det bliver en helt uoverskuelig løsning.
> Når man vælger løsning, er det vigtigt at der også er mulighed for at

Eller løsningen gemmer i et format, så det er let at skifte en løsning, der
kan håndtere den voksende virksomhed. Der er ingen grund til at starte med
en SAP- eller Oracle-løsning fordi man forventer at blive en
koncernvirksomhed inden for 15 år.

De herligste hilsner

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 02-12-05 11:41

Claus Agerskov wrote:

> [...]
> årsag. Dog bør man rådføre sig med litteratur på området, som kan
> lånes på biblioteket og noget også gratis via internettet.

Mon ikke vi kan fastslå, at et minimum af regnskabskunnen/forståelse
forudsætter niveauet for den almndelige handelsskoles lærlingeeksamen?
Karsten H. Jensen

Fra : Claus Agerskov

Dato : 02-12-05 12:56

Karsten H. Jensen wrote:

> Mon ikke vi kan fastslå, at et minimum af regnskabskunnen/forståelse
> forudsætter niveauet for den almndelige handelsskoles lærlingeeksamen?

Jeg tog netop et sådant kursus som aftenskole samtidig med at jeg gik i 2.G
i gymnasiet. Den dag i dag ved jeg ikke, hvorfor jeg tog kurset den gang -
men det er kommet mig til gode mange gange siden hen.

De herligste hilsner

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 30-11-05 11:45

Lyt til Maria. Jeg er i store træk enig med hende.
Der er intet her i verden, der er gratis!
Køb en billig og fornuftig løsning, så har du også support på det - jeg
kender ingen der yder udstrakt support for dine blå øjnes skyld. Og hvis
du ikke kender til bogføring, kan du få et bureau til det; der er intens
konkurrence på dette felt.
Selv bruger jeg e-conomic, som jeg kan anbefale. Men der er sikkert
mange andre systemer, der også passer til dit behov.

Fra : Claus Agerskov

Dato : 02-12-05 09:41

Jens Rasmussen wrote:

> Lyt til Maria. Jeg er i store træk enig med hende.
> Der er intet her i verden, der er gratis!

Det er rigtigt, men der er noget som er ikke koster nogen penge at erhverve.

> Køb en billig og fornuftig løsning, så har du også support på det - jeg
> kender ingen der yder udstrakt support for dine blå øjnes skyld.

Nej, men det er også muligt at købe support på frie systemer. Her kan du så
nøjes med udgiften til support, når du har behov for den - og ikke som en
betingelse af at anskaffe systemet.

> Og hvis
> du ikke kender til bogføring, kan du få et bureau til det; der er intens
> konkurrence på dette felt.

Og med en webløsning (som Saldi og SQL Ledger) er det muligt at deles om
dette, så både du og din regnskabsfører kan tilgå regnskabet uden at skulle
være på samme sted (eller ved samme maskine).

> Selv bruger jeg e-conomic, som jeg kan anbefale. Men der er sikkert
> mange andre systemer, der også passer til dit behov.

Og hvorfor må disse så ikke være omkostningsfrie at erhverve?

De herligste hilsner

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 02-12-05 14:44

> Og med en webløsning (som Saldi og SQL Ledger) er det muligt at deles om
> dette, så både du og din regnskabsfører kan tilgå regnskabet uden at skulle
> være på samme sted (eller ved samme maskine).
Korrekt. Det er netop også mit hovedargument for at bruge e-conomic.

> Og hvorfor må disse så ikke være omkostningsfrie at erhverve?
Forstår ikke spørgsmålet. Jeg har ikke 'erhvervet' andet end retten til
at bruge systemet på nettet. Så jeg slipper for at skulle installere og
opdatere programmer selv. Jeg betaler en periodisk ydelse for support og
videreudvikling. Hvis ikke jeg gjorde det, tror jeg ikke de gad at sidde
og kode eller at tage telefonen, når/hvis jeg skal have hjælp.

Fra : Claus Agerskov

Dato : 02-12-05 16:06

Jens Rasmussen wrote:

> Korrekt. Det er netop også mit hovedargument for at bruge e-conomic.

> Forstår ikke spørgsmålet. Jeg har ikke 'erhvervet' andet end retten til
> at bruge systemet på nettet.

Men hvorfor kunne den ret ikke være uden omkostninger.

> SÃ¥ jeg slipper for at skulle installere og
> opdatere programmer selv.

Hvis man nu selv installere og opdatere uden hjælp.

> Jeg betaler en periodisk ydelse for support og
> videreudvikling.

Det kan man også gøre selvom programmet er frit.

> Hvis ikke jeg gjorde det, tror jeg ikke de gad at sidde
> og kode eller at tage telefonen, når/hvis jeg skal have hjælp.

Jeg gider godt sidde og kode uden direkte at tjene penge på. Jeg vil også
gerne hjælpe folk, men ikke per telefon, da jeg så kun hjælper den enkelte.

Dog hjælper jeg gerne via postlister, webfora og nyhedsgrupper, da mange så
har mulighed for at se svarene. Da brugere således kan se, at de let kan få
hjælp på den måde, kan de så give flere brugere, som måske så hjælper
hinanden i stedet for, det skal være mig som svarer.

Jeg vil så tjene pengene på at holde kurser, hjælpe med at installere og
sætte op samt udvikle integration og ekstra funktionalitet på bestilling.
Muligvis også telefonsupport.

De herligste hilsner