Kuttertur efter torsk
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 25-11-05 10:08

Hej venner -

Vi prøver at stable en firmatur på benene i januar eller februar.

Vi har base i Århus - men kører gerne efter en god oplevelse.

Hvad kan I anbefale?

Tak for hjælpen - og god weekend!

- Jensby

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-11-05 11:20

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNdatea.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har base i Århus - men kører gerne efter en god oplevelse.
>
> Hvad kan I anbefale?

At I tager turen over til et af verdens bedste torskevande: Den nordlige del
af Øresund. Find en kutter med base i Helsingør (de fleste ligger i
Helsingør i vinterhalvåret) og book den en hverdag. I kan så beslutte, om I
vil bulefiske (med risiko for megen sejlads uden fiskeri - og chance for de
helt store på 20+ kg), eller drivfiske, hvor der er tæt på fangstgaranti,
men hvor torskene er mindre.

I skal nok til at rykke nu mht. reservation. Januar-februar er populære
måneder.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : René Hvid

Dato : 25-11-05 15:32

> [...]
>
> Vi prøver at stable en firmatur på benene i januar eller februar.
>
> Vi har base i Århus - men kører gerne efter en god oplevelse.

Tag en tur ud til det rigtige torskefiskeri på det gule rev fra enten
Hirtshals eller hanstholm

--
Rene Hvid Pedersen
Alias "Benneweis"

Fra : Polle Jørgensen

Dato : 25-11-05 17:48

Hvis I vil på en tur hvor der stort set er garanti for torsk - så skal i
tage med en tur ud fra Thyborøn.

Kan klart anbefale www.emma-line.dk

Meget kompetent skipper

Hilsen
Polle

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-11-05 18:59

Polle Jørgensen wrote:

> Hvis I vil på en tur hvor der stort set er garanti for torsk - så skal i
> tage med en tur ud fra Thyborøn.

Ture på Nordsøen og det Gule Rev er desværre meget afhængige af vejret,
jeg har to gange forgæves taget helt til nordvestjylland, vejret var
begge gange så dårligt, at skipperen ikke ville sejle ud...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 19:39

> Ture på Nordsøen og det Gule Rev er desværre meget afhængige af vejret,
> jeg har to gange forgæves taget helt til nordvestjylland, vejret var
> begge gange så dårligt, at skipperen ikke ville sejle ud...

Helt enig Niels, Nordsøen og vejret er nogle lumske størrelser.
Dine oplevelser har ganske sikkert været før telefonens tid. Eller du har
knaldet
brandert ud aftenen før og glemte at ringe til skipper.
Jeg har dog hørt om skippere som stiller et ultimatum, "Jeg kan tåle søen,
kan i?" og
derved lokker folk afsted på ture som bliver et helvede.
Jeg har ikke selv oplevet det og tror det er en fiskehistorie fra folk som
lider af søsyge.

//D

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-11-05 23:21

David wrote:

> Helt enig Niels, Nordsøen og vejret er nogle lumske størrelser.
> Dine oplevelser har ganske sikkert været før telefonens tid. Eller du har
> knaldet brandert ud aftenen før og glemte at ringe til skipper.

Nix... det var før storebæltsbroen, og man kører ikke fra nordsjælland
til nordjylland på et par timer, og så er det altså temmelig praktisk, at
man har fået en hel nats søvn, inden man tager på det Gule Rev.

> Jeg har dog hørt om skippere som stiller et ultimatum, "Jeg kan tåle søen,
> kan i?" og derved lokker folk afsted på ture som bliver et helvede.

Jeg er heldigvis rimmelig søstærk, jeg har faktisk prøvet, hvor vi var
kørt helt til Tårs, hvorfra vi skulle en tur på Langelandsbæltet med en
mindre kutter, da vi kom derned blæste det en halv pelikan, men vi
overtalte skipperen til at sejle ud.

Og det blev en rigtig gyngetur, hvor skipperen et par gange måtte til
rælingen og ofre, og jeg kunne godt mærke, at jeg ikke skulle gå ned i
kahytten, men pyt vi fangede mange pænt store torsk.

> Jeg har ikke selv oplevet det og tror det er en fiskehistorie fra folk som
> lider af søsyge.

Jeg kender nogen der har prøvet, og de spiser konsekvent søsygetabletter
inden de tager ud på havet med lystfiskerskibe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Hald

Dato : 25-11-05 23:33

"David" <7181stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> derved lokker folk afsted på ture som bliver et helvede.
> Jeg har ikke selv oplevet det og tror det er en fiskehistorie fra folk som

Nu er det jo ikke alle, der tåler lige meget søgang,
men der er skippere (Uden at nævne navne), der sejler ud,
og de mere "ærlige" står tilbage og ryster på hovedet.
På disse ture er der ofte kun 5-8 ud af 15-18 mand,
der får fiskeri for pengene.
Men de er jo også noget sarte, som skipperen siger.

Nu skal det siges, at jeg kender flere fiskeskippere i Hanstholm.,
og de ringer alle afbud hvis turen aflyses.
Men det kan være svært, vejret kan skifte hurtigt.
Vi har oplevet, at blive ringet op 10 km. fra Hanstholm, og få at vide,
at turen er aflyst--, ærgerligt.
Og problemet bliver da ikke mindre, hvis man skal køre langt.
Så jeg kan godt forstå Niels' ærgrelse.

Mvh. KH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-11-05 00:32

Kent Hald wrote:

> Nu er det jo ikke alle, der tåler lige meget søgang,
> men der er skippere (Uden at nævne navne), der sejler ud,
> og de mere "ærlige" står tilbage og ryster på hovedet.

Man skal skelne imellem hårdt- og farligt vejr, jeg har ikke noget imod
hårdt vejr, men jeg kunne ikke drømme om at ta' ud på havet i farligt vejr...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-11-05 14:55

"David" <7181stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke selv oplevet det og tror det er en fiskehistorie fra
> folk som lider af søsyge.

Jeg har på egen krop oplevet en skipper, der fortalte, at hvis vi ville ud,
så skulle vi betale for turen i det øjeblik, kutteren sejlede forbi
havnemolerne. Hvis vi derefter fortrød, var det fuld pris. Vi tog turen og
bl.a. jeg var søsyg derude i to døgn. Ikke verdens sjoveste oplevelse i hele
verden. Jeg lå sammenkrøbet i min overlevelsesdragt oppe i spidsen i alle
timerne, der forekom længere end evigheden.

NB: Da vejret senere artede sig, fik vi verdens bedste fiskeri, hvor vi
fyldte kutteren med torsk, lange, lubbe, havkat og ikke mindst rekord-sej i
store mængder. Alle fiskekasser var fyldt til randen, og vi vadede rundt i
fisk, der flød overalt på dækket. Skipper solgte det hele på auktion, og vi
slap billigere mht. betaling for turen (vi havde booket kutteren i en hel
uge)...

Fra : Kent Hald

Dato : 27-11-05 21:06

> [...]
> verden. Jeg lå sammenkrøbet i min overlevelsesdragt oppe i spidsen i alle
> timerne, der forekom længere end evigheden.

Vi sejler kun ud , når vi er enige om, at vejret er OK.
Det må godt blæse en del med hård sø, men ikke mere end man kan stå roligt
og pilke.
Det er ingen fornøjelse, hvis alt flyver omkring i båden, og man skal klamre
sig fast med
den ene hånd og fiske med den anden..
Det skal være en fornøjelsestur, og de gange vi har måttet opgive og sejle
ind, er fordi
vejret er skiftet mens vi har været 2-3 timer eller mere til havs.
Når vi sejler ud, kan vi jo ikke garantere, at vejret holder.
Vi har stået på molen og set skippere sejle ud, når andre finder det klogt
at blive i land.
Når kutteren bliver væk mellem bølgerne lige uden for indsejlingen, er der
ikke havvejr.

KH

Fra : Frandsen

Dato : 28-11-05 12:41

> Skipper solgte det hele på auktion, og vi
> slap billigere mht. betaling for turen (vi havde booket kutteren i en hel
> uge)...

Var skipperen erhvervsfisker? Er det i virkeligheden ikke Jeres fangst? Er
det i det hele taget lovligt at omsætte de fisk?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-11-05 13:19

Frandsen wrote:

> Var skipperen erhvervsfisker? Er det i virkeligheden ikke Jeres fangst? Er
> det i det hele taget lovligt at omsætte de fisk?

Det mest normale er faktisk, at det er skibet som ejer fangsten, og jeg
vil antage, at det juridiske er på plads.

Og det er undtagelser fra den regel, at lystfiskerskibene på Øresund og
Lillebælt lader lystfiskerne beholde fangsten...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 28-11-05 17:15

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Og det er undtagelser fra den regel, at lystfiskerskibene på Øresund og
> Lillebælt lader lystfiskerne beholde fangsten...

Say what ?
Det har tidligere været normalt at skipper har omsat fiskene på ture til
'revet' - men den praksis er så vidt jeg er orienteret stoppet idet
fiskerit ikke er erhvervsfiskeri men lystfiskeri ... hvorfor fiskene
ikke må omsættes

- men min opfattelse kan selvfølgelig være forkert

Mvh
Søren

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-11-05 18:49

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> ikke må omsættes
>
> - men min opfattelse kan selvfølgelig være forkert

Det kan godt være, at den praksis er ændret, men det har tidlige været
sådan, at hvis bådens ejer er erhvervsfisker eller bierhvervsfisker, så
kan han fuldt lovligt sælge fangsten på en fiskeauktion.

Jeg har i mange år holdt ferie på Sejerø, og der har lært et par
erhvervsfiskere at kende, de sætter garn efter fladfisk og pirker efter
torsk i ventetiden, og de tager gerne et par lystfiskere med ud, den
eneste betingelse er, at fangsten tilhører båden, lystfiskeren får
naturligvis et par gode fisk til aftensmaden.

På en af disse ture fangede vi så mange torsk, at der slet ikke var plads
nok i lastrummet, hele dækket flød af et tykt lag torsk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Hald

Dato : 29-11-05 02:05

> [...]
>
> På en af disse ture fangede vi så mange torsk, at der slet ikke var plads
> nok i lastrummet, hele dækket flød af et tykt lag torsk...

Vi, mine sønner og jeg, har tit været med ude at hente krabbegarn,
vi kan jo udmærket stå og pirke medens skipper haler garn. når han er færdig
pirker han også lidt for fornøjelse og tidsfordriv, så vi får en tur ud af
det.
Og med de kvoter, der er i dag, har hans kvote som regel været fuld, det kan
den blive
på en dag. og så må han jo ikke lande dem.
Og så har vi fået alle torsk inclusiv dem skipper har fanget.
Vi er heldigvis glad for fisk, og spiser det mindst een gang om ugen..
Hvis der tit er så mange torsk som Niels beskriver fra den tur.,
er der nok kun et spørgsmål om tid, før den skippers kvote er brugt.
Med de skippere vi er ude med, får vi altid selv fiskene.
Men det er nok forskelligt fra sted til sted.

Hilsen KH

Fra : Frandsen

Dato : 29-11-05 10:10

> Det kan godt være, at den praksis er ændret, men det har tidlige været
> sådan, at hvis bådens ejer er erhvervsfisker eller bierhvervsfisker, så
> kan han fuldt lovligt sælge fangsten på en fiskeauktion.

Og det var netop også det jeg spurgte til. Hvad jeg kan forstå af denne
tråd, så har nogle skippere været (bi)erhvervsfiskere og andre har ikke.

I øvrigt har jeg været på Det Gule Rev fire gange nu, og det har aldrig
været på tale, at skipperen beholdte fangsten. Alle turene var med en klub,
hvor vi havde lejet hele båden.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-11-05 15:05

"Søren Nielsen" <sbn02@civil.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Det har tidligere været normalt at skipper har omsat fiskene på ture
> til 'revet'

Korrekt.

> - men den praksis er så vidt jeg er orienteret stoppet
> idet fiskerit ikke er erhvervsfiskeri men lystfiskeri ... hvorfor
> fiskene ikke må omsættes

Også korrekt.