Netværk til max 5 PC
Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 24-11-05 19:23

Et eksisterende netværk baseret på bredbåndsrouter og WIN home/prof XP
styresystem, driller efter at hoved PC nedbrud.

Har mest lyst til at slette alt og starte forfra, men kunne forinden godt
tænke mig lidt mere basisviden om den mest fornuftige opsætning.

Kan nogen henvise til lidt litteratur om emnet hvadenten det er på bogform
eller på nettet.

På forhånd tak
Jørn R

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-11-05 11:35

"Jørn Rasmussen" <joernras@vip.cybercity.dk> skrev

> [...]
> tænke mig lidt mere basisviden om den mest fornuftige opsætning.
> Kan nogen henvise til lidt litteratur om emnet hvadenten det er på bogform

Du bliver nødt til at fortælle, hvad du skal bruge dit netværk til, og hvad
du forventer af det..

Med mindre din "hoved pc" er en egentlig server, så burde den ikke have
nogen central rolle i et almindeligt lokalnetværk.

Claus

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 25-11-05 18:37

> "Jørn Rasmussen" <joernras@vip.cybercity.dk> skrev

> Du bliver nødt til at fortælle, hvad du skal bruge dit netværk til, og
> hvad du forventer af det..

Det skal bruges til et mindre produktionsvirksomhed, hvor der max vil være 2
kontor PC og 2 PC stående i produktionsområde. Derudover kan der på sigt
være tale om at der skal tilsluttes 2 fjern PC 10 - 30 km derfra, som skal
kunne logge ind på lokalnettet.

Arbejdsdata skal kun vedligeholdes et sted. De 1-2 PC'er der står i
produktionsområdet behøver ikke tilslutning til internettet.

/JR

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-05 19:44

Jørn Rasmussen <joernras@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>
> Arbejdsdata skal kun vedligeholdes et sted. De 1-2 PC'er der står i
> produktionsområdet behøver ikke tilslutning til internettet.

En switch med router og så ethernet-kabling til de forskellige maskiner,
herunder en fælles printer. Og adgang til internettet gennem routeren,
der naturligvis bør indeholde firewall.

Hvordan du kobler fjerne computere til lokalnettet gennem firewallen,
ved jeg ikke nærmere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-11-05 11:24

"Jørn Rasmussen" <joernras@vip.cybercity.dk> skrev

> Arbejdsdata skal kun vedligeholdes et sted. De 1-2 PC'er der står i
> produktionsområdet behøver ikke tilslutning til internettet.

Det er jo forholdsvis nemt at sætte op. Men har du overvejet at sætte en
netværksdisk op i stedet for en hel maskine?
Hvis formålet med en server kun er fælles fildeling, så er en netværksdisk
sikkert rigeligt. Dels bruger den ingen licenser og meget mindre strøm, og
dels er det meget mere simpelt at have med at gøre og således også mere
stabilt.

Claus

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-11-05 21:56

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> [...]
> der naturligvis bør indeholde firewall.
>
> Hvordan du kobler fjerne computere til lokalnettet gennem firewallen,

Der er nogle firewall/routere som tilbyder VPN løsninger også - find
to sådanne og sæt dem op (1 hvert sted). Det skulle give dig fuld
gennemsigtbarhed mellem de to LAN's.

Kai

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-05 05:24

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> wrote:

> Der er nogle firewall/routere som tilbyder VPN løsninger også - find
> to sådanne og sæt dem op (1 hvert sted). Det skulle give dig fuld
> gennemsigtbarhed mellem de to LAN's.

Jeg vil gætte på at der så skal bruges tre sådanne. Mon ikke at de
»fjerne« maskiner er maskiner der står privat, to forskellige steder?

--
Per Erik Rønne

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 26-11-05 08:45

> Jeg vil gætte på at der så skal bruges tre sådanne. Mon ikke at de
> »fjerne« maskiner er maskiner der står privat, to forskellige steder?

Jo det er rigtigt gættet

/JR

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 25-11-05 23:21

Tak for vejledningerne - men jeg behøver lidt mere basisviden på området for
at følge med (Routere og switches kender jeg dog til). Så henvisninger til
dette, er nok hvad jeg har mest brug for i øjeblikket.

/JR

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-05 09:01

> [...]

> at følge med (Routere og switches kender jeg dog til). Så henvisninger til
> dette, er nok hvad jeg har mest brug for i øjeblikket.

Nedenstående oversigt er fundet på:

http://officevpn.vestjyskcomputer.dk/

{synes dog kun at understøtte Windows?}

Gennem følgende googling:

http://www.google.com/search?client=safari&rls=da-dk&q=firewall+router+v
pn&ie=UTF-8&oe=UTF-8
--
Per Erik Rønne

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-11-05 10:23

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Nedenstående oversigt er fundet på:
>
> http://officevpn.vestjyskcomputer.dk/

Linksys RV082 er en mulig router/vpn til dit brug:

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?childpagename=US%2FLayout&packedargs=c%3DL_Product_C2%26cid%3D1118334819618&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper

Afsnit 3:
The Virtual Private Network (VPN) capability creates encrypted
"tunnels" through the Internet, allowing up to 50 remote office or
traveling users to securely connect into your office network from
off-site. Users connecting through a VPN tunnel are attached to your
company's network -- with secure access to files, e-mail, and your
intranet -- just as if they were in the building. You can also use
the VPN capability to allow users on your small office network to
securely connect out to a corporate network.

Der er utvivlsomt mange andre produkter som vil passe til dit brug.

Kai