Datoer i bogføring....
Fra : Carsten Thomsen

Dato : 24-11-05 16:34

Når man bogfører skal man jo skrive en bogføringsdato i selve
bogfrøingsprogrammet!

Faktura fra leverandører:
Er det datoen hvor man modtager bilaget, man bruger?
Er det datoen på fakturaen (dvs. leverandørens dato på faktura) man bruger?
Eller bruger man selve dags dato - hvor man sidder og indtaster bilagene?

Der er også¨mange bogholdere som sætter et "konteringsstempel" på bilaget!
Her er der en dato-rubrik hvor man kan skrive en dato:

Nårt man så stempler leverandørens faktura: Hvad skrivcer man så ?
Er det datoen hvor man modtager bilaget, man skriver i den rubrik ?
Er det datoen på fakturaen (dvs. leverandørens dato på faktura) man skriver
i den rubrik ?
Eller skriver man selve "dags dato" i denne rubrik (altså dato hvor man
sidder og indtaster bilagene?)

Endelig er der så nogle som ved siden af dette konteringsstempel OGSÅ
stempler med et stempel
hvor der står "BOGFØRT DATO"
Her har jeg set at bogholdere bruger dags dato...

Hm...... datoer er der nok af - men hvad er mest korrekt ?????????

Mange hilsner fra
Carsten
cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 26-11-05 21:10

Jeg har sakset lidt i din tekst:
Når man bogfører skal man jo skrive datoen hvor man modtager bilaget. Og
husker at tjekke betalingsdatoen!!

Der er også¨mange bogholdere som sætter et "konteringsstempel" på bilaget!
Her er der en dato-rubrik hvor man kan skriver datoen hvor man modtager
bilaget!

> Endelig er der så nogle som ved siden af dette konteringsstempel OGSÅ
> stempler med et stempel
> hvor der står "BOGFØRT DATO"
> Her har jeg set at bogholdere bruger dags dato...
Og der vil jeg mene at de fleste vil skrive den dag de rent faktisk får sig
snøvlet færdige til at bogføre skidtet.

Men bør bogføre straks man modtager et bilag. Men er du enkeltmandsfirma er
der jo ikke nogen der render og kigger. Det er værre hvis andre skal bruge
data fra regnskabet i tide og utide.

FOCs

Fra : Nico de Jong

Dato : 27-11-05 06:11

Freddy O. Christensen wrote:
> [...]
> der jo ikke nogen der render og kigger. Det er værre hvis andre skal bruge

Der er jo også problemet med moms.
Hvis man modtager en faktura med moms på f.eks. 3/1, skal man se efter
om fakturaen er udstedt i december, i hvilket tilfælde den bør bogføres
i december, da man ellers er så venlig at låne Skat momsbeløbet i en
periode.

Nic

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 27-11-05 18:36

Men hvilken dag skriver du ind i kollonen med datoer i kassekladden i dit
bogføringssystem...
Er det ikke fakturadato, som rent faktisk står på bilaget...?
(altså den dato, som leverandøren har skrevet på hans faktura?

Fra : alexbo

Dato : 27-11-05 10:41

"Carsten Thomsen" skrev

> Når man bogfører skal man jo skrive en bogføringsdato i selve
> bogfrøingsprogrammet!
En bogføringsdato er en bogføringsdato, altså den dag man bogfører, det kan
være flere mdr. efter fakturadato.

> Der er også¨mange bogholdere som sætter et "konteringsstempel" på bilaget!
> Her er der en dato-rubrik hvor man kan skrive en dato:
En konteringsdato er en konteringsdato, altså den dato man stempler på
fakturaen hvilken konto den skal på.

> Endelig er der så nogle som ved siden af dette konteringsstempel OGSÅ
> stempler med et stempel hvor der står "BOGFØRT DATO"
En bogføringsdato er en bogføringsdato, altså den dag man bogfører.

Meningen er at man kan se hvornår man har konteret og bogført, det har ikke
noget med faktura eller betalingsdato at gøre.
Der er selvfølgelig intet i vejen for at sidde i januar og bogføre for
december året før, det betyder ikke at beløbet bliver henregnet til januar.
Men bogføringsdatoen er selvfølgelig januar.

Man kan også selv skrive fakturaer i januar og tilbagedatere fakturadatoen
til december, men bogføringsdatoen er stadig januar.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 27-11-05 18:33

> En bogføringsdato er en bogføringsdato, altså den dag man bogfører, det
> kan være flere mdr. efter fakturadato.

Det vil være mest korrekt at skrive leverandør-fakturaens dato?
Altså den dag mabn faktisk har pådraget sig gælden!

I bogøfringsprogrammet vil den så komme med i den korrekte periode...
(Mange firmaer laver perioderegnskaber)

> [...]
> januar.
> Men bogføringsdatoen er selvfølgelig januar.

Den dato man skriver i bogføringsdato-kollonen i kassekladden... Det er vel
også den dato (og periode) hvor udgiften bliver henregnet.
Det er ikke datoen, hvor man rent faktisk sidder og bogfører!