Skat - A-skat eller B-skat
Fra : Primdal

Dato : 24-11-05 12:35

Hej NG

Jeg har et nystartet personlig eget firma. Og nu har jeg jo så lige
fået mit skattekort, og der kan jeg se at jeg ikke har noget Fradrag
til næste år, på min A-Kort. Det kunne jeg jo så gætte mig til at
det nok var pga at jeg have startet firma og sådan. Men så vil jeg
hører er det egentlig ikke muligt at alt hvad der hedder Skat i
firmaet kommer til at gå over mit B-kort. Da jeg nemlig stadig har
arbejde ved siden af ?

Håber I forstår mit spørgsmål, og jeg kunne jo lige så godt skrive
til SKAT, jeg synes at man får lidt hurtigere her inde !

På forhånd tak

Fra : Holst

Dato : 24-11-05 13:05

Primdal wrote:

> [...]
>
> Håber I forstår mit spørgsmål, og jeg kunne jo lige så godt skrive
> til SKAT, jeg synes at man får lidt hurtigere her inde !

Sædvanligvis lader de vist dit fradrag figurere der, hvor du har den
største indtægt.

Men ring og tal med dem. På den måde får du det hurtigste svar -
samtidig får du også et svar, som meget vel kan være mere rigtigt end
svaret i denne gruppe. De vil så måske endog samtidig kunne ændre det
for dig.

Fra : KNT

Dato : 24-11-05 13:45

"Primdal" <kprimdal@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej NG

Håber I forstår mit spørgsmål, og jeg kunne jo lige så godt skrive
til SKAT, jeg synes at man får lidt hurtigere her inde !

Og svaret sikkert derefter!!

Knud

Fra : GiWeo

Dato : 24-11-05 13:54

Hejsa

> [...]
>
>Håber I forstår mit spørgsmål, og jeg kunne jo lige så godt skrive
>til SKAT, jeg synes at man får lidt hurtigere her inde !

fordi de mener din personlige virksomhed er dit hovederhverv..

Du kan ændre det ved at sætter "overskud af egen virksomhed" til 0,-
Men så skal du menuelt huske at indbetale b-skat og AM-bidrag, hvis du
da ikke vil have et smæk til næste år !

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssidenREMOVE.dk

Fra : Holst

Dato : 24-11-05 14:51

GiWeo wrote:

> [...]
>
> Du kan ændre det ved at sætter "overskud af egen virksomhed" til 0,-
> Men så skal du menuelt huske at indbetale b-skat og AM-bidrag, hvis du

Det er de meget lidt glade for at gøre, var i hvert fald min erfaring.
Jeg forsøgte netop at gøre det sådan de første par år, jeg var registreret.

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-11-05 16:50

Holst wrote:

> Det er de meget lidt glade for at gøre, var i hvert fald min erfaring.
> Jeg forsøgte netop at gøre det sådan de første par år, jeg var registreret.

Hmm, jeg gjorde det i 2004 og sørme også i 2005, uden problemer.

Dog skal man så lige være opmærksom på at der kommer en heftig regning
fra SKAT.
Men det er heller ikke noget problem når man ikke har brugt pengene
inden.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Holst

Dato : 24-11-05 17:17

Anders Christensen wrote:

> [...]
> fra SKAT.
> Men det er heller ikke noget problem når man ikke har brugt pengene

Ja, den skal man huske på.

I mit tilfælde skyldtes det dog, at mine indtægter ville variere endog
ganske meget. Det var arbejde ved siden af studiet, hvilket betød, at
jeg måske i nogle måneder reelt kun tjente penge svarende til 1.000 kr.
i skat den måned og andre måneder 20.000 kr. skat (alt fradrag gik til
SU'en).

Og forskudsregistrerede jeg et årsbeløb, hvilket jeg godt kunne estimere
nogenlunde korrekt, så ville de partout opkræve 5.000 kr. om måneden i
ti måneder. Og taget i betragtning, at jeg nok tjente under 5.000 kr i
snit om måneden fra januar til maj, så var det jo rimelig ufedt at
skulle betale 5.000 kr. i skat alle disse måneder. Januar var jo
eksamensmåned, så der tjente jeg nærmest intet. Februar til maj var lidt
bedre, men her skulle studiet jo stadig passe. Juni var igen
eksamensmåned med få indtægter. Og så kom de to gode måneder, som jeg jo
kunne leve stort af resten af året. Men sådan tager skattevæsenet ikke
højde for, når man forskudsregistrer overskud af firma.

Så jeg fik med møje og besvær en aftale om, at jeg forskudsregistrerede
0 kr., og så sørgede jeg selv for løbende indbetaling efter behov på
nogle blanke girokort. Så havde jeg en måned haft en overskud på 4.000
kr., så skrev jeg et girokort på 2.000 kr. og betalte det.

Ovenstående tal er grebet ud af luften. Husker dem ikke, for det er ti
år siden.

Fra : GiWeo

Dato : 24-11-05 18:23

Hejsa

>Dog skal man så lige være opmærksom på at der kommer en heftig regning
>fra SKAT.
>Men det er heller ikke noget problem når man ikke har brugt pengene
>inden.

Ikke hvis man laver frivillig indbetaling af B-skat løbende !

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-11-05 20:10

GiWeo wrote:
> Hejsa

> Ikke hvis man laver frivillig indbetaling af B-skat løbende !

Så er det jo stadigvæk ikke et problem

Jeg har bare valgt at vente og så betale det hele samlet på en gang,
skal alligevel ikke bruge pengene lige nu.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : GiWeo

Dato : 24-11-05 18:23

hejsa

>Det er de meget lidt glade for at gøre, var i hvert fald min erfaring.
>Jeg forsøgte netop at gøre det sådan de første par år, jeg var registreret.

Men den eneste mulighed

Fra : Primdal

Dato : 24-11-05 13:53

Haha ja ok, jeg har vist forstået :)

Fra : Primdal

Dato : 24-11-05 13:57

Nå den sidste besked var lige før jeg så det Lars skrev.

Lars:
Nu når du har været så venlig at svare så har jeg lige et
opfølgende spørgsmål. Kan man ikke bare hver år sætte sin
"overskud af egen virksomhed" og så bare betale det efterfølgende
næste år via af sin udvidet selvangivelse ?

Altså bare ind til at man virkerlig begynder at få noget overskud ?