URL til fil med danske tegn
Fra : Anders K. Olsen

Dato : 24-11-05 11:04

Hej gruppe

Jeg har en filserver med et antal dokumenter. Nogle af disse dokumenter har
danske tegn i filnavnet og/eller stien.

Jeg er nu ved at lave et par hjemmesider, som bla. skal indeholde links til
nogle af disse filer. Jeg vil gerne lave en løsning som virker i både MSIE
og Firefox.

Jeg har lidt svært ved at få konverteret filnavnene, så begge browsere kan
finde ud af at åbne filerne.

Jeg har f.eks. filen:

"G:\My Documents\Anders Kåre Olsen.txt"

Hvis jeg bare bruger dette navn som URL, så lader det til at MSIE automatisk
konverterer det til:

"file:///G:/My%20Documents/Anders%20K%E5re%20Olsen.txt"

Dette filnavn kan både MSIE og Firefox læse. Desværre vil Firefox ikke
automatisk konvertere filnavnet.

Jeg har så prøvet at bruge UrlPathEncode til at foretage konverteringen.
Denne metode giver flg. resultat (på den sidste del af stien):

/My%20Documents/Anders%20K%c3%a5re%20Olsen.txt

Desværre kan hverken MSIE eller FireFox lide at 'å' bliver konverteret til
%c3%a5.

Jeg har så prøvet at nøjes med at ændre '\' til '/' og ' ' til '%20', men
beholde de danske bogstaver. Dvs. flg. link:

file:///G:/My%20Documents/Anders%20Kåre%20Olsen.txt

Det kan har MSIE ikke problemer med, og hvis jeg kopierer denne streng ind i
adresselinjen i Firefox, kan den også fint åbne dokumentet, men den er ikke
så glad for det som et link. Hvis jeg klikker på linket med højremuseknap i
Firefox, vælger at kopiere linket, og derefter paste det ind i
adresselinjen, så har Firefox automatisk konverteret 'å' til 'C3%A5', og
derfor kan den sikkert ikke åbne dokumentet.

Så det jeg prøver at spørge om, er hvordan får jeg lettest konverteret 'å'
til %E5, og ikke %c3%a5? Kan det være noget med unicode?

Venlig hilsen

Anders Kåre Olsen