Trykkluft som kjøling?
Fra : Harald Mossige

Dato : 24-11-05 02:41

For mange år siden så jeg en demooppstilling der trykkluft ble brukt som
kjøling. Det var en liten svart boks med trykkluft inn, en varmluftslange
ut, og en kaldluftslange ut.

Jeg tenker å bruke en PC-vifte og pappsløyd. Jeg ønsker kjøling til
potetbingen. Det er nok med 2-4 grader kjøling.

Ønsker skisse med forklaring.

HM

Fra : John Larsson

Dato : 24-11-05 08:47

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> writes:
>For mange år siden så jeg en demooppstilling der trykkluft ble brukt som
>kjøling. Det var en liten svart boks med trykkluft inn, en varmluftslange
>ut, og en kaldluftslange ut.

Jeg forstår ikke helt den opstilling Harald. Hvis køleeffekten kun stammer
fra fra komprimeret luft der udvider sig, hvad skulle alle de slanger til
for og hvor kom varmluften fra?

John

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-11-05 10:30

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote in message

> Jeg forstår ikke helt den opstilling Harald. Hvis køleeffekten kun stammer
> fra fra komprimeret luft der udvider sig, hvad skulle alle de slanger til
> for og hvor kom varmluften fra?

Akkuratt det er problemet. En ller annen konstruksjon på innsiden fungerte
som god kjøling, md tilsvarende ppvarming av overskddslufte.

HM

Fra : John Larsson

Dato : 24-11-05 16:42

> [...]
>
>Akkuratt det er problemet. En ller annen konstruksjon på innsiden fungerte
>som god kjøling, md tilsvarende ppvarming av overskddslufte.

Ja men hvis det er udelukket at boksen rummede en decideret kompressor,
kan jeg ikke forstå hvorfra varmluften kom. Jeg er ikke hydrodynamiker
nok, men jeg kan tænke mig at man kunne lave en trykuftsdrevet "solid
state" komressor uden bevægelige dele, men det ville foravse mig hvis med
en sådan kunne opnå en acceptabel virkningsgrad!

John

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-11-05 16:00

> [...]
> state" komressor uden bevægelige dele, men det ville foravse mig hvis med
> en sådan kunne opnå en acceptabel virkningsgrad!

Eg har fått mer opplysninger.
Enheten var resultatet av et forskingsprosjekt ved Rogaland
distriktshøyskole, 1970-72, nu Stavanger universitet.

Der var ingen bevegelige deler, der var bare noen kammer (ikke slike som vi
grer kåret med ) innvendig, og det var utformingen av dem som gjore
effekten.

HM

Fra : TA

Dato : 24-11-05 17:01

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message
> [...]
>
> Jeg tenker å bruke en PC-vifte og pappsløyd. Jeg ønsker kjøling til
> potetbingen. Det er nok med 2-4 grader kjøling.

Det kunne godt lyde som om, der var tale om en 'vortex tube'. Se fx mere her
<http://www.exair.com/vortextube/vt_theory.htm> eller prøv at Google.

--
TA

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-11-05 22:40

"TA" <not@active.invalid> wrote in message

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message

> Det kunne godt lyde som om, der var tale om en 'vortex tube'. Se fx mere
> [...]

Takker for linken
Det er imidlertid klart at det er mer en pappsløyd å bygge en slik.

HM