Da visualiseringen blev født
Fra : Bo Warming

Dato : 23-11-05 05:43

Da visualiseringen blev født

Jeg forestiller mig at stenaldermennesket levede fra hånden og til
munden, i samme grad som andre aber - der dog investerer langsigtet i
at sikre sig godt territorie ved at bekrige artsfæller/nabostammer.

At vore forfædre og ikke bavianer, makaker, mandriller, lemurer
omsatte lang barndom til længere barndom dvs blev civiliserede, skete
via held/tilfældighed, fordi vore forfædre havde udviklet evne til at
gå på to ben og overlevede ved i savannens høje græs at stå på tæerne
og se langt, og havde fået anatomi til overhåndskast med sten og
forfinede dette så basebal-pitcher præcision og hårdhed udslettede
nabostammer. Og våbnenes flugt skabte tankens flugt, for den dygtige
kriger skal visualisere mangt og meget ved planlægning af
bagholdsangreb/slag: høj placering, dækning, depoter, stendynger
medbragt i bæreskind, antal store kampesten og små skærver osv. Den
højtudviklede forestillingsevne var vor dyrearts superopfindelse over
alle, og fantasi, abstraktion, sprog, ild, hjul osv var spinnoffs.

En særlig afgørende "mark af udfordringer" var social intelligens,
hvor kvinder var krigernes læremestre: del og herskpolitik, intriger,
bedrag der ikke gennemskues.

Kan man lokke de underordnede til at være hooked på
medicinmand-ypperstepræst-drømmeindustri (opiumForFolket)har man ingen
fjender indadtil, og kan trygt bekæmpe nabolande, plyndre og erobre og
slavegøre og sterilisere.

Dagdrømmeri og selvbedrag har rod i forestillingsevne, der blir til
håb, der blir til eskapisme/religion/fiktion og ungdomsoprørets
selvdestruktive "al magt til fantasien".

Bedre trivsel opnås, når vi har praktisk og opfinderarbejde og glædes
af virkelige resultater, men foran de små skærme i de små hjem, er
forestillingernes selvsving sat i system.

" Fantasi er vigtigere end viden. Albert Einstein

" For fantasien er der ingen rækkefølge. Johannes V.
Jensen1873-1950

" Fremtiden har ventet længe nok. Hvis vi ikke tager hånd om
den, vil andre hænder gøre det. Adlai Stevenson

" Hvad fremtiden angår, er din opgave ikke at forudse, men at
gøre den mulig. Antoine de Saint-Exupéry

" Intet stort arbejde er nogensinde blevet skabt uden en
lang, vedholdende og grublende overvejelse. Walter Bagehot

" Man indbilder sig, at fantaster ikke gør nogen skade, men
deri tager man fejl; de gør stor skade. Selv de tilsyneladende mest
harmløse utopier øver en skadelig indflydelse, fordi de giver
mennesker afsmag for virkeligheden. Anatole France

"En Phantast udvikler sig gjennem Phantasier, ligesom andre Mennesker
gjennem Handlinger og Begivenheder. Hans Egede Schack

"Men forestillingen om overmennesket skifter.Nietzsche

Kvinden er ren vilje, manden er også forestilling Schopenhauer

Vi hugger verdens endeløse kontinuum op i overkommelige småbidder, vi
kan fordømme , lad os ikke forestille os at den meny, vi forbereder
for os selv, er den eneste eller den mest velsmagende. Men
videnskabenes hybris insisterer, at det er godt nok. Nietzsche

Orgasmen har erstattet korset som fokus for længsel og
forestillingen om opfyldelse. Malcolm Muggeridge

Kvinder tiltrækkes altid af magt. Jeg kan ikke
forestille mig en så blodig sejrherre, at de fleste kvinder ikke
villigt vil ligge med ham for at få børn, der bliver akkurat lige så
grum som faderen. Gore Vidal

Evnen til at opføre sig fornuftigt uden fornuft, kaldes instinkt.
Holger Poulsen

Instinkt betegner en hensigtsmæssig handling, under hvilken vi
ingen nøje forestilling har om hensigten. Nicolai Hartmann

Der tales om masker, forestillelse og kunstlethed, og det er alt
sammen mangen god diskussion værd; med lad os så erkende, at sjælene
lige så lidt som legemerne er skikkede til at gå nøgne om. Nis
Petersen

Fra : kjaer

Dato : 23-11-05 22:12

> [...]
> i samme grad som andre aber - der dog investerer langsigtet i at sikre sig
> godt territorie ved at bekrige artsfæller/nabostammer.

Stenaldermannesket havde sans for kunst, hvilket vidner om bevist tankegang,
og altså langt forbi abestadiet. Hvor gamle er de hulemalerier man har hørt
om?

Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-05 01:58

"kjaer" <nej@tak.put> wrote in message

> Stenaldermannesket havde sans for kunst, hvilket vidner om bevist
> tankegang, og altså langt forbi abestadiet. Hvor gamle er de
> hulemalerier man har hørt om?

Chimpanser har sans for kunst. Elefanter ligeså.
At få et hulemaleri af en løbende urokse til at ligne lidt, kalder jeg
ikke civilisation.
"Bevidst tankegang" har måske rotter og hunde helt som mennesker - who
knows?
De har færre bolde i luften og færre brikker at flytte med, men det er
gradsforskelle

Mht vor opreklamerede bevidsthed

"The noblest work of God? Man. Who found it out? Man. . Mark Twain