Hvis SQL'en ikke kan eksekveres
Fra : Henrik Jensen

Dato : 23-11-05 00:06

Hejsa,
jeg kunne godt tænke mig et asp/vbscript kodeeksempel der matcher dette:

SQL = "INSERT INTO table (id, navn, adresse) "&_
VALUES (1000, 'henrik', 'gadevej 7')"

if ( myConnection.execute SQL = success ) then
' gå videre med scriptet
else
response.write("Kunne ikke indsætte i databasen")
end if

Altså hvordan ved jeg om det rent faktisk lykkes at lave det ønskede
INSERT (vel vidende at linje 4 i eksemplet ikke vil gå godt) ?

Håber nogen kan hjælpe :)

Mvh
Henrik

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-11-05 00:50

On Wed, 23 Nov 2005 00:06:06 +0100, Henrik Jensen
<henrik.jensen@netwerk.dk> wrote:

> [...]
>
>Altså hvordan ved jeg om det rent faktisk lykkes at lave det ønskede
>INSERT (vel vidende at linje 4 i eksemplet ikke vil gå godt) ?

Normalt vil du få en fejl. Derfor skal du sætte den til at springe
over fejl og så "fange" fejlen i stedet - noget i retning af:

strSql = "INSERT ..."

On Error Resume Next 'Slår fejl fra
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn..Execute(strSql)
If objConn.Errors.Count > 0 Then
   ' fejl
Else
' ikke fejl
End If
On Error Goto 0 'Slår fejl til igen

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Henrik Jensen

Dato : 23-11-05 01:36

> On Error Resume Next 'Slår fejl fra
> Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
> [...]

okay - var det virkelig så enkelt :)

Fandt ud af at man oven i købet trække selve fejlbeskeden ud af den
også: http://www.codefixer.com/tutorials/errorhandling.asp

takker!

/henrik