[MySqQL] Problem med JOIN
Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 23-11-05 00:09

Jeg har to tabeller som skal joines:

Alt fra tabel 1 skal med
Tabel 2 skal summeres efter forskellige kritetier (select id, sum(a), sum(b)
from tab2 where dato = '' group by id)

tabel 1 indeholder måske 125 poster og den summerede tabel 2 måske 10 -
hvilket betyder at nogle poster i den endelige tabel vil havde en sum på 0.

select t1.id, t1.navn, sum(t2.a) as 'a', sum(t2.b) as 'b', from tabel1 as t1
inner join tabel2 as t2 on t1.id = t2.id where t2.dato >= '2004-01-01' and
t2.dato <= '2004-12-31' group by t2.id
Dette giver kun de summerede poster fra tabel 2 og de tilhørende navne fra
tabel 1. Jeg har prøver 'inner join', 'left join' og 'right join', men det
giver ikke det rigtige resultat.

Hvordan joines disse to tabeller så man er sikker på at alt i tabel 1 er
med??

Mvh
Poul Erik

Fra : Michael Zedeler

Dato : 23-11-05 01:52

P.E. Nikolajsen wrote:
> Jeg har to tabeller som skal joines:
>
> [klip]
>
> Hvordan joines disse to tabeller så man er sikker på at alt i tabel 1 er
> med??

Skriv et eksempel på indholdet i de to tabeller, havd du får af resultat
nu og hvad du gerne vil have som resultat. Det er nemmere at forholde
sig til.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 23-11-05 08:42

OK
Tabel 1
id navn
1 aaaaaaaaaaaa
2 bbbbbbbbbbb
3 cccccccccccc
4 ddddddddddd
5 eeeeeeeeeeee

Tabel 2
id a b
1 10 15
1 11 15
1 12 15
2 14 10
2 20 20
5 11 11
5 20 15

Resultat
id navn sum(a) sum(b)
1 aaaaaaaaaaaa 33 45
2 bbbbbbbbbbb 34 30
3 cccccccccccc 0 0
4 ddddddddddd 0 0
5 eeeeeeeeeeee 31 26

Hvordan skal sql-sætningen se ud for at opnå dette?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 23-11-05 09:10

P.E. Nikolajsen wrote:

> [...]
> 1 10 15
> 1 11 15
> 1 12 15
> 2 14 10
> 2 20 20
> 5 11 11
> 5 20 15
>
> Resultat
> id navn sum(a) sum(b)
> 1 aaaaaaaaaaaa 33 45
> 2 bbbbbbbbbbb 34 30
> 3 cccccccccccc 0 0
> 4 ddddddddddd 0 0
> 5 eeeeeeeeeeee 31 26
>
> Hvordan skal sql-sætningen se ud for at opnå dette?

SELECT navn, SUM(a), SUM(b)
FROM tabel1, tabel2
WHERE tabel1.id = tabel2.id
GROUP BY navn

Og så lavede du en fejl, da du svarede på mit indlæg. Læs denne her:

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 23-11-05 09:45

> SELECT navn, SUM(a), SUM(b)
> FROM tabel1, tabel2
> WHERE tabel1.id = tabel2.id
> GROUP BY navn

Nix, den virker ikke. Den medtager kun de poster hvor sum a eller b ikke er
0. Ikke alle poster i tabel 1 (altså post 3 og 4 er udeladt i resultatet)

Mvh
PE

Fra : Michael Zedeler

Dato : 23-11-05 09:55

P.E. Nikolajsen wrote:

> Nix, den virker ikke. Den medtager kun de poster hvor sum a eller b ikke er
> 0. Ikke alle poster i tabel 1 (altså post 3 og 4 er udeladt i resultatet)

Ups. Så har du brug for et venstre join:

SELECT navn, SUM(a), SUM(b)
FROM tabel1, tabel2
WHERE tabel1.id += tabel2.id
GROUP BY navn

(Det kan godt være at "+=" ovenfor skal skiftes ud med "=+".)

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 23-11-05 10:23

> (Det kan godt være at "+=" ovenfor skal skiftes ud med "=+".)

+= giver en syntaks fejl. Det gør =+ ikke. Men resultatet er det samme.

Mvh
PE

Fra : Michael Zedeler

Dato : 23-11-05 10:33

P.E. Nikolajsen wrote:

> += giver en syntaks fejl. Det gør =+ ikke. Men resultatet er det samme.

Så skal du bytte rundt på tabel1 og tabel2. Hvis der stod tabel1 +=
tabel2, skal der stå tabel2 =+ tabel1.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-11-05 09:56

P.E. Nikolajsen wrote:

> [...]

Jeg har desværre ikke haft tid til at teste det, men left outer join
burde afair medtage alle poster fra tabel1. Derfor:

SELECT navn, SUM(a), SUM(b)
FROM tabel1
LEFT OUTER JOIN tabel2 ON tabel1.id = tabel2.id

--
Peter
fornavn@efternavn.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 23-11-05 10:15

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
>
> SELECT navn, SUM(a), SUM(b)
> FROM tabel1
> LEFT OUTER JOIN tabel2 ON tabel1.id = tabel2.id

Det er det samme som jeg skrev, blot med en anden syntaks. Man kan også
skrive

SELECT navn, SUM(a), SUM(b)
FROM tabel1 NATURAL LEFT JOIN tabel2
GROUP BY navn

Så benytter den lighed imellem attributter med samme navn i begge
tabeller. Det står alt sammen her:

http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/join.html

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 23-11-05 10:36

Det skrev jeg på da jeg prøvede det.

PE

Fra : Michael Zedeler

Dato : 23-11-05 10:37

P.E. Nikolajsen wrote:
> Det skrev jeg på da jeg prøvede det.

Hvad svarer du på?

Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 23-11-05 11:31

GROUP BY navn

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-11-05 20:05

Michael Zedeler wrote:

> Det er det samme som jeg skrev, blot med en anden syntaks. Man kan også
> skrive

Jep det ved jeg. Jeg så dog først dit indlæg efter at have postet mit
eget. Desuden foretrækker den mere eksplicitte syntax jeg foreslog ;)

--
Peter
fornavn@efternavn.dk

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 23-11-05 10:27

> SELECT navn, SUM(a), SUM(b)
> FROM tabel1
> LEFT OUTER JOIN tabel2 ON tabel1.id = tabel2.id

Dette sætning giver intet resultat - kun en svømmende delfin og en kop kaffe
der bliver kold!
andre kombination af join giver kvikke svar - 26 rows på 0,0168s

Mvh
PE

Fra : michael@zedeler.dk

Dato : 23-11-05 14:14

Jeg vil gerne hjælpe dig, men det er ekstremt besværligt overhovedet
at kommunikere med dig, da du ikke overholder reglerne for citatteknik.

Så jeg håber at du har løst problemet på egen hånd. Jeg ved i
hvert fald ikke hvad det er, du spørger om.

Mvh. Michael.