Afbrænding og luft / ilt ?
Fra :    ab©

Dato : 22-11-05 23:32

Mon nogen ved, hvor meget luft der skal til at forbrænde f.eks. 1 m3
(bøge)brænde ?

ab (-c:)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-11-05 02:27

ab© wrote:
> Mon nogen ved, hvor meget luft der skal til at forbrænde f.eks. 1 m3
> (bøge)brænde ?

Med eller uden vand-indhold? Mener jeg har nogle formler et sted...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Brian Lund

Dato : 23-11-05 03:02

> Med eller uden vand-indhold? Mener jeg har nogle formler et sted...

Det er vel egentligt ligegyldigt medmindre vandet får træet til at fylde
mere/mindre!
(Som det sikkert gør en smule)

Brian

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 23-11-05 11:39

"   ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> writes:

> Mon nogen ved, hvor meget luft der skal til at forbrænde f.eks. 1 m3
> (bøge)brænde ?

Det kan man ikke sige noget om. 1 m3 er ikke veldefineret. Er det 1
rummeter, 1 skovrummeter, 1 kasserummeter, 1 kubikmeter?

Sammensætning af en given træsort er ikke entydig men kan variere.
Densiteten afhænger af vandindholdet.

Hvor meget luftoverskud skal der til? Hvilken type forbrænding er det?

Men...

For bøg er sammensætningen ifølge Domalski et al. Thermodynamic Data
for Biomass Materials and Waste compunds består på massebasis tør bøg
af:
C 49.06%
H 6.11%
N 0.09%
Aske 0.57%
Resten bliver så O.
http://www.woodgas.com/proximat.htm giver noget andet.

Uden nærmere angivelse af vandindhold (nok ca. 10%) angives densiteten
til 0.75 g/cm3.

Dansk Skovforening
http://www.skovforeningen.dk/braende/Braende_egenskaber.asp siger
noget andet.

Med antagelse af fastmassetal på 0,7 for kubikmeteren og 750 kg/m3 og
20% vand findes at der er:
206 kg C
26 kg H
186 kg O
i 1m3.

Der skal bruges 549+208-186 kg O2 for støkiometrisk forbrænding af 1m3.
Det giver 18 kmol O2 eller 85 nm3 luft.

Hvis jeg regner rigtigt...

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-11-05 15:01

Brian Elmegaard fortalte:

> [...]
>
> Der skal bruges 549+208-186 kg O2 for støkiometrisk forbrænding af
> 1m3. Det giver 18 kmol O2 eller 85 nm3 luft.

Det sidste ser lidt mærkeligt ud. 18 kmol bliver 18k * 24 liter = 432 m³

Mvh
Martin
--
Docendo discimus

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 23-11-05 15:25

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Det sidste ser lidt mærkeligt ud. 18 kmol bliver 18k * 24 liter = 432 m³

Rigtigt.
Og det skal så divideres med 0,21 for at få luftmængden til 2057 m³.