hvor f.... starter man ?
Fra : JytteJ

Dato : 22-11-05 21:54

Jeg vil gerne finde ud af hvem min bedstemors far var. J
eg har hendes navn, sogn, har fundet herred, fødeår osv. men hvis jeg slår
op i www. ddd.dda.dk kommer der ikke noget ud af det.

Hun er født i 1898.

Hvilket arkiv viser hendes forældre ?

Tak for hjælpen og
venlig hilsen
Jytte

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 23-11-05 00:35

Tjaeee det kommer jo an på hvor i landet hun er født??? kan du ikke oplyse
os om det, så kan vi bedre hjælpe dig. Med så "nyt" et årstal må du nok selv
hen på arkivet, for det kan du ikke finde på nettet nogensteder.
Men fortæl os nu liiige hvor i landet vi befinder os!
Mange venlige hilsener Jytte Frank Dekov

Fra : JytteJ

Dato : 23-11-05 10:58

"Jytte Frank Dekov" <jytte.dekov@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men fortæl os nu liiige hvor i landet vi befinder os!
> Mange venlige hilsener Jytte Frank Dekov

Nåe ja. Bedstemor er født på sjælland. Efter at have tænkt mig lidt om er
jeg nået frem til at jeg nok skal en tur til sjælland for at finde en
kirkebog.
Men der er et hav af arkiver på nettet, så jeg synes det virker
uoverskueligt, hvor man skal starte.

VH.
JytteJ

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 23-11-05 16:05

> [...]
> kirkebog.
> Men der er et hav af arkiver på nettet, så jeg synes det virker

Når du har navnet på sognet og datoen, så er det "blot" at opsøge
Landsarkivet i København (Jagtvej), hvor du vil kunne se hvad der
indført i kirkebogen om din bedstemor.
Børge

Fra : Hugh Watkins

Dato : 23-11-05 19:50

JytteJ wrote:
> [...]
> kirkebog.
> Men der er et hav af arkiver på nettet, så jeg synes det virker

if you post all the details
soemeone may do a look up and tell you were it was found

AND
start with your LOKAL ARKIV where you live to find an experienced
researcher who will gfuide you

Hugh W

Hugh W

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 23-11-05 03:43

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Hun er født i 1898.
>
> Hvilket arkiv viser hendes forældre ?

Det kommer sandelig an på hvor hun levede )

Men vi lever desværre stadig med 1892-grænsen, der er året op til hvor SA
filmede og lavede kataloger til kirkebøgerne. Ganske vist er der sporadisk
kommet en del til efter den tid, men meget skal endnu slås op på arkivet og
det varer sikkert adskillige år, før alle "nyere" data er tilgængeligt på
nettet.

Det er dog ikke særligt besværligt at finde personer på den aktuelle tid,
hvor der findes mange folketællinger. Det bliver værre når du når tilbage
til 1801-34, hvor det kan være sværere at linke gennerationerne hvis de
flytter meget rundt.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : HMH

Dato : 23-11-05 11:13

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> wrote in message
> Jeg vil gerne finde ud af hvem min bedstemors far var. J
> eg har hendes navn, sogn, har fundet herred, fødeår osv. men hvis jeg slår
> [...]

Du skal have fat i kirkebogen for det sogn, hun er født i.

Det er ikke sikkert, du kan finde den på nettet - så må du på arkivet.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 23-11-05 16:32

JytteJ wrote:
> Jeg vil gerne finde ud af hvem min bedstemors far var.
> venlig hilsen
> Jytte
**************
Rolig nu!
Selv om din oldefar er fra Sjælland, er der her på nettet temmelig meget
hjælp.

Spørg her om nogen vil gøre et opslag for gode ord, eller måske endnu
bedre her: http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php

Selv bor jeg i Korsør og kan hjælpe med opslag alt efter tid, og andre
kunne du jo nemt have fælles aner med, så bare spyt ud.

Som du sikkert har set så står der på DDD 's side at langtfra alt er
indtastet, så måske er det en idé at melde sig under fanerne?

En mulighed er http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php

Se også http://danpa.dda.dk/

Hen ad vejen vil du måske kunne bruge denne: http://industri.natmus.dk/

Og denne: http://www.dis-danmark.dk/linker/

Har du præster i slægrten kan du måske være heldig her:
http://web.telia.com/~u49821926/ den er dog langt fra færdig, men så
ligger den på biblioteket.

Når du kommer så langt så kan du spare meget tid her:
http://www.arkivalieronline.dk/ selv om man på AO ikke ligefrem
forhaster sig, endsige gider høre på folk . . . .

Har du slægtninge der har forladt denne jord for nyelig så:
http://www.statstidende.dk/

Er du runden af den danske muld så her: http://www.vortsognshistorie.dk/

Kommer slægten fra Århus så her : http://www.folketimidten.dk/index.cgi

Billedbaser er der flere af, se også denne:
http://db.kb.dk/PortraetReg/portraetReg.jsp?Sprog=dk

Er det i Helsingør du søger, så: (I ubeskedenhed)
http://home6.inet.tele.dk/flemclar/

Dit bibliotek vil vejlede dig til bøger man bliver klogere på området af
.. .

Og sådan kunne vi blive ved, kom bare an . . . .
Knæk og bræk.
Flemming Svendsen, udi Korsør

Fra : karenD

Dato : 26-11-05 14:21

Hej Flemming.
Det var en forrygende række links, som også jeg kunne bruge, selv om jeg
vælger at se mig selv som mere rutineret.
Godt gået.
Venlig hilsen KarenD

http://www.kandu.dk/