Koordinater - Fra krak.dk/dgs.dk til map24~
Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 22-11-05 20:16

Hejsa,

De koordinater de oppererer med på krak og dgs er så vidt jeg ved i
meter-angivelse. Det vil sige at en X1 med 239231000 og X2 med 239232500
giver en afstandsforskel på 1500 meter hvis Y1 og Y2 er lig med hinanden.

Hvordan konverterer/omregner jeg dette system til det som map24.dk/com
bruger? Jeg håber det er noget der kan lade sig gøre via simple
programmering (PHP), da det gerne skulle kunne lade sig gøre online.

Der står følgende i deres manual:
"Alternatively (better) a location can be stated using coordinates
(WGS84), in two alternative ways.
________________________
wxdd<n>wydd<n> - Numeric(float)
Decimal Degree Coordinates (WGS84):
Example Mapsolute HQ in Eschborn:
wx<n>=8.5704599548529&wy<n>= 50.130678912997245
________________________
wx<n>wy<n> - Numeric(float)
Decimal Minute Coordinates (WGS84 stated in minutes).
Example Mapsolute HQ in Eschborn:
wx<n>=514.227597291174&wy<n>= 3007.8407347798347"

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Stig

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-11-05 09:17

""Stig N. Færch"" <stig@8620.dk> wrote in message
> Hejsa,
>
> De koordinater de oppererer med på krak og dgs er så vidt jeg ved i
> meter-angivelse.

Det er med stor sandsynlighed UTM zone 32N koordinater (wgs-84), men hvor de
anvender cm og ikke m. Du skal altså dividere med 100 først, da UTM normalt
er meter baseret.

> Hvordan konverterer/omregner jeg dette system til det som map24.dk/com
> bruger? Jeg håber det er noget der kan lade sig gøre via simple
> programmering (PHP), da det gerne skulle kunne lade sig gøre online.

Hent følgende fil:
http://www.routeware.dk/download/utm2ll.zip

Nu skal du se i filen unit2.pas og oversætte funktionen utm2ll til php. Helt
simpelt er det ikke.

hilsen
Uffe

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 23-11-05 14:09

Tak for svaret...

> Det er med stor sandsynlighed UTM zone 32N koordinater (wgs-84), men hvor de
> anvender cm og ikke m. Du skal altså dividere med 100 først, da UTM normalt
> er meter baseret.

Ja, det kan da egentlig godt være...

> Hent følgende fil:
> http://www.routeware.dk/download/utm2ll.zip
>
> Nu skal du se i filen unit2.pas og oversætte funktionen utm2ll til php. Helt
> simpelt er det ikke.

Hmmm... nej det ser ikke helt simpelt ud.
Det er sikkert pascal som jeg ikke rigtig kender.

Men tak alligevel.

Med venlig hilsen
Stig

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 23-11-05 14:53

Jeg tror endeligt at jeg måske har fundet noget brugbart - ihvertfald
ifølge specifikationerne.
http://www.jstott.me.uk/phpcoord/

Med venlig hilsen
Stig

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-11-05 17:00

> Jeg tror endeligt at jeg måske har fundet noget brugbart - ihvertfald
> ifølge specifikationerne.
> http://www.jstott.me.uk/phpcoord/

Hvis du sammenligner variabelnavne m.m. i ovenstående med mit link, vil du
se, at der i den grad er tale om det samme. Nogen andre har åbenbart
allerede oversat til php for dig og det er jo bare heldigt.

hilsen
Uffe

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 23-11-05 17:35

Uffe Kousgaard wrote:

> Hvis du sammenligner variabelnavne m.m. i ovenstående med mit link, vil du
> se, at der i den grad er tale om det samme. Nogen andre har åbenbart
> allerede oversat til php for dig og det er jo bare heldigt.

Og så er det endda GPL licens, - så det kan ikke være bedre
Tak for hjælpen.

Mvh Stig