Subdomæne, hvordan?
Fra : Henning Rasmussen

Dato : 22-11-05 18:41

Hvis man vil oprette et subdomæne til sin hjemmeside, kan det så laves
som et selvstændigt site i FP2002 og oploades til et subdomæne på
serveren, eller skal den laves inde i det originale site på komputeren?
Håber I forstår, hvad jeg mener.

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : Lillian Bagge Nielse~

Dato : 22-11-05 20:35

Henning Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> [...]
> Henning
> Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail
> Man kan ha' en mappe på sin hjemmside, som man uploader til en ny
url-adresse

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Hanne Brix

Dato : 22-11-05 21:34

Jeg har flere subdomæner tilknyttet min hjemmeside. Alle er oprettet som
selvstændige webs i FP2003.
For at få det til at virke uden at det ødelage den oprindelige (forsiden)
måtte jeg oprette en tom mappe (med navnet på subdomænet) på serveren
inden jeg uploadede.
Nu ved jeg ikke hvordan det er i FP2002, men i 2003 kan man godt oprette
underwebs i det oprindelige site. Men hvis jeg gør det, så kan jeg ikke få
FP til at uploade for mig. Selv om den burde kunne. Bruger derfor et
FTP-program.

Venlig hilsen
Hanne

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 23-11-05 14:57

Hej Hanne og Lillian.

"Hanne Brix" <hanne@brix-dyberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke få
> FP til at uploade for mig. Selv om den burde kunne. Bruger derfor et

Man kan godt oprette underwebs i FP2002, men mon det er et generelt
problem, at man så ikke kan uploade med FP? Det vil jeg være ked af, jeg
kender efterhånden FP's særheder. Ellers må jeg bruge metoden med
mappen. Den ser også fornuftig ud. Jeg vil tænke over det. Mit problem
er, at min udbyder lukkede butikken (fallit?) og jeg er flyttet til en
anden, som organiserer subdomains på en rigtigere måde. Men jeg kan ikke
komme til min underweb, trods venlig og hurtig hjælp fra supportteamet.

Også tak til jer for svarene.
Henning

Fra : Øystein Svensen

Dato : 23-11-05 17:26

> [...]
>

> --
> Henning
> Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Hei Henning,

Opprett dit subdomain som et helt separat område i FP (eller virituel
mappe ved hjelp av IIS), det er meget enklere at håndtere. Du publiserer
så bare til http://subdomain.domainname.com fra FP. Det er en
forutsetning at din server leverandør har satt opp subdomenet, ip adresse,
brukernavn og passord vil normalt være det samme som hoved domenet.

mvh Øystein

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 23-11-05 19:56

Henning Rasmussen wrote:
> [...]
> serveren, eller skal den laves inde i det originale site på
> komputeren? Håber I forstår, hvad jeg mener.

Ud fra dine kommentarer til de svar du har fået så har du allerede fået
oprettet subdomæner hos din forrige udbyder og der er derfor oprettet eller
har været oprettet DNS records der peger på dine subdomæner hvis den server
er taget ud af drift så er der ingen server der peger på dine subdomæner,
selv om du uploader det nøjagtigt samme til webserveren.

Så enten skal din nuværende udbyder oprette subdomænerne eller også skal du
selv gøre det via gratisdns.dk og hostmaster.dk. Men det er svært at gøre
det selv, så jeg anbefaler, at du får din udbyder til at gøre det for dig.

Hvordan du i praksis strukturere dine filer på computeren er mindre
relevant, det er hvor og hvordan de ligger på serveren der er afgørende og
vigtigst af alt om der findes en dnsserver der kender eksistensen af
underdomæner.

Du skulle måske overveje om du har brug for subdomæner efter min mening så
har man ikke brug for det før man runder 6-800 sider og det er det ikke ret
mange websteder der gør

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 16:13

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> et selvstændigt site i FP2002 og oploades til et subdomæne på serveren,
> eller skal den laves inde i det originale site på komputeren?

Man kan lave subdomains på to måder:

http://www.domain.dk/subdomain

eller - hvis du har fået oprettet dit domænenavn som et stjernealias
(*.domain.dk)

http://subdomain.domain.dk (med eller uden www - det bestemmer man selv)

Det vil være mest hensigtsmæsigt, at du opretter dit subdomæne som et
selvstændigt web i FP. Normalt afspejler et websites virtuelle struktur
(kendetegnet ved at mapper adskilles med et foreslash"/") den fysiske
struktur (kendetegnet ved at mapper adskilles med et backslash "\") på din
PC, men det behøver den jo ikke at gøre.

mvh

Ulrik

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 28-11-05 19:17

Tak for alle svarene. Jeg vil studere dem nærmere og forhåbentlig få
noget ud af det.