Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Topskat af feriepenge
Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 18:30

Jeg står i den situation, at jeg stopper på mit nuværende arbejde 31.12.05.
Det betyder, at alle mine feriepenge for 2005 (og 2 uger fra 2004, jeg ikke
har fået afholdt endnu) bliver udbetalt og beskattet i år - 2005.

I år betaler jeg allerede topskat, så - så vidt jeg har forstået - så bliver
alle mine feriepenge via dels trækprocent og senere restskat - beskattet som
topskat med over 60%.

Næste år starter jeg så nyt arbejde, hvor jeg ikke rammer topskatteloftet.
Når jeg så får mine feriepenge udbetalt, er de altså fratrukket topskat, som
jeg ikke betaler i 2006 - men hvor jeg tjener mindre, og desværre også får
noget mindre i feriepenge.

Er der nogle lovlige huller, som man benyttes, så jeg kan undgå at
topskatbetale de feriepenge i år og i stedet for betale mellemskat af dem
næste år i stedet?

/Kenneth

Fra : RIP

Dato : 22-11-05 18:49

når du stopper ultimo i en måned, så bliver dine feriepenge først udbetalt i
den efterfølgende måned, og i dit tilfælde så i 2006.

mvh René

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 19:07

"RIP" <petersen@unomail.dk> wrote in message

> når du stopper ultimo i en måned, så bliver dine feriepenge først udbetalt
> i den efterfølgende måned, og i dit tilfælde så i 2006.
>
> mvh René

Ja - men de bliver stadig tillagt min indkomst for året 2005 og trukket skat
i samme år.

/Kenneth

Fra : KNT

Dato : 22-11-05 19:56

"NumZie" <eter9tysnabelahotmail.com> skrev i en meddelelse
> "RIP" <petersen@unomail.dk> wrote in message

> Ja - men de bliver stadig tillagt min indkomst for året 2005 og trukket
> skat i samme år.

Den eneste chance du har er at blive stående på lønningslisten til f.eks.
15. januar, hvor din fratræden så formelt træder i kraft (og feriepenge
afregnes)
Det kræver dog at du har et godt forhold til firmaet for at kunne lave den.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 20:07

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote in message

> [...]
> afregnes)
> Det kræver dog at du har et godt forhold til firmaet for at kunne lave

Ja - den har jeg overvejet. Men så skal jeg have penge i januar uden at
arbejde. Har også overvejet at høre om man kunne dele decemberlønnen op i 2,
så jeg får halvdelen i december og 2. halvdel i januar. Men så skal min
nuværende arb.giver jo trække fuld skat via bi-kortet, og så bliver
regnestykket for kompliceret til mig.

Det drejer sig dog om 8-10.000 jeg mister, hvis jeg betaler topskat af
feriepengene..

/Kenneth

Fra : KNT

Dato : 22-11-05 21:22

> [...]
> regnestykket for kompliceret til mig.
>
> Det drejer sig dog om 8-10.000 jeg mister, hvis jeg betaler topskat af

Hvem siger du behøver løn?
Du kan da bare holde fri for egen regning indtil din fratrædelsesdato kommer
i januar.

Det må sgu være en meget stor hyre du har hvis blot topskatten kan udgøre
det beløb.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 21:51

> [...]
> kommer i januar.
>
> Det må sgu være en meget stor hyre du har hvis blot topskatten kan udgøre

Så du mener ikke, arbejdsgiver eller jeg kan komme i klemme?

Tja - forskellen i trækprocenter på mellemskat- og topskatniveau er jo 15% -
så det er jo det, jeg kommer til at betale mere i skat, hvis jeg betaler det
i år, hvor jeg er over topskattegrænsen. Så nogen herregård tjener jeg altså
ikke...

/Kenneth

Fra : KNT

Dato : 23-11-05 06:58

> [...]
> 15% - så det er jo det, jeg kommer til at betale mere i skat, hvis jeg
> betaler det i år, hvor jeg er over topskattegrænsen. Så nogen herregård

Ved lidt hovedregning kommer jeg frem til en løn på i hvert fald ikke under
600000 for at de tal kan passe.

Hvis du formelt set har et ansættelsesforhold til 15. jan hos din
arbejdsgiver er der ingen problemer. Går ud fra du har ferie med løn
(funktionær). Så skal ferieopgørelsen laves ved fratrædelsen og det er jo i
2006.

Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-05 21:57

In article <43836c66$0$38650$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, NumZie wrote:

> Det drejer sig dog om 8-10.000 jeg mister, hvis jeg betaler topskat af
> feriepengene..

Topskat udgør 15% af det man har tjent over grænsen. Dvs dine feriepenge
udgør ca. 60.000 kr og din løn dermed ca. 40.000 kr/md efter AMBI eller
ca. 43200 kr/md inden AMBI men efter fradrag.. (hvis du taber
9000 kr ved at betale topskat af dem). Hvis du tjener over 400.000 kr/år,
så er du en af de 10% rigeste i Danmark.

Se tabel her:
http://www.skm.dk/tal_statistik/indkomstfordeling/712.html

Og du skal nu ned og tjene under 26.000 kr/måned. Det er ellers en
nedgang (det er grænsen for topskat).

Det jeg siger er, at du nok har regnet forkert på konsekvenserne.

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 22:12

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> [...]
> nedgang (det er grænsen for topskat).
>
> Det jeg siger er, at du nok har regnet forkert på konsekvenserne.

Jamen så er jeg pt. blandt de 10% rigeste i Danmark. Jeg mener nu selv, mine
beregninger er ok. Når jeg skal betale feriepenge og er over
topskattegrænsen betaler jeg jo godt 60%. Havde jeg været under, var jeg
sluppet med 45%. Ergo betaler jeg de 15% mere af de feriepenge, jeg bliver
beskattet af. Udover feriepenge for 2005 er det som nævnt også 2 ugers
feriepenge fra 2004. Så jeg mener stadig, at mine tal passer (altså sådan
nogenlunde).

Så vidt jeg kan se er topskattegrænsen i 2006 ca 346.000, hvilket giver en
månedsløn på 28.800 (ca) - så her starter topskatten efter min mening (hvis
vi ser bort fra andre forhold). Jeg vil næste år som udgangspunkt tjene
under 28.800 pr. måned, ja.

Men ja - jeg går en del ned i løn - men det jeg får i stedet opvejer så
sandelig nedgangen :)

/Kenneth

Fra : RIP

Dato : 22-11-05 23:25

Nej det gør de ikke !

Beskatning sker først på det tidspunkt, hvor der sker overførsel til
feriekonto. Altså i 2006.

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 08:51

"RIP" <petersen@unomail.dk> wrote in message

> Nej det gør de ikke !
>
> Beskatning sker først på det tidspunkt, hvor der sker overførsel til
> feriekonto. Altså i 2006.

Der er du så uenig med flere revisorer i så fald :)

/Kenneth

Fra : RIP

Dato : 23-11-05 09:30

Tjah, jeg er selv uddannet revisor hdr og har arbejdet med lønbehandling i
ca 12 år. Jeg administrerer løn for ca. 50 personer, så jeg vil da mene at
jeg har en lille erfaring på området.

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 10:12

> [...]
> ca 12 år. Jeg administrerer løn for ca. 50 personer, så jeg vil da mene at

Ja - nu bliver jeg da i tvivl, men på SKATs hjemmeside kan man læse følgende
:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=125236&vID=200925&i=200#i125236

Hvis en lønmodtager fratræder en stilling med ret til ferie med løn, skal
der trækkes AM-bidrag, SP-bidrag og A-skat af den optjente feriegodtgørelse.
A-skatten og bidragene skal trækkes i fratrædelsesmåneden. Selv om der
benyttes skattekort, må der ikke gives fradrag ved beregning af A-skatten.
I og med jeg fratræder i december 2005, læser jeg det som om skatten trækkes
her.

/Kenneth

Fra : KNT

Dato : 23-11-05 18:35

"NumZie" <eter9tysnabelahotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er du så uenig med flere revisorer i så fald :)

Sagen handler om pågældende får 'normale' feriepenge eller er berettiget til
ferie med løn.

Hvis du får de normale 12½ procent tilskrevet kontoen ved hver lønudbetaling
kommer beløbet med i skatteåret.

Hvis du har ferie med løn (og ikke når at holde den ferie) omregnes værdien
af restferiedagene til feriepenge, som naturligvis ikke kan gøres op før
umiddelbart efter (eller i forbindelse med) fratræden. Beløbet indgår
skattemæssigt derfor i slutåret.

Jeg kan hilse og sige dette er rigtig sjovt hvis man skifter job f.eks. 1.
juli inden man har holdt nogen ny ferie overhovedet. Så er det 12½ % af hele
det foregående år og 12½ % af de første 6 måneder i skifteåret, der går til
beskatning samtidigt.

Knud

Fra : Søren Mors

Dato : 22-11-05 19:57

NumZie wrote:
> [...]
>
> Er der nogle lovlige huller, som man benyttes, så jeg kan undgå at
> topskatbetale de feriepenge i år og i stedet for betale mellemskat af dem

Jeg kender ikke reglerne for hvilket år pengene beskattes i, men ville
det hjælpe at have sidste "arbejdsdag" d. 1/1 istedet for, det kunne man
måske lave en aftale om med arbejdsgiveren.

Søren Mors

Fra : PJ

Dato : 22-11-05 20:26

Løsningen - uden skattesvig - kunne være at oprette en rate eller
kapitalpension. Tal med din bank eller assurandør.

PJ

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-05 20:27

In article <4383558e$0$38688$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, NumZie wrote:
> [...]
>
> Er der nogle lovlige huller, som man benyttes, så jeg kan undgå at
> topskatbetale de feriepenge i år og i stedet for betale mellemskat af dem

Du kan indsætte pengene på en pensionsopsparing, og få dem når du bliver
60, så er de skattepligtige til den tid.

eller du kan få arbejdsgiver til at forlænge ansættelsen med en dag.
feriepenge skal altid beskattes i optjeningsåret.

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 20:49

> [...]
>
> eller du kan få arbejdsgiver til at forlænge ansættelsen med en dag.
> feriepenge skal altid beskattes i optjeningsåret.

Går den an? Vil skattefar ikke se mystisk på det, hvis han opdager det?
Pension har jeg opfyldt, så der er ikke rigtig noget at hente der desværre
:(

/Kenneth