blærebetændelse?
Fra : trine

Dato : 22-11-05 12:06

min søn på 4 år har klaget over ondt i tissemanden. Kan så små drenge få
blærebetændelse? Han er blevet blefri for nylig, men har haft nogle uheld i
børnehaven hvor han har gået rundt med våde bukser, (jeg ved ikke hvor
længe) det kunne måske være grunden til blærebetændelse?!

Fra : Holst

Dato : 22-11-05 12:17

trine wrote:

> [...]
> børnehaven hvor han har gået rundt med våde bukser, (jeg ved ikke hvor
> længe) det kunne måske være grunden til blærebetændelse?!

Ja, han kan godt få blærebetændelse. Men blærebetændelse gør vist typisk
ondt højere oppe. Har han ondt i tissemanden, så har han sikkert fået
noget forhudsbetændelse. Tag ham en tur forbi lægen.

Fra : Jannie

Dato : 22-11-05 13:00

Det har været et tilbagevendende problem med min nu 7 årige søn... lidt ondt
samt meget meget hyppig tissetrang hvor der nogen gange kun kommer få dråber
andre gange en mere reel tissetår. Jeg troede også først det var
blærebetændelse, men det viste sig "blot" at være irritation/let betændelse
under forhuden, der jo ikke kan/må trækkes tilbage. Vi klarer det med et
godt langt bad, hvor tissemanden får en ordentlig tur med flydende sæbe af
mor her. Sønnike synes ikke det er ubehageligt eller svider - det er go at
få irritationen væk og virker faktisk med det sammen. Kun den første gang,
hvor han havde gået i længere tid med problemet, tog det et par dage at få
helt væk. Derfor skal det hurtigt blive bedre med din søn, ellers må du en
tur omkring lægen. ( apoteket har i øvrigt et hjemmetestesæt til formålet,
såfremt du skal vente flere dage med en tid hos lægen)

Fra : nana sørensen

Dato : 22-11-05 21:56

"Jannie" <jeanix@mail.dk> wrote in message
> [...]
> tur omkring lægen. ( apoteket har i øvrigt et hjemmetestesæt til formålet,
> såfremt du skal vente flere dage med en tid hos lægen)

Jeg spørger lige dumt af interesse. hvorfor må må man ikke trække forhuden
tilbage? Jeg har ikke selv børn altså, som jeg flår i. LOL

Fra : Brian

Dato : 22-11-05 22:12

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> "Jannie" <jeanix@mail.dk> wrote in message

> Jeg spørger lige dumt af interesse. hvorfor må må man ikke trække forhuden
> tilbage? Jeg har ikke selv børn altså, som jeg flår i. LOL

Jeg flår nu heller ikke i min søns.Tror også at der her er tale om at
drengen selv gør det.Men hvis knægten gør det er det ikke godt.Min søn på
knap 4 år her dog gjort det i et halvt års tid.Første gang jeg så det
spurgte jeg ham om det ikke gjorde ondt,Det sagde han at det ikke gjorde.Og
så synes jeg ikke at der var nogen grund til at kontakte lægen.

Fra : nana sørensen

Dato : 23-11-05 00:00

"Brian" <mms@sol.dk> wrote in message

> [...]
> gjorde.Og
> så synes jeg ikke at der var nogen grund til at kontakte lægen.

Hvordan kan det være at de ikke må gøre det? Jeg kan forestille mig at der
nemt bliver lidt trsit bag forhuden, hvis man ikke trækker den tilbage og
vasker bagved?

Fra : Nette

Dato : 22-11-05 22:43

"nana sørensen" skrev

> Jeg spørger lige dumt af interesse. hvorfor må må man ikke trække forhuden
> tilbage? Jeg har ikke selv børn altså, som jeg flår i. LOL

Det må man også godt. Men man skal gøre det forsigtigt og uden at bruge
kræfter. Mange drenge har en smule forhudsforsnævring i deres unge år.
Vores læge anbefalede det, netop at vores også klagede over svie og kløe.
Men var der det mindste ubehag eller problem, skulle vi konsultere ham.

Nette

Fra : nana sørensen

Dato : 23-11-05 00:01

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Vores læge anbefalede det, netop at vores også klagede over svie og kløe.
> Men var der det mindste ubehag eller problem, skulle vi konsultere ham.

jeg tænkte nok at det var noget i den retning. Jeg kan nemt forestille mig
at det kan skabe et meget gunstigt bakteriemiljø, hvis der ikke bliver sådan
vasket bag ved forhuden. Tak for svar. var bare nysgerrig.

Fra : Holst

Dato : 22-11-05 22:56

nana sørensen wrote:

> Jeg spørger lige dumt af interesse. hvorfor må må man ikke trække forhuden
> tilbage? Jeg har ikke selv børn altså, som jeg flår i. LOL

Det er vist ikke unormalt, at små børns forhud i større eller mindre
grad er sammenvokset med penishovedet. Så det kan måske endog være
vanskeligt at trække forhuden tilbage. Med tiden skulle den løsne sig,
og jeg kan da forestille mig, at det er noget, som også kan fremmes ved
at forsøge at trække forhuden mere og mere tilbage.

Men kan forhuden trækkes tilbage, har jeg nu svært ved at se, hvorfor
den ikke skulle måtte trækkes tilbage. Og er forhuden (delvist)
sammenvokset med penishovedet, kan jeg heller ikke se, hvorfor man ikke
skulle måtte trække den det tilbage, som den nu engang kan.

Men Jannie må heller selv uddybe. Hun ved måske mere om børn og forhud
end jeg gør.

Fra : Jannie

Dato : 23-11-05 10:28

Hø hø, det tror jeg egentlig ikke. Men ved 3 års alderen har ca. 50% af
drengene så løs forhus at den kan trækkes tilbage. Kniber det, kan den ofte
strækkes ved forsigtigt at trække en LILLE smule i en periode - men uden at
tvinge. Det sidste er meget vigtigt, for tvinger man forhuden tilbage kan
der komme små bristninger i huden, der i sagens natur danner lidt arvæv, som
igen kan forårsage en regulær forhudsforsnævring som voksen. Der kan desuden
ske det hvis forhuden er for stram, men tvinges tilbage, at den ikke kan
komme frem / på plads igen, hvorved glans hæver med fare for koldbrand.
Mht. hygiejne er der altså ikke problemer ved stram forhud hos børn. Lægerne
albefaler faktisk at lære drengene med snæver forhud "ballon-øvelsen" . Det
går ud på at de med 2 fingre holder om yderste ende af forhuden når de skal
tisse. Tisseleif svulmer op som en ballon og derved skyller urinen området
under forhuden fri for urenheder. Små drenge får ikke klam "nakkeost" ; det
kommer først i puberteten.
Vi kan bare ikke bruge det trick - sønnike nægter pure kombinatione
fingre/tis. Så mor her må ty til den grundige omgang med flydende sæbe når
det går galt. Vi skal nok snart igang med en 4 ugers hormoncreme kur, der
ofte hjælper ganske betragteligt på forhudsforsnævring - han skulle jo
nødigt under kniven.

Men det korte af det lange er: Der er ingen grund til at trække smådrenges
forhud tilbage, og slet ikke for at skure/skrubbe derunder - det giver bare
rødmen og irritation hvis den får den store tur hver dag. KAN huden ikke
komme tilbage, må den IKKE tvinges.

Mvh
Jannie

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 12:42

"Jannie" <jeanix@mail.dk> skrev i en meddelelse news:43843605$0$122

>Der kan desuden ske det hvis forhuden er for stram, men tvinges tilbage, at
>den ikke kan komme frem / på plads igen, hvorved glans hæver med fare for
>koldbrand.

Vores søn døjede meget med blærebetændelse i 5-6 års-alderen. Han forsøgte
netop, at trække forhuden tilbage, efter råd fra lægen, for at vaske sig, da
lægen mente, at det var skylden i blærebetændelserne.
Han kunne ikke få den på plads / frem igen, så vi måtte tage til lægen med
ham, hvor lægen til sidst fik den på plads, efter at have smurt tryllecreme
på. Det var en smertefuld oplevelse for vores søn, så jeg vil heller ikke
råde nogen til, at tvinge forhuden tilbage på deres drengebørn, hvis der er
en forsnævring. Hygiejnen må klares med alm. vask og evt. et langt karbad,
hvis man har et badekar...

Mvh. www.tjekmig.dk