Fra HomeBank til C5 via ODBC?
Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 22-11-05 10:14

Hejsa,
Jeg har C5 og ODBC-driveren.
Nu fik jeg den tanke, at da jeg kan undtrække (eksportere) bevægelserne på
min bank til en CVS-fil, -så er det måske også muligt at inportere fra
CVS-filen til Kassekladden i C5!

Er der nogle her, der har efaringer med det, og kan give mig et eksempel
på, hvordan jeg kan komme i gang.

På forhånd tak.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : JMo.

Dato : 22-11-05 19:06

Torben Borre Larsen wrote:

> Jeg har C5 og ODBC-driveren.
> Nu fik jeg den tanke, at da jeg kan undtrække (eksportere)
> bevægelserne på min bank til en CVS-fil, -så er det måske også muligt
> at inportere fra CVS-filen til Kassekladden i C5!

Bruger du debitor/kreditor modulerne? Er det ind/udbetalinger til disse du
vil automatisere?

I så fald er det nok en lidt tung løsning du er ved at rode dig ud i. Der
findes allerede en del indbyggede værktøjer til formålet.

> Er der nogle her, der har efaringer med det, og kan give mig et
> eksempel på, hvordan jeg kan komme i gang.

Prøv at kigge i manualens afsnit 5.6.13 og 5.8.3 for hjælp til
debitormodulet.

Kig også på:
http://www.c5servicepartner.dk/Helium2f4b.html?ID=795
og
http://www.c5servicepartner.dk/Heliume3d7.html?ID=796

Hvis du har yderligere spørgsmål er der en C5-gruppe på Microsofts News-
server news.microsoft.com - gruppen hedder microsoft.public.dk.c5

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 23-11-05 10:25

"JMo." <ns_sf012@mohr.cx.invalid> den 22. november 2005 kl. 19:05 +0100
skrev:
>Bruger du debitor/kreditor modulerne? Er det ind/udbetalinger til disse
>du
>vil automatisere?

Nej dem bruger jeg ikke. Jeg har KUN et ønske om at få Ind- og
udbetalinger fra HomeBank over i kassekladden i C5. Derved vil jeg spare
en del indtastninger.

Der skal måske en "dummy-konto" til - og så må jeg manuelt rette kontoen i
kassekladden i C5.

Har du noget hjælp til dette? (jeg har ikke kigget på de link's du sendte
- det gør jeg snart) -:)
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : JMo.

Dato : 26-11-05 11:32

Torben Borre Larsen wrote:

> Nej dem bruger jeg ikke. Jeg har KUN et ønske om at få Ind- og
> udbetalinger fra HomeBank over i kassekladden i C5. Derved vil jeg
> spare en del indtastninger.

Hmm, så er problemstillingen lidt anderledes.

En måde at komme igang på, kunne være ved hjælp af import/eksport
kasseklade (Finans->Tilpasning->Vedligehold->Eksport->Kasseklade eller
Import->Kassekladde).

Hvis du vælger "Alle felter" i lokalmenuen, får du hhv. ekporteret eller
importeret hele kassekladen.

Men ellers prøv at spørge dig for i C5-gruppen på MS' newsserver - vi er
vidst ved at være lidt OT for denne gruppe.

Fra : ohahaahr@hotmail.com

Dato : 27-11-05 10:00

Hej Torben !

Har du købt adgang til udviklingsmenuen
(Generelt/tilpasning/udviklingsmenu) ?

Hvis ikke - så gør det. Du vil ikke fortryde det !!!

Du vil finde ud af, a C5 er meget let at programmere. (lidt a la
pascal). Her kan du nemt lave den ønskede tilretning.

Hilsen
Ole

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 28-11-05 16:12

ohahaahr@hotmail.com den 27. november 2005 kl. 10:00 +0100 skrev:

>Har du købt adgang til udviklingsmenuen
>(Generelt/tilpasning/udviklingsmenu) ?

Den er med i menuen, - men jeg har aldrig brugt den -:)

Er der en hurtig trin for trin guide fra din hånd - eller et link?

På forhånd tak.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 28-11-05 16:12

"JMo." <ns_sf012@mohr.cx.invalid> den 26. november 2005 kl. 11:32 +0100
skrev:
> [...]
>Import->Kassekladde).
>
>Hvis du vælger "Alle felter" i lokalmenuen, får du hhv. ekporteret eller

Det har jeg også læst mig frem til, - og den fremgangsmåde vil jeg prøve -
når jeg har fået taget en sikkerhedskopi af mine datafiler -:)

Jeg bliver bare lidt usikker på det der med "alle felter2 Når min CSV-fil
kun indeholder 4 felter.

Tak for hjælpen indtil nu.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : ohahaahr@hotmail.com

Dato : 28-11-05 19:53

Udviklingsmenuen er opdelt i en række kolonner, hvoraf de vigtigste
følgende:

DBD - Her er alle kartoteker defineret
XAL - Her er alle kørsler defineret.
FRM - Her er alle forms (skærmbilleder) defineret
REP- Her er alle rapporter defineret.

For at indlæse noget, skal du lave en XAL-kørsel. Hvis du vælger
XAL/Ret og finder kørslen "DebDiskDanskeBank", kan du se hvordan man
laver indlæsning til en kassekladde, hvis man bruger Danske Bank.
Tilsvarende kørsler findes for indbetalingskort "DebDiskFIK" og
girokort "DebDiskGiro_Dk".

Hvis du er så heldig af have en af disse banker, skal du ikke
programmere noget. Da kan du bare bruge menupunktet
"Debitor/periodisk/Indbetaling", fra hovedmenuen. Derved kaldes disse
kørsler. Hvis det format du bruger, er anderledes, må du selv i gang
med at programmerere. Kopier hele koden til en ny XAL-kørsel, og
tilret den efter dit behov.

Hvis det er en kommasepareret fil, kunne koden se således ud:

INTRODUCE FinKladde
SET Navn = "Ole" //Her angiver du navnet på en af de kladder
du har.
SET KontoType = 1 //Det er debitorbetalingner
SET Bilag = 1000 //Næste bilagsnummer
SET ModKonto = 1111 //Modkontoen i finansen, f.eks. "din
finans-bankkonto"
SET Godkendt = 1

//Så løber vi kommafilen igennen
READ "c:\betaling.csv" AS COMMA INTO (Konto, BeløbVal, Tekst) //fyld
selv flere felter på...
INSERT FinKladde
END

Dette lille eksempel skulle nok kunne hjælpe dig videre. Ellers må du
spørge.

Hilsen
Ole

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 29-11-05 16:45

ohahaahr@hotmail.com den 28. november 2005 kl. 19:52 +0100 skrev:
> [...]
>SET Godkendt = 1
>
>//Så løber vi kommafilen igennen
>READ "c:\betaling.csv" AS COMMA INTO (Konto, BeløbVal, Tekst) //fyld

Tak for input til at komme videre. Det ser interessant ud. Jeg forsøger.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : JMo.

Dato : 01-12-05 18:45

Torben Borre Larsen wrote:

> ohahaahr@hotmail.com den 28. november 2005 kl. 19:52 +0100 skrev:

[snip - eksempel på XAL-kode]

> Tak for input til at komme videre. Det ser interessant ud. Jeg forsøger.

Hav i den forbindelse Programmeringsmanualen og Teknisk reference ved
hånden. De medfølger som PDF'er på CD'en - så vidt jeg husker ligger de i
en undermappe der hedder "Doc".

Særligt afsnit 6 ("Kørsler") og appendix C ("Funktioner") i
programmeringsmanualen er gode at have ved hånden.

Og så lav en udskrift af strukturen i din kasseklade - Udviklingsmenu->
DBD->Udskriv->FinKladde - så kan du se hvad du har at arbejde med.

(Men sørg nu for ikke at arbejde i dit daglige regnskab, hvis nu noget
skulle gå galt. Og når du selv laver kode der indlæser data i databasen, så
husk på at der ikke er noget "fejl-tjek" - dvs. pas på med at rode med
tabeller der refererer til andre tabeller. FinKladde er dog relativ
ukompliceret, da systemet tjekker den, inden der bogføres)

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 02-12-05 10:25

"JMo." <ns_sf012@mohr.cx.invalid> den 1. december 2005 kl. 18:44 +0100
skrev:
>Hav i den forbindelse Programmeringsmanualen og Teknisk reference ved
>hånden. De medfølger som PDF'er på CD'en - så vidt jeg husker ligger de i
>en undermappe der hedder "Doc".
Jeg ert ikke kommet i gang endnu, - der kom lige en uanmeldt revisor på
besøg
Jeg vil prøve at finde programeringsmanualen.

[klip}

> FinKladde er dog relativ
>ukompliceret, da systemet tjekker den, inden der bogføres)
Min plan er at indlæse HomeBank bilag i FinKlade - og så er det MIG SELV,
der bogfører via Chek kladde, Udskriv kassekladde og til sidst Bogfør!

Jeg håber ikke, at importen selv bogfører, da nogle af posteringerne
efterfølgende skal spittes op i flere linier. Er der en indstilling i
importen, jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : JMo.

Dato : 02-12-05 19:03

Torben Borre Larsen wrote:

> Jeg håber ikke, at importen selv bogfører, da nogle af posteringerne
> efterfølgende skal spittes op i flere linier. Er der en indstilling i
> importen, jeg skal være opmærksom på?

Nej, min pointe var at der netop IKKE er nogen form for check når du
importerer på denne måde. Heller ikke de steder (altså andre steder en
FinKladde) hvor der skal/bør være tjek på de data du hælder ind i systemet.