Beskyt ophavret etc. af projekt
Fra : Cifly

Dato : 22-11-05 09:49

Hej derude.

Går med overvejelser om at køre et seriøst kommercielt projekt i stilling -
et webprojekt.

Har arbejdet på forskellige dele af projektet, men indser at ambitionerne
kræver en mand eller to mere på projektet, til at udfylde de kompetencer der
er behov for, som jeg ikke selv besidder.

Men når jeg nu søger et par folk til opgaven, ønsker jeg jo ikke samtidig at
de render med ideen (der kan blive kommercielt givtig), efter de har hørt
hvad det drejer sig om.

Jeg har ikke på nuværende tidspunkt råd til en advokat.

Spørgsmålet til forumet er så i denne forbindelse;

- Hvordan sikre jeg mig bedst, at projektet bliver i min varetægt?

- Er en "hjemmestrikket" kontrakt nok fx en hensigtserklæring, eller skal
den bevidnes af en jurist/advokat? (muligt spm. her hører til under jura.
Stiller det nu alligevel her samtidig med ovenstående. Så må i sige til)

Håber at nogle af jer har indsigt og erfaring til at give mig et godt svar.

Vh Cifly

Fra : René Løweneck

Dato : 22-11-05 10:02

Hej Cifly !

"Cifly" <flygenringSLET@postkasse.net> skrev i en meddelelse

> - Hvordan sikre jeg mig bedst, at projektet bliver i min varetægt?

Prøv at stille dit spørgsmål i jura gruppen.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-11-05 11:46

Cifly wrote:
> Jeg har ikke på nuværende tidspunkt råd til en advokat.

Husk også, at hvis du starter en virksomhed kan du få hjælp til den slags.
Rådgivning, økonomisk tilskud og den slags.

http://www.virk.dk/VirkPortal/site/VidenOgVaerktoej/Ivaerksaetter.aspx

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Cifly

Dato : 22-11-05 19:10

Stiller spørgsmålet i jura - hører nok egentlig mest til dig som i nævner.

Tak for feedback.

Fra : Jan Rokkjær

Dato : 24-11-05 00:23

Cifly wrote:
> [...]
>
> Håber at nogle af jer har indsigt og erfaring til at give mig et godt svar.

Hvorfor ikke lave et I/S selskab med evt. partnere dele risikoen og
spare i skat ved at nøjes med selvskabsskat og ikke nogen fare...

Bare en tanke.

Jan R
nemt@webspeed.dk_nospam (remove _nospam)

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-11-05 11:18

"Jan Rokkjær" <nemt@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke lave et I/S selskab med evt. partnere

Ideen bliver ikke beskyttet af at partnerne er medinteressenter i et I/S.
Hvis man vil undgå at de starter firma, der laver et konkurrerende produkt
efter samme ide, er man nød til at beskytte sig med en
interessentskabskontrakt (og så skal man jo alligevel til at udarbejde en
kontrakt).

> dele risikoen

og dele virksomhedens overskud

> og spare i skat ved at nøjes med selvskabsskat og ikke nogen fare...

Skattemæssigt er der ikke nogen forskel på et enkeltmandsfirma og et I/S.
Som udgangspunkt betaler man personskat i beggetilfælde. I begge tilfælde
kræver det at man anvender virksomhedsskatteordningen for at kunne nøjes med
at betale selskabsskat af den del af overskuddet man opsparer i
virksomheden.

> Bare en tanke.

Som vist ikke er helt gennemtænkt

Fra : Jan Rokkjær