Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
F1 og Max Rente 5% kombination
Fra : Tiscali

Dato : 22-11-05 07:44

Vi har lige i øjeblikket et F1 lån på ca. 2,3 milioner. Vi overvejer at
konvertere til følgende:

- F1 med afdragsfrihed på 1,0 milion og
- resten af gælden 1,3 milion i Max Rente 5%.

Lavere ydelse blandet med større sikkerhed mod rentestigninger

Er dette en god ide?

/Brian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-05 17:38

In article <i5zgf.850$Cl2.11474@news000.worldonline.dk>, Tiscali wrote:
> [...]
> - resten af gælden 1,3 milion i Max Rente 5%.
>
> Lavere ydelse blandet med større sikkerhed mod rentestigninger

Nej. Hvis du tror renten stiger snart, så lån det hele i maxrente,
da du så sparer en omlægning.

Hvis du tror på renten holder sig lav, så gå i F1 med det hele og
spar den halve procent i overkurs.

Det er dine forventninger til fremtiden der skal bestemme strategien.

Fra : Søren Mors

Dato : 22-11-05 19:55

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> spar den halve procent i overkurs.
>
> Det er dine forventninger til fremtiden der skal bestemme strategien.

Du glemmer at der også er noget der hedder sikkerhed. Den ovenstående
kombination giver en lavere ydelse end ren Max Rente, men en højere
sikkerhed end ren F1. Dvs. at med ovenstående kombination kan man klare
en større renteforhøjelse med ren F1.

Det er ikke kun et spørgsmål om hvad man tror renten vil gøre, den
intelligente boligejer er klar over at renten pludseligt kan gøre noget
andet end man forventede.

Søren Mors

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-05 21:43

In article <43836831$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Søren Mors wrote:

> [...]
> kombination giver en lavere ydelse end ren Max Rente, men en højere
> sikkerhed end ren F1. Dvs. at med ovenstående kombination kan man klare

Ja, sikkerheden betaler man for med rentemax. Ulempen ved F1 er, at det
koster at få lavet lånet om når man kommer så langt. Man sparer her og
nu 0,5% så vidt jeg ved ved F1 fremfor RenteMax. Dvs ca. 5000 kr/år
ved et lån på 1 mio kr.

Men, der forventes en rentestigning i december, en i foråret, og
måske en senere på året næste år. Så er den halve procent allerede
væk. Og et nyt lån vil koste det mere i lang tid fremover som man
har sparet på et år.

Så hvor sikkerheden ligger fatter jeg ikke. F1 lånet er et spil på
at renten ikke stiger de 0,5% som alle analytikere forventer.

> Det er ikke kun et spørgsmål om hvad man tror renten vil gøre, den
> intelligente boligejer er klar over at renten pludseligt kan gøre noget
> andet end man forventede.

Der er en nedre grænse. Den øvre sættes af socialdemokratiet til et
sted over 20%.

Fra : Leonard

Dato : 22-11-05 22:00

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>Ulempen ved F1 er, at det
>koster at få lavet lånet om når man kommer så langt.

Hvad mener du?
Hvad koster det at ændre et F1 til et alm. obligationslån, hvis
ændringen sker ved den årlige tilpasning?
--
Leonard

Jeg ved ikke meget om økonomi,
jeg har bare brugt rigtig mange penge i tidens løb

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-05 22:51

In article <lk17o1dic1ncasi6lcu9egf382otsljbhi@4ax.com>, Leonard wrote:

> Hvad mener du?
> Hvad koster det at ændre et F1 til et alm. obligationslån, hvis
> ændringen sker ved den årlige tilpasning?

Så vidt jeg har forstået, så er det et ny lån, og der skal nye
stempelmærker og lånesagsgebyr til.

Fra : Leonard

Dato : 23-11-05 19:35

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>Så vidt jeg har forstået, så er det et ny lån, og der skal nye
>stempelmærker og lånesagsgebyr til.

Det skal der vel også ved en ændring nu?
- jeg kan ikke se fordelen ved at skifte til noget andet nu, jeg
venter og ser hvad der sker det næste år.

Fra : Tiscali

Dato : 23-11-05 07:44

> [...]

>Så hvor sikkerheden ligger fatter jeg ikke. F1 lånet er et spil på
>at renten ikke stiger de 0,5% som alle analytikere forventer.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med den halve procent, at den er væk og
at man ikke sparer noget???

/Brian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-11-05 17:04

In article <acUgf.932$Cl2.16380@news000.worldonline.dk>, Tiscali wrote:

> Jeg forstår ikke helt hvad du mener med den halve procent, at den er væk og
> at man ikke sparer noget???

Rentemax og lignende koster 0,5% ekstra - eller noget i den retning.
Hvis man tager F1, så vil man, hvis renten er steget 0,5% om et år
godt nok have sparet de 5000 kr. Men, et nyt F1 lån vil koste 0,5%
mere, og stadig være uden renteloft.

Du vil dog spare 0,5% p.a. indtil loftet rammes. Men hvis renten er steget
0,5% om et år, så stiger renteloftet nok også.

Fra : x x

Dato : 23-11-05 19:05

Ahhh, ja. Selvfølgelig. Tak for din forklaring...

/Brian