Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvorfor kan man ikke overføre penge i week~
Fra : Leif Neland

Dato : 22-11-05 06:47

Når man nu går ind på sin netbank og indtaster sin overførsel til en fremmed
bank om lørdagen, hvorfor når pengene først frem om tirsdagen?

Der er jo ikke nogen bankfunktionær, der skal skrive en check og notere det
med pen og blæk i hovedbogen; det hele foregår jo automatisk nu om stunder.

Jeg kan godt acceptere at de vandkølede maskiner skal have nattero til at
tage backup og hvad de ellers laver mellem 2 og 6 om natten, men en hel
weekend?

Er bankdage ikke et lidt forældet begreb i denne 24/7-tid?

Leif

Fra : Michael

Dato : 22-11-05 09:08

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message
> [...]
> weekend?
>
> Er bankdage ikke et lidt forældet begreb i denne 24/7-tid?

Jo, helt klart - og endnu værrere er det ved helligdage. Ligesom det er
forældet, at man først får renter fra dagen efter indsættelse på kontoen,
men fra dagen hvis man trækker penge ud - det giver ingen mening
overhovedet.

Fra : Leonard

Dato : 22-11-05 11:22

"Michael" <a@b.dk> wrote:

>Ligesom det er
>forældet, at man først får renter fra dagen efter indsættelse på kontoen,
>men fra dagen hvis man trækker penge ud - det giver ingen mening
>overhovedet.

Det giver god mening for banken, det tjener den nemlig ret mange penge
på, og du mærker det næsten ikke.
--
Leonard

Jeg ved ikke meget om økonomi,
jeg har bare brugt rigtig mange penge i tidens løb

Fra : René Løweneck

Dato : 22-11-05 10:05

Hej Leif !

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Er bankdage ikke et lidt forældet begreb i denne 24/7-tid?

Jo, absolut. Pengeoverførsler burde kun tage nogle få sekunder.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Claus E Beyer

Dato : 22-11-05 13:26

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i

> "Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, absolut. Pengeoverførsler burde kun tage nogle få sekunder.

Og de gør de vist også, når det er indenfor samme bank.

Claus

Fra : Ole C

Dato : 10-12-05 16:29

Claus E Beyer skrev blandt andet:

> Og de gør de vist også, når det er indenfor samme bank.

Men stadig ikke i weekenden og på helligdage selvom det er samme bank - i
hvert fald ikke i Danske Bank.
--
vh
Ole C

Fra : KNT

Dato : 22-11-05 17:27

> [...]
> weekend?
>
> Er bankdage ikke et lidt forældet begreb i denne 24/7-tid?

Overførsel af penge med øjeblikkelig virkning fungerer kun indenfor samme
bank.

Bankerne har ikke gensidig on-line forbindelse med hinanden, hvorfor
transaktionen skal gennem finanssektorens flow.
Hver nat efter bankdage samles alle transaktioner og overføres fra bank til
bank via kreditering/debitering på bankernes interne nationalbankkonti.
Første opsamling efter lørdag er mandag aften - derfor kommer pengene først
frem tirsdag morgen.

Knud