"Prop" i øret
Fra : Merete

Dato : 21-11-05 21:50

Hej gruppe

Jeg har netop haft en af mine mange mellemørebetændelser (har fået
pencilin) - og har fået en stor gene i form af propper i mit venstre øre
(det lyder som om jeg snakker til mig selv..)

Nogen der har et godt råd - jeg har prøvet at "blæse bag ud" gennem næsen,
men det virker ikke ?

Håber nogen kan hjælpe, på forhånd tak

Mvh Merete

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-11-05 22:21

"Merete" <hardwoman18@hotmailFJERN.com> skrev

> [...]
> (det lyder som om jeg snakker til mig selv..)
>
> Nogen der har et godt råd - jeg har prøvet at "blæse bag ud" gennem næsen,

Prøv at skylle næse med isotonisk saltvand.

Ellers kan næsespray være en løsning på kort sigt.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : GB

Dato : 22-11-05 04:11

"Merete" <hardwoman18@hotmailFJERN.com> wrote in

> Nogen der har et godt råd - jeg har prøvet at "blæse bag ud" gennem
> næsen, men det virker ikke ?

Gå til lægen og få skyllet ørerne.

GB

Fra : Merete

Dato : 22-11-05 07:04

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse >
> Gå til lægen og få skyllet ørerne.

Hjælper det når jeg tror det er inde på den anden side af trommehinden
proppen sidder?

Mvh Merete

Fra : GB

Dato : 22-11-05 08:23

"Merete" <hardwoman18@hotmailFJERN.com> wrote in news:4382b4c7$0$139
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Hjælper det når jeg tror det er inde på den anden side af trommehinden
> proppen sidder?

Du tror - du ved jo netop ikke. Derfor - få lægen til at undersøge det.

GB

Fra : Helle

Dato : 22-11-05 11:55

"Merete" <hardwoman18@hotmailFJERN.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (det lyder som om jeg snakker til mig selv..)
>
> Nogen der har et godt råd - jeg har prøvet at "blæse bag ud" gennem næsen,

Du må ALDRIG holde dig for næsen og så blæse. Det kan springe din
trommehinde. Det samme når man nyser...man må ikke holde sig for næsen.
Jeg har selv prøvet at gå med propper i ørerne så jeg bestilte en tid hos
øre-næse-hals lægen og fik hende til at kigge mig i ørerne. Hun sugede mit
øre og fik dermed proppen ud - derefter skyllede hun øret med lunkent vand.
Det hjalp lige med det samme. Det er ikke så rart at blive suget i øret, -
det kan godt gøre lidt ondt. Men det hjælper og er lynhurtigt overstået. Så
jeg vil anbefale dig at bestille tid hos en en øre-næse-halslæge. Du skal
ikke have nogen henvisning fra din læge.

Mvh Helle

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-11-05 13:04

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev

> Du må ALDRIG holde dig for næsen og så blæse.

Sludder, hvordan vil du ellers udføre Vasalvas manøver?

>Det kan springe din
> trommehinde.

Her taler vi vist om abnormale trommehinder.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 22-11-05 21:43

Helle skrev:

>Du må ALDRIG holde dig for næsen og så blæse.

Gælder det kun i forbindelse med "propper" ?
Jeg spørger da jeg tidligere i år er blevet opereret for benæder i mit
venstre øre (samt "udskiftet" ambolten) og derved har mistet en del af min
hørelse, samtidig har jeg af ørelægen på sygehuset fået besked på at holde
mig for næsen og blæse, hvilket skal gøres jævnligt, og derved træne
trommehinden indtil jeg kommer i nærheden af et høreapperat (om 20 måneder).

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-11-05 19:32

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> "Merete" <hardwoman18@hotmailFJERN.com> skrev i en meddelelse

> Du må ALDRIG holde dig for næsen og så blæse. Det kan springe din
> trommehinde.

Hvis det var tilfældet, var der rigtigt mange dykkere der ville rende rundt
med sprængte trommehinder. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-11-05 12:32

> [...]
> (det lyder som om jeg snakker til mig selv..)
>
> Nogen der har et godt råd - jeg har prøvet at "blæse bag ud" gennem næsen,

Det sidder helt sikkert på indvendig side, efter din symptom beskrivelse at
dømme. Dit åndedrag er med garanti en larmende affære ... Test, læg
hovedet helt tilbage, så bliver hørelsen normal... Eller buk dig forover, og
hovedet så langt ned du kan, og igen, hørelsen normal, men desværre, for
bare at blive bulderbasse, når du igen sætter hovedet i en stilling, hvor du
ikke ligner en spasser .... Di læge kan gøre dine ører sterile med
skyllevand, men skal det væk, er der kun, gennem næsen, eller måske
antibiotika der hjælper. På kort sigt... Få næsen til at løbe.

M.V.H.....Benny..

Fra : dktekno

Dato : 22-11-05 20:36

Det har jeg også haft. Den eneste løsning på det er at gå til lægen og få
det skyllet.

Fra : Merete

Dato : 22-11-05 22:11

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Det har jeg også haft. Den eneste løsning på det er at gå til lægen og få
> det skyllet.

Okay - hader bare at få skyllet ører - meeen må gå den laaange vej

Tak for svarerne

Mvh Merete