Julegave til 8-årig dreng
Fra : Marianne

Dato : 21-11-05 20:04

Hej

Jeg savner lidt inspiration til en gave til en 8-årig dreng. Bortset fra
computerspil, starwars-figurer og Harry Potter merchandise, hvad kan en
8-årig så have glæde af? Han kan ikke læse endnu, men er lige ved, så en god
bog til en begynder vil sikkert være en god ide. men hvilken bog?

Og ellers?

mvh
marianne

Fra : Lise Kristensen

Dato : 21-11-05 21:07

Marianne wrote:
> [...]
> 8-årig så have glæde af? Han kan ikke læse endnu, men er lige ved, så en god
> bog til en begynder vil sikkert være en god ide. men hvilken bog?

Brætspil - brætspil og brætspil - forhør i en legetøjsbutik, hvad der er
egnet til alderstrinnet

Lise

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-11-05 21:16

Marianne wrote:

> Jeg savner lidt inspiration til en gave til en 8-årig dreng.
> Bortset fra computerspil, starwars-figurer og Harry Potter
> merchandise, hvad kan en 8-årig så have glæde af?

Jeg har ladet mig fortælle at Harald Nyborg har billige pengeskabe. Jeg
ved ikke om 8 år er for tidligt til den slags, men en rigtig metalboks
er mange gange sejere end en almindelig sparebøsse.

Det er nok smart at give forældrene reservenøglen, så de kan lege Egon
Olsen, hvis han smider sin egen nøgle væk.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-11-05 21:34

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg savner lidt inspiration til en gave til en 8-årig dreng.

Har du overvejet at spørge ham selv, hvad han ønsker sig?

Hilsen Inger

Fra : Marianne

Dato : 21-11-05 22:33

> Har du overvejet at spørge ham selv, hvad han ønsker sig?
>
> Hilsen Inger

Ja, mon ikke Jeg vil gerne give ham noget fra bunken, han selv har
ønsket sig (Starwars, Harry Potter, div. computerspil), men også noget, han
ikke lige har tænkt på.

Brætspil er en fin ide, men jeg køber ikke noget, jeg ikke har fået
anbefalinger på. Der er for meget l... i omløb!

mvh
marianne

Fra : Anita

Dato : 21-11-05 23:06

> [...]
>
> Brætspil er en fin ide, men jeg køber ikke noget, jeg ikke har fået
> anbefalinger på. Der er for meget l... i omløb!

Kortspillet "Uno" er genialt og velegnet til næsten alle aldre. Det koster
50-70 kr.
http://www.mattelgamefinder.com/overview.asp?redirectID=uno

En bog med Sudoku kunne også være god underholdning, hvis han kan lide tal.

Abe eller bi-spil - hvor man skal hive pinde ud så aber eller bier falder
ned - den med flest aber/bier taber spillet. (Moderne udgave af klodsmajor).
Abespillet hedder "Tumbling Monkeys" og er lavet af Mattel - husker ikke
bispillets navn. Koster omkring 100,- kr. og egnet fra 5 år og op.

Se evt. i B.O. Bøger hvis du har sådan en butik i nærheden. De havde en hel
masse spil på tilbud sidst vi var derinde. (I forrige uge).

Held med opgaven.
Venligst Anita (Der blot er en anelse misundelig på at du er ude i så god
tid).

Fra : Marianne

Dato : 24-11-05 20:59

> [...]
> husker ikke bispillets navn. Koster omkring 100,- kr. og egnet fra 5 år og

Herlige ideer. Tak skal du have.

mvh
marianne

Fra : Cocoamum

Dato : 21-11-05 23:19

Marianne skrev:
> [...]
> 8-årig så have glæde af? Han kan ikke læse endnu, men er lige ved, så en god
> bog til en begynder vil sikkert være en god ide. men hvilken bog?

Bøger til den aldersgruppe er så forfærdeligt dyre. Lån dem på
biblioteket, indtil han læser lidt bedre.

Hvad med tekniklego?

Tine

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 22-11-05 10:13

Cocoamum wrote:

> Bøger til den aldersgruppe er så forfærdeligt dyre. Lån dem på
> biblioteket, indtil han læser lidt bedre.
>
> Hvad med tekniklego?
>
> Tine

Det med prisen er ens for alle aldersgrupper. Bøger er hundedyre. men
børnebøger kan fåes til under en hund, uden at det bliver nogeet bras.

Hvorfor vente til han læser bedre?

Glæden ved at få en ny bog kan vel ikke lige sådan gøres op i alder?

Mit barn på 19 mdr ser da væsntlig gladere ud end mig for at få nye
bøger, noget vi bruger meget her.

Jeg synes at det både er vigtigt at låne bøger og købe bøger, men at det
skulle være aldersbetinget er jeg ikke enig i.
Jeg har købt bøger til mine børn til 10 hr og til 198,- og de er sikkert
lige glade for dem lige nu men på sigt er det jo de dyre bøger der
holder fordi de oftest bliver sjovere med alderen.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Cocoamum

Dato : 22-11-05 10:19

Kevin Vilhelmsen skrev:

> Det med prisen er ens for alle aldersgrupper. Bøger er hundedyre. men
> børnebøger kan fåes til under en hund, uden at det bliver nogeet bras.
>
> Hvorfor vente til han læser bedre?

Jeg mente ikke at bøger til aldersgruppen er dyre - jeg mente at bøger
med et lix-tal, der betyder, at den aldersgruppe selv kan læse dem, er
hundedyre.

Han skal have lix 4-6 - de har ganske få ord, meget enkle handlinger, og
koster på den forkerte side af 100 kr.

Jeg mener bestemt, at børn i alle aldre skal have bøger. I hans alder
skal det bare være læse-højt-bøger og ikke læse-selv-bøger.

Tine

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 22-11-05 10:30

Cocoamum wrote:

> Jeg mente ikke at bøger til aldersgruppen er dyre - jeg mente at bøger
> med et lix-tal, der betyder, at den aldersgruppe selv kan læse dem, er
> hundedyre.
Inden det bliver alt for ekskluderende kunne du evt komme med et par
eksepmler på bøger som er egnede for 8 årige?
Og som de selv kan læse og som ikke er gode at købe?
Og som med fordel kan lånes i stedet for at købes, så kan du jo selv
lige tjekke om det med Lix passer.?

> Han skal have lix 4-6 - de har ganske få ord, meget enkle handlinger, og
> koster på den forkerte side af 100 kr.
Jeg erikke sikker på at jeg er enig i at det er vigtigt at der er få ord
og masser af billeder i læse højt bøger?
Jeg mener at det stort set er uden betydning om det er en lang historie
uden mange billeder, bare den der læser det og den der bliver læst for
er engaagerede og fangede af historien.

> Jeg mener bestemt, at børn i alle aldre skal have bøger. I hans alder
> skal det bare være læse-højt-bøger og ikke læse-selv-bøger.

Jeg ved ikke rigtigt.
Mine børn har allerede mange læse selv bøger og de er 18mdr og 4 år.
Det kommer jo, og den store har altid haft bøger der var for
komplicerede og svære til alderen ligesom med puslespil.
De kan jo vældigt godt lide aat kigge i dem.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Cocoamum

Dato : 22-11-05 11:24

Kevin Vilhelmsen skrev:

> [...]
> komplicerede og svære til alderen ligesom med puslespil.
> De kan jo vældigt godt lide aat kigge i dem.

Hvis dine børn på 18 mdr og 4 år læser selv, så er de godt nok
fremmelige. Mine kunne ikke engang alfabetet, da de var 4. Hvis du med
læse mener kigge billeder og tale om dem, så forstår jeg det bedre.

Jeg mener, at det oprindelige indlæg handlede om en otteårig, der gerne
ville læse selv. Ikke bare kigge billeder, men få mening ud af bogstaverne.

Det, der er vigtigt, ved læse-selv-bøger til en otteårig, er lixtallet.
Man er nødt til at tage, hvad man kan få. Bøger med lix 4-10 er
specialproduceret til den læsegruppe.

Eksempler: Hans Chr. Hansen: Basse og Bibi (og en hel masse andre
Basse-bøger) Lix 5. kr. 127. Sidetal: 32

Den er del af en bogserie, der hedder Lille Dingo fra Gyldendal. Den
læses en gang for læsningens skyld. Ganske få af dem er interessante nok
til, at ungerne gider læse dem flere gange.

I den alder har de brug for to slags bøger. Dem de kan læse selv for at
få det lært. Og dem skal man låne, for de er for dyre.

Og så dem man læser for dem. Og det gør man selvfølgelig. Den forheksede
Messingkugle, Narnia-bøgerne, Lånerne, Ronja Røverdatter er, hvad jeg
lige på stående fod kan komme på til en otteårig.

Jeg udtaler mig så skråsikkert, fordi jeg har to børn i læsealderen. En
på 13, der er forbi den fase. Hun fik mange bøger mellem 9 og 12, mens
hun øgede sin læsehastighed. Nu bruger vi biblioteker igen, for min
pengepung kan ikke holde trit med hendes læsehastighed. Og en på 8, der
netop er i den periode, hvor han skal forbi lix 5-6 og hen til de
'rigtige' bøger. De koster 127 kr og har mindre tekst end et Anders
Andblad, så dem låner vi i mængder på biblioteket. Og jeg læser så Harry
Potter og alt det andet, som også er spændende.

Tine

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 22-11-05 12:36

Cocoamum wrote:

> Jeg mener, at det oprindelige indlæg handlede om en otteårig, der gerne
> ville læse selv. Ikke bare kigge billeder, men få mening ud af bogstaverne.

Så er jeg med.
Det var ikke helt sådan du svarede, men fred være med det.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Cocoamum

Dato : 22-11-05 11:28

Kevin Vilhelmsen skrev:
> Jeg mener at det stort set er uden betydning om det er en lang historie
> uden mange billeder, bare den der læser det og den der bliver læst for
> er engaagerede og fangede af historien.

Der bliver ikke læst for. Der blev søgt efter bøger, som drengen kunne
læse selv. For sig selv. Det er en HELT anden snak.

Tine

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-11-05 12:18

"Cocoamum" <ta@uu.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg mener bestemt, at børn i alle aldre skal have bøger. I hans alder skal
> det bare være læse-højt-bøger og ikke læse-selv-bøger.

Hvorfor ikke købe bøger antikvarisk? Det er billigere, og på den måde vænner
man også børnene til, at indholdet er vigtigere end et måske lidt slidt
udseende.

Per V.

Fra : Melanie

Dato : 21-11-05 23:20

> [...]
god
> bog til en begynder vil sikkert være en god ide. men hvilken bog?

Hej Marianne

Jeg er under udd. til pæd.medhjælper. I den sfo hvor jeg er i praktik netop
nu, er Magnetix, Geomac og hvad de nu ellers hedder meget populære. Det er
"stænger" og kugler af metal med magneter som kan sættes sammen på mange
måde og bygges ting af. Kun fantasien sætter grænser.
Skak og Stratego er også et hit for dem der gider sætte sig ind i regler.
Jeg har også set men ikke prøvet det spil der hedder "Rap på knappen". Det
skulle være godt for det er også udviklende. Prøv evt. at tænke på noget der
ikke bare siger bip bip og er sjovt i 5 min. men noget der udvikler barnet
og dennes fantasi.
Håber det gav lidt inspiration. God jul.

Mvh Melanie

Fra : Cocoamum

Dato : 21-11-05 23:24

Melanie skrev:
> Jeg er under udd. til pæd.medhjælper. I den sfo hvor jeg er i praktik netop
> nu, er Magnetix, Geomac og hvad de nu ellers hedder meget populære. Det er

Det er kun Geomac, man kan bygge store konstruktioner af. De andre har
ikke stærke nok magneter. Hvis det er i København I bor, er der en
forretning på Fisketorvet, der kun har Geomac.

Tine

Fra : Cocoamum

Dato : 22-11-05 08:19

Cocoamum skrev:

> [...]
> ikke stærke nok magneter. Hvis det er i København I bor, er der en
> forretning på Fisketorvet, der kun har Geomac.

Og de hedder selvfølgelig ikke Geomac, men Geomag (det er jo mag-neter,
ikke?)

Jeg burde vide bedre.

Tine

Fra : nana sørensen

Dato : 22-11-05 00:13

"Melanie" <melanie@din_slet_ven.dk> wrote in message

> [...]
> og dennes fantasi.
> Håber det gav lidt inspiration. God jul.

Jeg giver melanie ret. Det der geomag, det er bare SKÆGT! for ALLE!

Fra : Cocoamum

Dato : 22-11-05 08:19

nana sørensen skrev:

> Jeg giver melanie ret. Det der geomag, det er bare SKÆGT! for ALLE!

Vi ender ofte med - hvis vi har en anden familie med børn på besøg en
aften - at sidde fire voksne og lege (vi har mange). Ungerne render til
og fra. Leger lidt med Geomag, render ud og gør noget andet, kommer
tilbage igen.

Det er lidt dyrt, men hold øje med tilbud. Man skal se på prisen pr.
magnet, og være ligeglad med kuglerne. Kuglerne koster ikke så meget, og
det er aldrig dem, man løber tør for. Hvis man kan komme under 5 kr pr
magnet, er det ikke tosset.

Man kan spare lidt på magneterne ved også at købe pakker med
plastic-paneler i.

Føtex har ret længe kørt med tilbud.

Tine