sofa (lidt OT)
Fra : Battlefield´s

Dato : 21-11-05 15:29

Hej
Der har før været diskuteret møbelstof på denne liste, så jeg prøver lige
med dette spørgsmål.
Vi skal snart have nye møbler og ville egentlig have læder, men nu har jeg
set nogle lækre sofaer med et såkaldt suedestof. Er der nogle der ved
hvordan det vil opføre sig med en flok korthårede siameserkatte? Jeg tænker
mest på, om det suger hår til sig, eller om det fnulrer. Eller om det
indbyder til at hvæsse kløer i.
Hilsen Vibeke, der ikke håber hun er alt for meget OT her

Fra : Bjarne

Dato : 21-11-05 16:02

Battlefield´s wrote:
> [...]
> indbyder til at hvæsse kløer i.
> Hilsen Vibeke, der ikke håber hun er alt for meget OT her

Jeg har ikke svaret, men synes det er et rigtigt godt spørgsmål.

Når vi er ved stof, er det så muligt at finde stof til gardiner, som kan
overleve kattenes naturlige klatretrang?

Bjarne

Fra : fam. Ager

Dato : 21-11-05 15:58

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indbyder til at hvæsse kløer i.
> Hilsen Vibeke, der ikke håber hun er alt for meget OT her

-------------------
jeg har ikke selv erfaring med netop dette stof, men såvidt jeg kan forstå
er
det er noget a`la rusind?..og umiddelbart ville jeg mene at det var en
hårmagnet, jeg har sofapuder i ruskind, og det er ikke et hit, hverken med
hundehår eller kattehår, fedtfingre, hundesavl og hvad har vi...GGGG yderst
upraktisk.. men ganske pæne så længe det holder.. jeg sværger til læder, af
erfaring bliver man klog..
mvh. marie

Fra : Anders

Dato : 21-11-05 16:04

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> indbyder til at hvæsse kløer i.
> Hilsen Vibeke, der ikke håber hun er alt for meget OT her

Hejsa.
Vi har selv to sofaer i sådan en Suede efterligning, hvis man kan kalde det
det.
Vi har samtiddig også to Maine Coon, som fælder meget.
Og det er netop der det fede ved den type stof kommer ind i billedet. Det er
lige til at tørre over med en hårdt opvredet klud, og så er hårene væk.
Ellers brug håndfladen.
Jeg havde ellers frygtet det værste, men må indrømme jeg er positivt
overrasket.
Vi har ikke haft problemer med at de gerne vil sætte neglene i, det havde vi
kun med den gamle sofa vi havde. Det var nu mere nedenunder hvor den ene af
vores katte "svømmede" rygcrawl nedenunder, men da de nye sofaer er så laver
er det ikke længere et problem.

/Anders

Fra : Janner

Dato : 21-11-05 16:39

> vores katte "svømmede" rygcrawl nedenunder, men da de nye sofaer er så
> laver
> er det ikke længere et problem.

Det er også vores Siameser's foretrukne diciplin derfor skal vi ha lave
sofaer næste gang

http://katte.dyregalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2101 her er Kalle så

Hygge

Jan

Fra : Gainsbourg

Dato : 22-11-05 01:40

[snip]
> [...]
> er lige til at tørre over med en hårdt opvredet klud, og så er hårene væk.
[snip]

Vi har både semilanghårskatte (som fx. Maine Coon) og korthårskatte og vi
synes at det er nemmere med de semilanghårede, hvor hårene mere lægger sig
ovenpå stoffet og nærmest kan "tørres" af, i modsætning til korthårene der
nærmest stikker sig ind i stoffet og ikke er til at vride af med hverken
støvsuger, klud eller trusler. Uden at vide det med sikkerhed, kunne jeg
forestille mig at siameserhår var sværere at få af, end MCO hår selvom det
var suede/kunst ruskind...

Mht. at anbefale stoftyper, så har vi fået betrukket vores stole med "beaver
nylon" som er slidstærkt og hvor kattehår nærmest kan tørres af eller
støvsuges væk. Det er så tætvævet at kattenes kløer ikke nemt går igennem
når de leger og så stærkt at der endnu ikke er kommet "klo-spor". Jeg kan
ikke anbefale det nok!! Det fåes i stofforretninger til ca. 150-200 kr/m...

Mht. læder/vinyl så er det nemt, så længe de ikke leger vildt/kradser i
det - når først der har været kløer i en lædersofa er den færdig med at være
pæn. Vores katte kradser aldrig i møblerne, så det er ikke noget problem -
men jeg har set 2 måneder gamle lædersofaer hos bekendte, der bare var til
at smide ud.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-11-05 20:08

On 2005-11-21 15:29:25 +0100, "Battlefield´s"
<battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> said:

> Vi skal snart have nye møbler og ville egentlig have læder, men nu har jeg
> set nogle lækre sofaer med et såkaldt suedestof

Jeg ved ikke om det hjælper dig. Men mine kræ har en katteseng i
imiteret ruskind som de bare elsker. Og alligevel, som en af de få ting
i huset, er den _ikke_ kronisk overbroderet med fine, korte beige og
brune hår
Mine (ægte) ruskindsjakker går stort set også fri.

--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Sidsel

Dato : 22-11-05 00:46

Battlefield´s wrote:
<snip>

Tja, vores hørsofa slipper ikke for hår og krads, så hør ville jeg nok
ikke anbefale dig, især ikke fordi det også fnulrer. Heldigvis er sofaen
dog købt som en midlertidig løsning så det er ikke spildt erfaring. Jeg
har set lædermøbler i hjem med katte, og de var ikke for kønne, men det
kommer vel an på kvaliteten af læderet og hvorvidt man har et kradsetræ
der opfylder kattens kradselyster...

Jeg ved ikke hvordan med det der faux ruskind, men jeg ville frygte at
stoffet var for tyndt til at blive holdt pænt, men det kommer vel også
an på kvaliteten. :)

- Sidsel

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-11-05 08:41

Hej Vibeke

Jeg ville vælge læder, i en god kvalitet. Tilbage i 80-90 erne da jeg
opdrættede havde jeg lædersofaer,
og mit livs absolut værste beslutning, var at sælge dem efter 10-12 år, jeg
synes jeg trængte til at se på noget nyt

De stod model til x antal voksne og killinger gennem 10 år, ingen hvæssede
kløer i dem, men de fik da en ridse ind imellem når kattene legede
"motorløb" det blev klaret med en gang sæbespånevand, når det blev for
slemt, så stod sofaerne som nye igen.

Jeg har da besluttet at min næste sofa igen skal være læder, jeg har
eksperimenteret med forskelligt stof, men der ikke noget af det jeg har
prøvet indtil nu, der tilnærmelsesvis kommer op på siden af læder.

--
Marianne Hellemose
katte ville vælge......

www.katteinfo.dk