Multiresistente bakterier
Fra : dktekno

Dato : 21-11-05 14:27

Jeg har læst et sted, at under 1. verdenskrig kunne helt almindelige unge
mennesker dø af en halsbetændelse fordi der ikke var pencillin.

Men hvad så hvis man i vore dage bliver smittet med multiresistente
bakterier og får en halsbetændelse?

Er det så også godnat?

Fra : Henning

Dato : 21-11-05 15:23

On Mon, 21 Nov 2005 14:26:43 +0100, "dktekno" <dktekno@gmail.com>
wrote:

> [...]
>mennesker dø af en halsbetændelse fordi der ikke var pencillin.
>
>Men hvad så hvis man i vore dage bliver smittet med multiresistente

Tja, folk dør stadig af lungebetændelse i stor stil, så der er nok
noget om snakken?

Fra : Cocoamum

Dato : 21-11-05 15:45

dktekno skrev:
> [...]
> mennesker dø af en halsbetændelse fordi der ikke var pencillin.
>
> Men hvad så hvis man i vore dage bliver smittet med multiresistente

Formodentlig - hvis ikke du har et stærkt immunforsvar.

Tine

Fra : LJ

Dato : 21-11-05 18:36

dktekno wrote:
> [...]
> mennesker dø af en halsbetændelse fordi der ikke var pencillin.
>
> Men hvad så hvis man i vore dage bliver smittet med multiresistente

Det er især et problem for patienter med systisk fibrose, da de indtager
antibiotika kontinuert og derved fremmer betingelserne for de
multiresistente bakterier.

Hvis du er så uheldig af få en lungebetændelse af f.eks. en
multiresistent Pseudomonas aeruginosa og du vel at mærke samtidig er
immunsup­primeret, dvs. med nedsat immunforsvars-funktion, så er der
ikke gode udsigter.

Men bakterier, som er resistente overfor samtlige tilgængelige
antibiotika, er heldigvis MEGET sjældne

Hvis du er interesseret er der lavet en ganske udemærket udsendelse:
(http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/De+resistente+bakterier/Deresistentebakterier.htm)

Mvh. Leon

Fra : dktekno

Dato : 21-11-05 21:07

Jeg er almindelig fungerende på det fysiske, 19 år, mand.

Jeg bliver tit forkølet selvom jeg vasker hænder hele tiden, før jeg putter
noget somhelst i munden. Er dette et tegn på at mit immunforsvar er så
dårligt at mine udsigter er meget ringe hvis jeg får multiresistente
bakterier i mig?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-11-05 21:13

dktekno skrev:

> Jeg bliver tit forkølet selvom jeg vasker hænder hele tiden, før
> jeg putter noget somhelst i munden.

Vasker du osse hænder inden du gnider dig selv i øjnene (tårekanalen
stå i direkte forbindelse med næsesvælget) eller piller næse?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-11-05 21:24

In article <438228fa$0$41138$14726298@news.sunsite.dk>, dktekno wrote:
> [...]
> noget somhelst i munden. Er dette et tegn på at mit immunforsvar er så
> dårligt at mine udsigter er meget ringe hvis jeg får multiresistente

Jeg har læst at det seneste nye er at bruge yoghurt på hænderne i stedet.
De ufarlige mælkesyrebakterier kommer først, og holder dermed de farlige
væk. Det skulle være langt bedre end gummihandsker m.m.

Hvis du tit bliver syg, så har du nok et nedsat imunforsvar, og er
derfor mere udsat end manden der aldrig bliver syg.

Selv har jeg en del løbende næse der stopper når jeg kommer ind i varmen.
Og når jeg er syg er det typisk en enkelt nat med høj feber. Kan ofte
trække en sygdom nogle dage så det passer med weekenden, fremfor at
skulle lægge mig syg i en stresset arbejdsuge.

Fra : dktekno

Dato : 21-11-05 21:39

Nu bliver jeg helt bange. Jeg har set viden oms program og er nu blevet
endnu mere skrækslagen for bakterier end jeg var i forvejen. Nu har jeg jo
lige fået at vide at almindelig lungebetændelse og halsbetændelse er
dødelige.

HVAD SKAL JEG GØRE?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-11-05 22:21

> [...]
> endnu mere skrækslagen for bakterier end jeg var i forvejen. Nu har jeg jo
> lige fået at vide at almindelig lungebetændelse og halsbetændelse er

Du skal gå dig en god lang tur hver dag, så du får masser af motion og frisk
luft. Det styrker. Og så burde du nok tale med lægen om din panik for
bakterier. Den kræver behandling.

Mvh Maria

Fra : dktekno

Dato : 21-11-05 22:30

Jeg har snakket med lægen men det hjalp ikke.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-11-05 22:48

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev

> [...]
> endnu mere skrækslagen for bakterier end jeg var i forvejen. Nu har jeg jo
> lige fået at vide at almindelig lungebetændelse og halsbetændelse er

Hvis du følger gennemsnittet, dør du i 70erne af hjerte-karsygdomme eller
kræft.
Eventuelt vil en trafikulykke kunne tage livet af dig inden.

Livet er farligt, af alle de mennesker der er blevet født, er det kun en
lille procentdel der har overlevet indtil idag.

Det bedste du kan gøre er at leve livet bedst muligt så længe du har det.

Husk at leve mens du gør det
Husk at elske mens du tør det.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Cocoamum

Dato : 21-11-05 23:27

dktekno skrev:
> [...]
> endnu mere skrækslagen for bakterier end jeg var i forvejen. Nu har jeg jo
> lige fået at vide at almindelig lungebetændelse og halsbetændelse er

Søde ven - jeg troede, du havde fået en aftale med psykologen.

Hvordan gik det med det? Fik du kolde fødder? Var det et godt besøg?
Eller duede han/hun ikke til dig?

Du skal se at få behandlet din angst. Vi siger det mange gange til dig,
og du ved det egentlig også godt.

Tine

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-11-05 12:44

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> endnu mere skrækslagen for bakterier end jeg var i forvejen. Nu har jeg jo
> lige fået at vide at almindelig lungebetændelse og halsbetændelse er

Foreløbig, skal du bare slappe af, og i det store hele, udsætte dig selv
for, så mange bakterier og vira, som du overhovedet kan, uden at dø af
skræk. På den måde opnår du, den samme effekt, som sker, når bakterier
bliver multiresistent.... Nemlig, at du bliver immun over for dem. Altså
samme effekt, som en vaccine ville give dig. Derfor er det som regel også,
for det meste...." UNGE ", eller ældre med svækket immunforsvar, som er i
den helt store risiko gruppe. Førhen var det kun de ældre, med det svækkede
immunforsvar, som var i farezonen... Hvorfor de unge så er endt der, må vi
jo nok bede de unge om, selv at definere, for hvis vi fortæller dem det, så
tror de bare vi er tossede ...
I øvrigt har de vist lige fundet nogle nye stoffer fra planteriget, som er
lige så effektive som antibiotika, og i de første mange år, vil de jo være
helt fri for multiresistens, men på langt sigt, vil den jo vende tilbage.
Det er jo et naturligt led i udviklingen.

M.V.H.....Benny..

Fra : GB

Dato : 22-11-05 13:25

"Benny Mortensen" <ikkenoget@brugbar.adresse> wrote in

> vi er tossede ... I øvrigt har de vist lige fundet nogle nye
> stoffer fra planteriget, som er lige så effektive som antibiotika, og

DET lyder meget, meget interessant - har du links til nogle af
publikationerne, for det er da helt forbigået min opmærksomhed?

Du tænker ikke på Echinácea, vel? For den er ikke nær så kraftigt virkende
som traditionelle antibiotika.

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-11-05 11:48

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> publikationerne, for det er da helt forbigået min opmærksomhed?
>
> Du tænker ikke på Echinácea, vel? For den er ikke nær så kraftigt virkende

Vuf... Nu kommer jeg lidt i tvivl, men hvis du leder lidt ihærdig, så skulle
det nok kunne findes, jeg mener at kunne huske, at det også blev omtalt i,
enten var det Lægens bord, eller også i Viden om, her for ganske kort tid
siden, så måske der ligger noget på deres hjemmesider.

M.V.H.....Benny..

Fra : LJ

Dato : 22-11-05 13:01

dktekno wrote:
> [...]
> noget somhelst i munden. Er dette et tegn på at mit immunforsvar er så
> dårligt at mine udsigter er meget ringe hvis jeg får multiresistente

Hej dktekno,

Udfra dine indlæg mener jeg at kunne læse at det i dit tilfælde ville
være en overordentlig god idé at søge lægehjælp. Ikke pga bakterier, men
pga din frygt for bakterier!

Det er MEGET vigtigt at du hurtigst muligt for hjælp, ellers risikerer
du at ende med et liv, hvor din frygt styrer hver eneste handling du
foretager dig!

Tag dit problem seriøst og få gjort noget ved det!

De bedste hilsner
Leon

Som svar på dit indlæg: Bakterier er ikke noget du skal frygte, f.eks.
skyldes dine gentagne forkølelse ikke bakterier, men derimod vira. Vira
overføres i langt de flest tilfælde via luften, så du kan vaske nok så
meget hænder, det hjælper ikke på forkølelser. Til gengæld kan du ikke
blive forkølet med den samme vira to gange, det beskytter din krop dig
imod.
Mht. bakterier, så har du en meget effektivt beskyttelse mod bakterier,
nemlig din mavesæk, hvor den naturlig pH-værdi på 1-2 beskytter
overordentligt effektivt mod bakterier. Bakterier er ikke noget du kan
undgå hvor end du gerne ville, uanset hvad du gør, så vil de altid være
der. F.eks. er der 10 gange så mange bakterier i din tarm, som du har
celler i hele din krop, ca 10^14 bakterier, det er naturligt, det er
sundt og i det hele taget fuldstændigt ufarligt. Du bliver nødt til at
lære at leve med bakterierne, det kan din krop, så det kan du også!!!

Alt i alt, du har alle mulige grunde til at have tillid til din krop og
dens forsvarsmekanismer, det er intet mindre end fantastisk så godt de
fungerer.

Søg noget hjælp min ven!

Fra : LM

Dato : 22-11-05 15:51

"LJ" <invalid@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en overordentlig god idé at søge lægehjælp. Ikke pga bakterier, men pga

Det har han fået at vide utallige gange

Fra : GB

Dato : 22-11-05 16:09

"LM" <lm@invalid.dk> wrote in

> Det har han fået at vide utallige gange

Jeg har lige set, at dktekno i en anden gruppe forklarer, at han har
Asperger. Det forklarer jo en hel del.

GB

Fra : Allan

Dato : 21-11-05 22:39

dktekno wrote:
> [...]
> endnu mere skrækslagen for bakterier end jeg var i forvejen. Nu har jeg jo
> lige fået at vide at almindelig lungebetændelse og halsbetændelse er

I Danmark har vi heldigvis endnu ikke de store problemer med
multiresistente bakterier... Helt anderledes er det i USA

De danske læger har været meget fornuftige med kun at ordinere
antibiotika til patienter med reelt behov, så vi klarer os!

- Allan

Fra : Peter

Dato : 22-11-05 03:01

> [...]
> mennesker dø af en halsbetændelse fordi der ikke var pencillin.
>
> Men hvad så hvis man i vore dage bliver smittet med multiresistente

Fortæl din læge, at du lider af Emetofobi, hvilket er den videnskabelige
betegnelse for frygten for at blive syg.
Forlang, at blive behandlet, og få dig så et liv.

Peter

Fra : dktekno

Dato : 22-11-05 20:42

Jeg HAR været ved læge. Det hjalp kortvarigt.
Men det har jo så ikke hjulpet mere.

Nu har jeg medicinskabet fyldt med piller mod kvalme og opkast samt
beroligende midler, alt sammen som kan anvendes i tilfælde af en akut
mave-tarm infektion som jeg går og frygter.

Nu er frygten jo så gået hen til næste trin: Alle mulige andre sygdomme.

Fra : LM

Dato : 22-11-05 22:03

> [...]
> mave-tarm infektion som jeg går og frygter.
>
> Nu er frygten jo så gået hen til næste trin: Alle mulige andre sygdomme.

Det er jo bare det (og det ved du vist godt) at læge og piller ikke kan gøre
det. Du bliver NØDT TIL selv at arbejde med din angst og erkende at livet er
farligt, men sandsynligheden for at du får en farlig sygdom (i hvert fald i
form af smitte) er relativt lille.

Vi kan alle blive ramt af kræft, en hjerneblødning, en blodprop, en
trafikulykke, you name it, eller vi kan rammes af en naturkatastrofe,
herhjemme eller på ferien. Vi ved det bare ikke, og hvis du "vælger" at leve
et liv for angst for sygdom og ulykke så er risikoen for at du rammes også
større. En angst og stresset person er (vistnok) et lettere bytte for
sygdomme og kommer lettere ud for ulykker. Slap af og lev fornuftigt - så er
risikoen lille. Det er klart at du på et eller andet tidpunkt rammes af
noget dødeligt, men forhåbenligt først om mange mange år, og en ting er helt
sikkert: det sker kun én gang.

Du ved ikke hvor gammel du bliver eller hvilker ubehageligheder du bliver
udsat for i løbet af dit liv, men at pine sig selv med angsten for hvad der
_kan_ ske er urimeligt.

Du har været ved læge og psykiater (psykolog?) men prøv at spørge om der er
en der anvender kognitiv terapi. Det skulle være den bedste behandling af
dine problemer.

LM

Fra : Lyrik

Dato : 23-11-05 12:48

> [...]
> mave-tarm infektion som jeg går og frygter.
>
> Nu er frygten jo så gået hen til næste trin: Alle mulige andre sygdomme.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"Frygten" er din lidelse.
Der er to grundlæggende former for angst-livsangst og dødsangst. Som et
forsvar imod det udvikler mennesker neurose. Rigtig slemt så udvikler man
tvangsneurose.
Det kan være at vaske hænder i skoldende varmt vand efter at have rørt ved
noget. Det kan være at udvikle ritualer som skal gøres som beskyttelse imod
angsten.

De går for højt op i det. Som regel skal der meget til før mennesker dør.
Hvor tit ser du mennesker falde døde om på gaden, sådan lige pludselig? Man
ser det næsten aldrig vel?
Menneskelivet er temmelig robust. Der er en masse indre forsvar.
Grundforskeren Niels Kaj Hjerne fandt ud af at vi har et potientielt
indbygget imunforsvar imod alt som eksisterer i hele universet!!
Selv om bakterier bliver resistente, så dør du ikke så let alligevel, idet
dit legeme danner imunforsvar imod de indtrængende antibiotika-resistente
bakterier.
Får du lidt varme, pleje og varm suppe imens, så når legemet at danne
antistoffer imod de "resistente bakterier".
Det ved du godt for du bliver rask efter influenza selvom du ikke er
vaksineret. Vaksinen dækker kun omkring 3 influenzatyper.
Jeg er sygehjælper for gamle mennesker som ikke har ret mange ressourcer
tilbage. De får nogen gange lungebetændelse og urinvejsinfektioner.
Der dør ikke en eneste af dem på den konto!! Så robust er menneskelivet.
Du skal prøve at se dig selv som en "mennesketanks", ikke som en
"menneskeophugningsbil!"))

Og så få fat i filmen "det bli'r ikke bedre" med Jack Nicholsson. Så ser du
en tvangsneurotiker på en sjov måde. Men alligevel tankevækkende.... Gå ikke
videre af den vej-din robuste "mennesketank"!!

Hilsen Jens
P.S.
Forelsk dig og glem digselv. Dit helbred behøver du ikke gå op i. Spis drik
og vær glad. Dyrk lidt kondi så du ser musklerne vokse.

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-11-05 01:14

dktekno skrev den 22-11-2005 20:42:
> [...]
> beroligende midler, alt sammen som kan anvendes i tilfælde af en akut
> mave-tarm infektion som jeg går og frygter.

Du har vist stillet dine spørgsmål med et helt andet perspektiv end hvad
andre skribenter og jeg har givet dig.

Det er slet ikke kvalmen, opkastet, bakterieangrebene som er dit reelle
problem, men din uhensigtsmæssige fokusering på sygdom og
helbredsmæssige elendighed.

Prøv og vis din læge alt hvad du har skrevet her i gruppen og nogen af
de svar som du har fået.

> Nu er frygten jo så gået hen til næste trin: Alle mulige andre sygdomme.

Jep, du har ikke talt med lægen om dit reelle problem, men - vil jeg
næste vædde på - søgt bekræftelse på at det er slem at lide af kvalme og
derfor gerne vil reducere din kvalmefornemmelse.

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk