Et geometri-spørgsmål
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 21-11-05 14:10

"Jesus-loves-you" skrev
4959 news:eqjgf.775$Cl2.6812@news000.worldonline.dk

[ ... verdenshjørnerne ... ]

Kontrol-test.

A ønsker at oplyse sin 3-dimensionelle position til B.

A og B har mange orienteringspunkter til fælles (ude i "horizonten").

B kender IKKE retningen til A.

(B får - i dette tankeeksperiment - overbragt budskabet fra A gennem fx. C,
og C oplyser intet udover, hvad A har sagt)

I hvor mange retninger skal A pege for at tilkendegive sin nøjagtige
position overfor B ?

1 retning ?
2 retninger ?
3 retninger ?
4 retninger ?
5 retninger ?
6 retninger ?
7 retninger ?
osv.

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 21-11-05 14:24

> I hvor mange retninger skal A pege for at tilkendegive sin nøjagtige
> position overfor B ?

enten forstår jeg ikke dit spørgsmål, eller også har du spurgt uden at
tænke.

Angiver A en pejling til et punkt, så har det punkt den modsatte pejling mod
A, og det er en linie.
Angiver A pejling til to punkter, som ikke sammen med A danner en linie, så
skærer de hinanden i et punkt.
Dette forudsætter at når a "peger", så angiver A en 3d vektor som
pegeretning.

Tænk på det som at to linier i 3d skærer hinanden i et punkt, slet ikke
eller er samfaldende. Hvis du vil undgå at tænke over valg af pejlepunkt, så
vælg tre. Kan du vælge to som ikke er på linie, så vælg to.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 21-11-05 20:30

"Jakob Nielsen" skrev

> enten forstår jeg ikke dit spørgsmål, eller også har du spurgt uden at
> tænke.

Øh ... det er noh mig, der har formuleret mig dårligt ...

> [...]
> eller er samfaldende. Hvis du vil undgå at tænke over valg af pejlepunkt,
> så vælg tre. Kan du vælge to som ikke er på linie, så vælg to.

I virkeligheden er der tale om et SETI-test-program.

Et radiobudskab ønskes sendt ud i rummet (eller omvendt, altså - hypotetisk
set - modtaget fra rummet).

Lad os forestille os, at det er os, som sender budskabet.

Vores signal bliver modtaget af intelligente væsener i vor Galakse, og
videresendt ud til andre galakser ... og så fremdeles. En art "kædebrev".

Vi ved - med andre ord - ikke på forhånd, hvor signalet havner.

Vort budskab til dem er vor-egen-fysiske-eksistens.

Det er en vigtig videnskablig information at modtage, hvis man selv er ved
at undersøge, *hvordan* Livet-i-universet opstod.

Men ... for at kunne sammenligne resultater er det nødvendigt at vide præcis
*hvor* signalet oprindelig stammede fra.

Det er heri vores positionsangivelse kommer ind i billedet:

-

I SETI-test-programmet ...

4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk

> A.
> 3-D (Galaxic) "phone"-number.

.... ønskes Universets 3-dimensionelle struktur på en så enkel (og navnlig
kortfattet) måde defineret mhp. at oplyse om vores placering i Universet.

Det nemmeste er at "udpege" nogle *karakteristiske*
fælles-orienteringspunkter.

Den vigtigste her er :

3491 news:kYLxd.76602$Vf.3624535@news000.worldonline.dk

> [...]
>
> Jeg har her valgt (indtil videre) den *næst-kraftigste* radiokilde på
> himlen er Cygnus-A (en eksploderende galakse) trods en afstand på 750
> millioner år.
>
> (Den kraftigste radiokilde er supernovaresten Cas-A i vor egen galakse)
>
> Dvs. at Cygnus-A omtrent befinder sig på samme position for hele vor lille
> lokale galakse-hob.
>
> Idet *hovedparten* af stjernerne (og dermed sandsynligheden for
> forekomsten af liv) i vor galakse befinder sig i dens tilnærmelsesvise
> flade skive, da er vinklen til Cygnus-A (i forhold til galaksens skive)

Såfremt vort radiobudskab (via B) når ud til andre galakser i vor lille
galaksehop, er objekt nr. 1 IKKE længere tilstrækkelig til at angive vores
nøjagtige position, fordi de andre galakser har en anden hældningsvinkel i
forhold til Cygnus-A ...

Og helt galt bliven den, dersom vort budskab modtages af intelligente
væsener bosiddende omkring Cygnus-A (skønt dette i praksis nok ikke kan lade
sig gøre pga. de store afstande m.m.) ...

Derfor må vi angive nogle flere positioner!

Spørgsmålet er nu blot:

Hvor mange er *minimum* nødvendige ?

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4962

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 21-11-05 22:37

> Derfor må vi angive nogle flere positioner!
> Spørgsmålet er nu blot:
>Hvor mange er *minimum* nødvendige ?

Er spørgsmålet ikke mere om der er nogle positioner som begge parter kender
til?
Du vælger en radiokilde og antager at andre kender den som en kraftig kilde
og kan gætte at du vil sende en pejling til den?
Hvis det er tilfældet, så gælder mit tidligere svar stadig.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 22-11-05 14:12

"Jakob Nielsen" skrev

> Er spørgsmålet ikke mere om der er nogle positioner som begge parter
> kender til?

Jo. Der findes masser af positioner, som begge parter kender til, men disse
er ikke - på forhold - "identificeret".

Modtageren må således *antage* (i første omgang), hvad det er, jeg peger på.

Min opgave består så i som afsender, at *bekræfte* modtageren i hans
antagelser.

> Du vælger en radiokilde og antager at andre kender den som en kraftig
> kilde og kan gætte at du vil sende en pejling til den?

Øh ... Cygnus-A ér den kraftigste radiokilde, når vi ser bort fra de lokale,
og derfor vil den også for andre være kendt.

Det vil derfor være naturligt at udpege den som en position (et
orienteringspunkt)

> Hvis det er tilfældet, så gælder mit tidligere svar stadig.

Øh ... jeg er bange for, at jeg så ikke forstod dit første svar ...

I dit første indlæg skrev du:

> Angiver A en pejling til et punkt, så har det punkt den modsatte pejling
> mod A, og det er en linie.

Desværre nej, fordi modtageren ikke nødvendigvis ved, hvor jeg befinder mig.
Dvs. at vedkommende IKKE kan konkludere, at der er tale om en linie.

Forestiller vi os fx., at du og jeg står oppe i World Trade Center (selvom
den nu er ødelagt), og jeg sender på mobilen en oplysning til dig om, at der
lodret oppe over os er et fælles objekt, fx. Månen (apropos Cygnus-A).

Så kan du ikke automatisk trække en linie, idet du måske står midt inde i
bygningen, mens jeg står helt ude ved kanten (og kikker ned gennem
vinduerne).

Dernæst har jeg kun oplyst om *retningen* (set fra min position) til
"Månen". Afstanden til objektet forbliver uoplyst.

Du skrev (i dit første indlæg):
> Angiver A pejling til to punkter, som ikke sammen med A danner en linie,
> så skærer de hinanden i et punkt.

Ja ... men i dette tilfælde er linierne endnu ikke defineret.

Det eneste, jeg hidentil har defineret, er bredden (x) og højden (y),
akkurat som vores længde- og breddegrader.

I praksis betyder dette, at "Månen" får fx. værdien:
x = 0,01°
y = +90°

Men hvis du står fx. på Nordpolen, da vil din måling af "Månens" position
måske være på:
x = 0,01°
y = +81,97°

Og på Sydpolen ville din måling måske være på:
x = 180,01°
y = +81,97°

Dybden (z) vides altså ikke på forhånd, og skal beregnes på baggrund af
disse positionsangivelser.

> [...]
> eller er samfaldende. Hvis du vil undgå at tænke over valg af pejlepunkt,
> så vælg tre. Kan du vælge to som ikke er på linie, så vælg to.

Fortsætte vi tankebilledet med WTC, da kan jeg fx. som nr. objekt pege mod
Syd på Solen.

Positionen vil da blive noget i retning af ...
x = 90°
y = 0°

Og så fremdeles.

Umiddelbart tror jeg ikke, at du (B) på baggrund af disse to
positionsangivelser kan trække en linie mellem dem.

Der må nogle flere til.

Spørgsmålet er blot: Hvor mange er *minimum* nødvendige ?

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4963